switchar o pottar??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Henke80

switchar o pottar??

Inlägg av Henke80 »

Hej.

Bakgrundsinfo om mig.
Detta med elektronik komponenter är jag nybörjare på.

Har en Rc radio med 9 kanaler.
Några av mina kanaler styrs med 1-2-3 switch och vissa med 1-2 switch.
Jag skulle vilja byta ut en eller två av dessa mot en vridbar (tror det heter) trimpott.

Det jag är ute efter är att jag ska koppla på servon på xtra kanalerna och då vill jag kunna vrida på en pott på min sändare så servot rör sig sakta framåt o bakåt. Nu är ju switchen designad att servot går från ändläge till ändläge vilket är bra om man använder sig av exemelvis klaffar på planet eller till pitchen på en heli.

Så min fråga. Hur går jag smidigast tillväga att få den funktionen jag önskar??

Mvh Henrik
Användarvisningsbild
Icecap

Re: switchar o pottar??

Inlägg av Icecap »

Omöjligt att svara utan att veta vilken sändare det rör sig om och hur det är löst med mellanlägen.

Om t.ex. 1-2-3 brytaren är gjort så att det vid 1 är ena anslutningen som skickas ut och vid 3 är andra medan läge 2 skapas med två lika motstånd är det bara att byta brytaren mot ett potentiometer.
Henke80

Inlägg av Henke80 »

Hej.

Har en sanwa rd6000. Men funkar det bara på en tre switch då?

Mvh Henrik
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det beror på hur switcharna är kopplade. Om du kan skaka fram ett schema så kanske det går att se relativt enkelt, men annars går det inte att säga generellt.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är ju inte ens säkert att det går styra kanalerna "analogt". Måste ju finnas elektronik som kan styra annat än "digitalt"

TS efterlyser en smidig lösning, tja köp en radio med rätt antal kanaler.

Protte
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det verkar inte lätt att hitta schema. Jag hittade på radiodelen men inte logiken som är det intressanta.

Hur fungerar de switcharna som har tre lägen?

Ger de on/off-signal på två olika utgångar på mottagaren?
Eller ger de 0%/50%/100%-signal på en utgång på mottagaren?

Beroende på hur sändaren är konstruerad så kan det vara så enkelt att det går att bara ansluta en pot istället för (eller parallellt med) en switch. Med otur så går det inte. Det kan vara så att du måste ta bort ett motstånd på sändarens kretskort för att få vettig funktion med en pot, men i så fall kommer det ändå gå att göra nån slags reglering även med motståndet kvar.

Kolla vad du har för värden på de pottar som redan sitter i sändaren. Med lite tur står det något på dem, annars går det alltid att mäta (görs med potten bortkopplad från resten av elektroniken).

I värsta fall kan du kanske lobotomera din sändare så att du bara behåller radiodelen och ersätter digitaldelen. Det är en riktigt enkel krets för att bygga en standard-RC-sändare.

http://www.sm0vpo.com/use/rc_enc_02.htm
http://myweb.tiscali.co.uk/norcimradioc ... Radio6.htm

De här schemorna säger ungefär att det troligtvis bara är så att det går bra att köra pot'ar istället för switchar.

Ta lite bilder på kretskortet - med lite tur går det att känna igen någon krets. Sitter det en 4017 eller 4022 i närheten av dit switcharna och pottarna är kopplade så är det nästan garanterat en koppling liknande de ovanstående.

Funktionen finns beskriven på svenska ifall man hittar "Allmän elektronik 80 del 2" på t.ex. biblioteket (boken utgiven av Josty Kit). Nån av JK-byggsatserna var just sändare för modellservo.
Skriv svar