Funderingar om telefonväxlar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Biker

Re: Funderingar om telefonväxlar

Inlägg av Biker »

Haha fan - förut gick det men inte nu.

Har halva polisens gamla telefonväxel och telefoner men dom kör mot Pstn(adsl koppling) via ADSL
Så jag har inte råa axe växel funktioner här - inte många som har det längre i större städer.

Har nu en Datavox 620 och en Datavox 600 liggande med växelsystem mot linan - det är typ jätte Diavoxer.
Ni vet dom här gamla knapptelefonerna - dock är dessa hardcore än idag , bra ljud :mrgreen:

Desutom är dom ganska snygga

Med högtalare,40 knapparsnabbval,display - gick inte ens och goggla på dom :bravo:

Edit , hittade Växelhuvudtelefonen DATAVOX 620

http://www.telefonverket.se/PDF/DATAV620.PDF

Snurrskiva är ju fett men detta rockar fett än idag
Nerre

Inlägg av Nerre »

blueint skrev:Koderna ser ju ut något i stil med #55* osv.. och om man är osäker på *55#, *55*, #55# osv så blir det 400 kombinationer. Något ett DTMF modem fixar rätt snabbt.
Syntaxen är normalt:

Börjar med * = beställning
Börjar med # = avbeställning

* mellan kommando och parametrar

Avsluta med #.

Så det finns bara
*55#
#55#
inte
*55*
#55*

sen kan det då finnas *55*1234# eller #55*1234#.

Tar kommandot flera parametrar kan det bli *55*3*1234*8#.

OBS! Jag har ingen koll alls på vad just 55 är för kommando, jag minns inte särskilt många av de där. 21 vill jag minnas är vidarekoppling i alla fall.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Funktionskoden kan vara tre siffrig också - sett detta också.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är vanligast i mobiltelefonnätet tror jag, men jag skrev väl ingenstans att den måste vara två siffror?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Va? nä jag har väl inte sagt nått annat mer än att det kan vara fler nuffror :D
cjw

Inlägg av cjw »

Bra idé, blueint, med att loopa igenom koderna med modemet och se om något ringer tillbaka.
Man kan ju undvika kända koder om man ändå skriver ett program som gör det...
Fast det där med tre siffror var ju en tanke, ska pröva när jag kommer hem. Kan det varit *146# mån-tro??
För er som inte såg det minns jag som att det första någon svarade på min fråga var just en länk eller två till de kända koderna. Intressant bara det. Ska leta fram lämpligt modem och pröva... Det var ju ett tag sedan. Äh, min bärbara har ju inbyggt modem!!! Ska bara hitta en tele-ledning med direkt AXE-access.. :) :madmodder:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

blueint skrev:Anledningen till att "5" fungerar med pulsvalär att växeln översätter all pulskodning 40/60 ms till DTMF. Så nästa steg ser troligtvis ingen skillnad.
Varför fungerar inte "5" när man ringer till en mobiltelefon?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En landlina går ju att från växelns håll ha konstant koll på om den är upptagen eller inte. Det går inte med en mobil. Den måste man ju upprätta en anslutning till och ringa för att kolla statusen, varje gång.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om man följer blueint's länk och klickar vidare till textfilen på svenska så ser man att det var *51# för att ringa upp sig själv.

Detta fungerade bara på vissa växlar.

Likaså tror jag det Säter nämner, att slå 5 med pulsvalstelefon, också var något som bara fungerade på vissa växlar.

Åter till Bäckman's funderingar:
Ringsignalen måste givetvis vara skyddad så att den kopplas bort direkt någon lyfter luren, annars lär man väl bränna både telefon och örat på den som svarar.

Hela grejen hur ringsignaler sänds ut och hur impedansanpassning, dc-matning o.s.v. fungerar har varit likadant sen telefonins barndom. "Centralbatteri" kallas systemet där växeln ger ström till telefonen. På de gamla vevtelefonernas tid kunde man även ha "lokalbatteri" som matade mikrofonen i ens telefon. Hörluren fungerade på gamla telefoner utan någon likspänning.
cjw

Inlägg av cjw »

MiaM skrev:Om man följer blueint's länk och klickar vidare till textfilen på svenska så ser man att det var *51# för att ringa upp sig själv.

Detta fungerade bara på vissa växlar.

...
Om jag fattat rätt textfil så står det följande i denna:
*51*kortnr*nr# Lagra kortnummer.
#51*kortnr# Ta bort -"-
kortnr# Använd -"-

#53# Urkoppling.
*53*nr# Direkt uppringning. Lyft på luren så rings numert
upp automagiskt efter en tidsfördröjning. (12 sekunder)

Nu har jag inte prövat detta ännu i brist på en riktig AXE-lina, men jag kan inte läsa ut från detta att *51# skulle göra jobbet. Mera rimligt skulle *53# kunna vara (kanske var det bara en tyrkfelsnisse som varit framme), men även det har jag svårt att direkt få ur detta... Men det står ju "Direkt uppringning." Så det kanske fungerar utmärkt! 12sekunder kommer jag lite ihåg som fördröjningen som det tog. Jag låter mig helt enkelt bli överraskad! =)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Alla analoga fasta telefonlinjer har väl AXE plusfunktioner?

Har varit fascinerad länge över hur man lyckas få telefonen att kunna skicka ljud på samma ledning som man tar emot ljud.. analogt! och ändå inte får det att störa ut varann. Dessutom finns ju elektronik som försörjs av ledningen under samtal utan att påverka ljudet nämnvärt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du hör dig själv lika högt i luren som du hör den andra prata, så det är i praktiken två parallellkopplade mikrofoner, och två parallellkopplade hörlursförstärkare.
Så allt ljud som kommer från båda mikrofoner kommer ut i båda lurar. Enkelt. :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

cjw: Ja, oj, 53 och inte 51 ska det ju vara. :oops:

MadModder: Nej, man hör sig själv lite svagare. Med rätt trolleri med impedansanpassning o.s.v. så kan man höra sig själv bra mycket svagare än man hör andra änden.

I slutet av 80-talet byggde jag en högtalartelefon av nån mer eller mindre lämplig transformator, en aktiv mikrofon från nån slags snabbtelefon som anslöts ungefär som en kolkornsmikrofon men alltså var känsligare, och så använde jag en vanlig radiobandspelare som högtalare/förstärkare. Funkade fint, men jag fick ha högtalare och mikrofon rätt långt från varandra och inte skruva upp för högt ljud för att inte den jag pratade med skulle klaga på att den hörde sig själv för mycket!

(Detta var alltså på den tiden det var höjden av lyx att ha flera telefoner och/eller knapptelefon. Jag minns att jag hade en knapptelefon jag fått för att en rad i x/y-matrisen var trasig. Den hade amerikanskt pulsval och någon hade flyttat runt tangenterna. Den nedre raden var trasig och där skulle egentligen 0 sitta men med omflyttade siffror var det 9 som satt där. Som tur var så kände jag ingen som hade siffran 9 i sitt telefonnummer så det funkade ändå bra för mig att använda den telefonen. Jag använde givetvis den både för att slå nummer och som ringsignal ihop med högtalartelefonen). :)
RoPa

Inlägg av RoPa »

@MadModder, man hör inte sig själv lokalt förutom passivt genom luren men det är man så van vid genom skallbenet :) .
Däremot finns det ett problem med att man får tillbaka sitt eget ljud från andra änden av förbindelsen (eko) men i telefonerna sitter det en gaffel koppling (transformator i äldre apparater) som kancelerar det inkomna ljudet i det utgående. Blir det fel på impedansen på linjen (till exempel för att man kopplat in något icke godkänt...) kan dock eko uppstå.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Fast höra-sig-själv gör man till viss mån, det är avsiktligt lite dålig anpassning på gaffeln/trafon. Orsaken är att ifall man inte hör sig själv lagom mycket så skriker man i luren :wink:
Skriv svar