HDMI-modd av Nintendo64?
HDMI-modd av Nintendo64?
Efter att ha startat mitt gamla (nåja) Nintendo 64 och kört lite med ett nyinköpt Super Mario 64 inser man att composite-signal inte är det häftigaste som finns. Kopiösa mängder pixel crawl förtar en stor del av nöjet. Med Google kan man konstatera att NTSC-enheter och franska PAL-maskiner enkelt kan moddas för att ge RGBs-signal men att man annars får vara glad om man kan få S-video ut.
En viss viletim/eviltim verkar jobba på en lösning men ganska sporadiskt. Jag har börjat fundera lite på om det vore rimligt att försöka själv?
Rå RGB-data verkar finnas och klockas på en 7-bitars buss i 50MHz, fyra byte per pixel om jag förstått det rätt.
http://members.optusnet.com.au/eviltim/ ... 64rgb.html
Jag har två Stellaris Launchpad som jag köpte när TI krängde dem för 5$ och tänkte att en sådan kanske kunde orka med detta?
Hur rimligt är det med HDMI? Hur är tillgängligheten på transmitter-chip för en hobbyist? Med ett chip som NXP TDA9981b låter det som att det borde funka?
Finns det anledning att oroa sig för långa delayer och liknande som kan förstöra spelupplevelsen?
Med HDMI-vore det förstås intressant att plocka ut ljudet digitalt men det har jag inte ens börjat fundera över eller undersökt så det har jag ingen kunskap om.
Alla synpunkter uppskattas.
En viss viletim/eviltim verkar jobba på en lösning men ganska sporadiskt. Jag har börjat fundera lite på om det vore rimligt att försöka själv?
Rå RGB-data verkar finnas och klockas på en 7-bitars buss i 50MHz, fyra byte per pixel om jag förstått det rätt.
Jag har två Stellaris Launchpad som jag köpte när TI krängde dem för 5$ och tänkte att en sådan kanske kunde orka med detta?
Hur rimligt är det med HDMI? Hur är tillgängligheten på transmitter-chip för en hobbyist? Med ett chip som NXP TDA9981b låter det som att det borde funka?
Finns det anledning att oroa sig för långa delayer och liknande som kan förstöra spelupplevelsen?
Med HDMI-vore det förstås intressant att plocka ut ljudet digitalt men det har jag inte ens börjat fundera över eller undersökt så det har jag ingen kunskap om.
Alla synpunkter uppskattas.
Re: HDMI-modd av Nintendo64?
Rent generellt så brukar man inte kunna hantera HDMI med en µC.
Man brukar använda FPGAer pga hastighetskraven.
Man brukar använda FPGAer pga hastighetskraven.
Nu handlar det inte om mer än 240p och 480i eller däromkring så min tanke var att det kanske ändå kunde gå ihop. Vad jag förstått går det att köra ganska lågt i HDMi? För att skala upp till 1080p förstår jag om FPGA är det som krävs!
Minsta HDMI upplösning är 720x525 eller 640x480 valbart interlace eller ej med pixelrepetition för en klockfrekvens om minst 25 MHz. För att klara timingen och omkodningen så krävs det antingen en CPLD eller FPGA. Har man jättetur så finns det något HDMI chip som är kompatibelt med N64. Vanlig HDMI kan nog hanteras med LVDS eller liknande direkt. Medan HDMI som klarar ljud inbäddat med bilden kräver en speciel kodning mm som kräver lite mer avancerad FPGA.
Så räkna med ett kretskort som har en flatkabel som måste klara 50 MHz och en FPGA därpå som kopplas till N64 och en HDMI kontakt. Sälj dock inte produkten eftersom HDMI kontakten är licensbelagd. I FPGA:n så får du möblera om datat. FPGA kräver sedan flashminne medan klockan kan plockas från N64 men se upp med avkoppling och impedanser. Beroende på videoformat så ger det sig hur man löser konverteringen.
Det svåraste är nog att löda ihop ett kretskort.
Så räkna med ett kretskort som har en flatkabel som måste klara 50 MHz och en FPGA därpå som kopplas till N64 och en HDMI kontakt. Sälj dock inte produkten eftersom HDMI kontakten är licensbelagd. I FPGA:n så får du möblera om datat. FPGA kräver sedan flashminne medan klockan kan plockas från N64 men se upp med avkoppling och impedanser. Beroende på videoformat så ger det sig hur man löser konverteringen.
Det svåraste är nog att löda ihop ett kretskort.
blueint: Kanonsvar! Precis den typen av information jag behövde. Det är alltså en FPGA-lösning som gäller. Att det inte är någon bra idé att sälja en färdig lösning hade jag redan räknat ut.
Purre: Det var det projektet som avsågs tidigare men trots ett ganska ordentligt letande missade jag den sidan du länkade till. Jag har mest hamnat på deras forum och där lät det inte alls som att det fanns en så tydlig time frame.
Purre: Det var det projektet som avsågs tidigare men trots ett ganska ordentligt letande missade jag den sidan du länkade till. Jag har mest hamnat på deras forum och där lät det inte alls som att det fanns en så tydlig time frame.
Om du använder en DVI kontakt så slipper du licenskravet helt. Sen kan man ju ha en FPGA som är "väldigt kapabel" men det vet du ju inget om .. 
Däremot tillkommer ju produktansvar, EMC, mm vid försäljning om det är aktuellt.

Däremot tillkommer ju produktansvar, EMC, mm vid försäljning om det är aktuellt.
Visst är det så att man kan råka köra DVI-I med ljud eller bygger för DVI-D och typ S/PDIF eller en bra DAC. Om det sen "råkar" funka när man kopplar in rätt sladd...
Är väl inte direkt intresserad av att sälja en färdig produkt. Om det skulle råka bli ett kort caddat och kod kodat så kan man förstås dela med sig till självkostnadspris. Om nu tidsramen för projektet på retroactive.be stämmer så finns det redan en trevlig lösning. Samtidigt vore det roligt att lära sig lite om FPGA och göra ett litet projekt.
Är väl inte direkt intresserad av att sälja en färdig produkt. Om det skulle råka bli ett kort caddat och kod kodat så kan man förstås dela med sig till självkostnadspris. Om nu tidsramen för projektet på retroactive.be stämmer så finns det redan en trevlig lösning. Samtidigt vore det roligt att lära sig lite om FPGA och göra ett litet projekt.
Vilka exakta videoformat använder N64 ..?
Såg på https://retroactive.be/tech_n64_hdmi.php att de använder ett DRAM. Så kanske man är tvungen att spara en hel bild åt gången för konvertering. Det kommer att krångla till det pga gränssnitt mot DRAM (om det behövs sådant konverteringssteg).
Såg på https://retroactive.be/tech_n64_hdmi.php att de använder ett DRAM. Så kanske man är tvungen att spara en hel bild åt gången för konvertering. Det kommer att krångla till det pga gränssnitt mot DRAM (om det behövs sådant konverteringssteg).
Som jag förstår det skickas varje pixel som 4 stycken bytes (7-bitars) där första byten innehåller signalerna !CS, !HS, !CL och !VS och byte 2 till 4 innehåller R0-6, G0-6 och B0-6. Det går tydligen att göra en VGA-signal rakt av med en CPLD + DAC. Kanske behövs en RAM-buffer för att pixlarna skickas i en annan ordning i HDMI?
Att konvertera till VGA borde jag kunna göra med mina ARM-processorer från TI?
Som jag förstår det skickas varje pixel som 4 stycken bytes (7-bitars) där första byten innehåller signalerna !CS, !HS, !CL och !VS och byte 2 till 4 innehåller R0-6, G0-6 och B0-6. Det går tydligen att göra en VGA-signal rakt av med en CPLD + DAC. Kanske behövs en RAM-buffer för att pixlarna skickas i en annan ordning i HDMI?
Att konvertera till VGA borde jag kunna göra med mina ARM-processorer från TI?
http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_64#HardwareThe Nintendo 64 supports 16.8 million colors.[citation needed] The system can display resolutions of 256 × 224, 320 × 240 and 640 × 480 pixels. Few games made use of the 640 × 480 mode, many of them required use of the Expansion Pak RAM upgrade. The vast majority of games instead used the system's low resolution 256 × 224 (256 × 240 for PAL models) mode. A number of games also support a video display ratio of up to 16:9 using either Anamorphic widescreen or Letterboxing. However, very few of its games provided options to use this feature.[citation needed]
I huvudsak är det alltså 240p @ 50Hz som gäller.
Finns nog risk att du måste spara en bild som sedan skickas ut som interlace. N64 formatet verkar enkelt. Formatet i HDMI kan vara något helt annat. Det står i HDMI specifikationen.
Ev alltså 240p som skickas som 312 linjer med sorgekant 2 ggr då.
Står det vilken spänningsnivå och impedans som N64 använder? hur är kretskortet att piggy-backa?
Ev alltså 240p som skickas som 312 linjer med sorgekant 2 ggr då.
Står det vilken spänningsnivå och impedans som N64 använder? hur är kretskortet att piggy-backa?
http://gamesx.com/wiki/doku.php?id=av:n64rgb-ntsc
Visar en krets som heter VDC-NUS som är DACen, den matas med 3.3V. Impedans har jag inte luskat ut. HDMI verkar vara "enkelt" så tillvida att det är okomprimerad och skannar bilden precis som de gamla analoga systemen. Lite osäker på om det är okej att köra vilken upplösning man vill, tror det. Kanske är lämpligt att hålla sig till "de vanliga" 480p och Co. För att inte drabbas av TVns oförmåga att skala upp.
http://www.xilinx.com/support/documenta ... app460.pdf
En app-note där de kör HDMI med en Spartan 3A.
Visar en krets som heter VDC-NUS som är DACen, den matas med 3.3V. Impedans har jag inte luskat ut. HDMI verkar vara "enkelt" så tillvida att det är okomprimerad och skannar bilden precis som de gamla analoga systemen. Lite osäker på om det är okej att köra vilken upplösning man vill, tror det. Kanske är lämpligt att hålla sig till "de vanliga" 480p och Co. För att inte drabbas av TVns oförmåga att skala upp.
http://www.xilinx.com/support/documenta ... app460.pdf
En app-note där de kör HDMI med en Spartan 3A.
Om HDMI och skärmen stödjer 526p eller iaf progressive så är ju saken biff!
Bara att ta en N64 linje och skicka den två gånger samt använda sorgekant (48 linjer) ovan och under bilden så har man en lösning. Poängen är att man slipper buffer för en hel bild och därmed slipper DRAM gränssnitt. En linje får plats i "Block RAM".
240p
Bara att ta en N64 linje och skicka den två gånger samt använda sorgekant (48 linjer) ovan och under bilden så har man en lösning. Poängen är att man slipper buffer för en hel bild och därmed slipper DRAM gränssnitt. En linje får plats i "Block RAM".
240p
Hur mycket pengar krävs för att komma igång med FPGA?
Skiljer det mycket på Spartan 3E, 3A och 6?
Skiljer det mycket på Spartan 3E, 3A och 6?