Bråkig Univac Millennium centraldammsugare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peterk

Bråkig Univac Millennium centraldammsugare

Inlägg av peterk »

Hej, jag har två sådana som båda har samma problem, fungerade bra i början men nu kan de användas i 5-15 minuter, sedan löser jordfelsbrytare eller säkring ut. Båda är rengjorda, i den ena har jag bytt ut relä och kondensator (kanske något mer) för att den inte ville stänga av sig. Det finns gott om kol i båda maskinerna och stavarna är jämnt slitna på båda sidor.
Det känns som om motorerna snurrar lätt men båda blir rejält varma, det går inte att hålla handen mot motorerna någon längre stund.

Är det någon som har en idé? Inte mycket elektronik i dessa, risken är kanske att båda motorerna gjort sitt. Bifogar ett par bilder.

Mvh Peter
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Re: Bråkig Univac Millennium centraldammsugare

Inlägg av Danny »

Testa att köra centralenheten löst för att utesluta att det har
fastnat något i rören, som gör att motorn överhettar.

Testa annars att koppla bort den vita filterkondingen
som sitter till vänster om motorn.
svanted

Inlägg av svanted »

låter som kortis i rotorn på båda...
mät om det är samma resistans mellan kolen med rotorn i alla lägen.
peterk

Inlägg av peterk »

Tack för svaren! Jag har testkört båda maskinerna och då bara anslutit dammsugarslangen till dem dvs inte haft rören kopplade. Gallret är en korkad grej men det är rengjort på båda. Det är bra kraft i dem så länge de går...

Filterkondingen och resistansen ska jag titta på. Har för mig att när den ena maskinen användes igår så löste jfb ut först när jag drog ut slangen ur uttaget och maskinen skulle stanna. Den andra brukar aldrig bråka i det läget.

Mvh Peter
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag kanske ser fel, men det ser väl inte helt pedantiskt rent ut vid motorn. Kan det vara smuts från kol-slitage omkring kolen, ihop med allmänt "sunk", som ger en smula överledning?
peterk

Re: Sv: Bråkig Univac Millennium centraldammsugare

Inlägg av peterk »

Nej pedantiskt rent skulle jag inte kalla det, en del koldamm finns där och det kanske räcker. Har inte hunnit testa mer, såg till att en av maskinerna fick bättre kylning och den fungerade bra sist men ska snart på det igen.

Man blir rejält svart om händerna när det skruvas men en del damm måste ju vara normalt tycker jag.
sebulba

Inlägg av sebulba »

Lånar tråden lite och hoppas någon kan tala om var man kan få tag på en kondensator. Står inget angivet på den som sitter i, och den har sagt upp sig med besked.

/Roger
toffse

Inlägg av toffse »

Hur har det gått för er?
Min univac packade ihopa och avgav röksignaler både jfb och säkring löste ut.
Fick ni reda på nått med motor kondingen? (Min har spruckit och är helt svart)
peterk

Inlägg av peterk »

Mina fungerar ungefär 15-20 min åt gången, sedan löser jfb. Då luktar det varmt om dem. Kör till det blir värre, sedan åker de ut. Filterkondensatorerna har jag inte bytt ut.

.
kpeson

Inlägg av kpeson »

På min löser också jordfelsbrytaren ut efter ca 10 minuter. Har blåst rent och kollat kolen, och det ser bra ut. Samma sak hände för något år sedan då hjälpte rengöring,
men så är ej fallet nu.
Den är väl ca 13 år gammal men det hade varit kul att ta reda på vad som är fel. Verkar ju vara ganska vanligt.Känns som det har med värme att göra.
Skriv svar