RPM-pulser från datorfläkt - vad är det man få ut?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

RPM-pulser från datorfläkt - vad är det man få ut?

Inlägg av Illuwatar »

Håller på att leka lite med datorfläktar och vill få till en krets som genererar en kort puls för varje varv fläkten gör. Själva pulsandet är inga problem men jag fattar inte riktigt vad för frekvens RPM-utgången ger ifrån sig. Som jag mäter (med frekvensräknare) är den betydligt lägre än det specificerade varvtalet hos fläkten. Kollar man i program som SpeedFan snackas det om dividers (ligger på 8 i min spelmaskin för CPU-fläkten). Men som jag mäter verkar jag behöva en multiplicerare istället (en ställbar sådan). Någon som är lite haj på detta och vet hur man gör (och som har bra tips på multiplicerare, helst med diskret logik - ingen MCU tack).
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Alla jag testat har haft 2 pulser (fyrkantsvåg) per varv.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Periodtiden för fläkten jag testar med (en 92 mm ADDA specad till 1600 rpm) är 8.4 ms vilket ger 119 Hz. 1600 rpm motsvarar 26 2/3 rps (Hz). Nu verkar det som fläkten går lite snabbare i och med att jag får en skillnad på 4.44 ungefär. Räknar jag rätt måste jag först multiplicera med 60 och sedan dela med 4 för att få fram rätt frekvens (vilket i detta fall skulle bli 1785 rpm). Med andra ord behövs en krets som multiplicerar med 15... denna bör dock vara ställbar så att divisorn kan varieras mellan 1 och 8 (multiplicering med 60 - 7.5). Är detta möjligt på ett vettigt sätt? PLL kanske?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du ska ha en kort puls för varje varv ska du väl dela med 4 och that's it.

med en pulstid på 8,4ms ger det (4 puls/varv) just de 1785,7 RPM du räknade ut och på vilket sätt är det "betydligt lägre än det specificerade varvtalet hos fläkten"? 1786 är mer än 1600 senast jag kollade iaf ;-)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det där var en liten tankemiss i början - jag var så inne i att få ut rpm-värdet i Hz så jag missade tidsfaktorn (Hz = svängningar per sekund, rpm = revolutions per MINUT).

Så pluserna är redan fixade i detta fall vilket mina praktiska kopplingar trots allt visat. Dock är intresset för en lösning som ger en frekvens som är 1:1 till rpm-värdet. Med andra ord, kopplar jag in fläkten via kretsen till en räknare skall den visa varvtalet (rpm) som Hz. En x15-lösning sökes, kanske baserad på en 4046?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Du vill ha en krets som fungerar på så sätt att vid säg 1600 rpm skall den ge ut en frekvens på 1600Hz?
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

den ger 2 jordpulser per varv jag byggde en så jag får en 12V puls per varv o kopplade den till en lysdiod o riktade mot fläkten blev faktiskt mycket bra effekt jag kan skicka kopplingsschema om du vill ha använder i huvudsak en 4017 o en 74121
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

http://madmodders.se/moddningar/fanstrob/index.html

illuwatar: kan det inte vara så att fläkten faktiskt snurrar lite snabbare än den är speccad för? eller vet du att det stämmer?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det är faktiskt något liknande jag leker med som på madmodders sida. Skillnaden är att jag använder andra kretsar till detta. Pulserna generas av en 555'a och själva delningen fixas av en 74LS393. Madmodder nämner blinkadet vilket jag också upplever i och med att varvtalet är så pass lågt på ADDA-fläktarna. Med andra ord har jag gjort det rätt utan att veta om det... :lol:

Att fläkten går lite snabbare kan bero på matningsspänningen - den kan ha varit något högre än 12V vid mätningen. Sedan, hur exakt specar tillverkarna rpm-värdet? Några % skillnad borde det vara på en fläkt för under hundringen.

Det jag även skulle vilja göra är att kunna visa fläktens varvtal på en vanlig frekvensräknare. Därför vill jag kunna få RPM = Hz.
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

Det var den på madmodders hemsida som jag byggde kom inte ihåg vad hemsidan hette :lol:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför har inte fläktarna jämt antal blad. Då skulle det vara mycket lättare att göra det snyggt. *3,5 är ju inte den operation som är lättast att göra med logik.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag dissikerade en Zalman-fläkt i veckan för att reda ut var RPM-pulserna kommer från i dessa fläktar (eftersom jag mest bara använder dem). Det är löjligt enkelt:
En NPN-trissa aktiveras när den ena spolen aktiveras, d.v.s. två ggr per varv.

Jag är naturligtvis också intresserad av att bygga ett stroboskop för fläktar. Men jag tar hjälp av en AVR för att sköta multipler av 3,5 (eller 1,75). Den enkla vägen ut enligt mig.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Illuwatar: Jag börjar bli fundersam på vad du egentligen vill?

Vill du ha en liten mojäng där du kan koppla till fläkten och visa RPM?

I så fall ville en liten µC med lämpligt display ju vara grejen: mät tiden mellan 2 eller fler pulser, räkna lite och få det på displayen....enklare kan det väl knappast bli.

Vill du ha frekvens ut kan jag rekommendera att du kollar på en CMOS 4046, jag vill dock rekommendera att du har en divider på ingången så att du får 1 puls per varv, det tar bort eventuella mekaniska imperfektioner.

PLL-frekvensen tar du sedan och delar med 60 innan den skickas tillbaka till fas-jämföraren....men rent arbetsmässigt tycker jag att det är mer jobb på detta sätt jämförd med µC-lösningen.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

$tiff: Är det lätt att komma åt den där trissan utifrån? Tänkte om man skulle vilja ha RPM-pulsen även när man kör PWM-styrning på fläkten
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

När du tar bort strömmen från drivkretsen säger det sig självt att man inte kan få ut någon puls från den. Vill du ha ut en varvtalsindikering så kan du prova någon sorts puls-frekvens-modulering som helt enkelt innebär att du driver fläkten en stund tills du fått en puls eller två, Sen stänger du av matningen till fläten en stund bestämd av önskad hastighet. Upprepa... Då får du ju ut periodtiden för ett halvt varv.
Skriv svar