Hur är rätta inkopplingen på AVRISP Mkii?
- SeniorLemuren
Re: Hur är rätta inkopplingen på AVRISP Mkii?
Som sagt. Det verkar lite rörigt allihop. Det kan inte vara så att du kör på den interna oscillatorn när den fungerar på ditt veroboard, men sedan när du försöker omprogrammera den sätter den till extern oscillator.
Även om sladdarna till kristallen bara är några centimeter så är det en väldigt ömtålig situation.
Mitt tips till dig, det är att om du avser att använda ditt kort seriöst. Gör en riktig lösning, utan en massa sladdhärvor som ställer till det. Kolla hur jag gjort mitt varvräknarkort på veroboard. Du kan se hu nära kristallen med vidhängande kondensatorer sitter till vänster om µC. Edit: Sedan, det där med att du måste köra på 16 Mhz bara för att "temperaturregulator som går efter tid" fattade jag inte alls. Hur tänker du där?
Även om sladdarna till kristallen bara är några centimeter så är det en väldigt ömtålig situation.
Mitt tips till dig, det är att om du avser att använda ditt kort seriöst. Gör en riktig lösning, utan en massa sladdhärvor som ställer till det. Kolla hur jag gjort mitt varvräknarkort på veroboard. Du kan se hu nära kristallen med vidhängande kondensatorer sitter till vänster om µC. Edit: Sedan, det där med att du måste köra på 16 Mhz bara för att "temperaturregulator som går efter tid" fattade jag inte alls. Hur tänker du där?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nu fungerar det. Jag tog bara bort DS18B20 som var inkopplat till SCK och MOSI. Precis som Såjjan sa 
Jag har även kodat ihop ett program som jag kollar hur bra svar jag får när jag läser av en analog ingång/utgång. Nu när jag använder den externa oscillatorn så pendlar jag mellan +-1 mellan 0 till 1023 positioner.
Så då vet jag det att SCK, MOSI, MISO ska vara fria från halvledare.

Jag har även kodat ihop ett program som jag kollar hur bra svar jag får när jag läser av en analog ingång/utgång. Nu när jag använder den externa oscillatorn så pendlar jag mellan +-1 mellan 0 till 1023 positioner.
Så då vet jag det att SCK, MOSI, MISO ska vara fria från halvledare.
Den ska vara noggrannare på att räkna tiden. När jag körde 8 Mhz så kunde en minut pendla mellan 5+- sekunder och nu när jag kör 16 Mhz så hoppas jag på mindre.SeniorLemuren skrev: Edit: Sedan, det där med att du måste köra på 16 Mhz bara för att "temperaturregulator som går efter tid" fattade jag inte alls. Hur tänker du där?
Interna oscillatorn ligger väl på 1% eller så och en standard kristall på 50 ppm.
Så det är en skillnad på 200 gånger, ca.
> Så då vet jag det att SCK, MOSI, MISO ska vara fria från halvledare.
Så kan man inte generallisera heller. DE ska vara fria från något
som kan störa när man kör ISP. Just 1-wire kanske inte är så
lämpligt på just de pinnarna. Ofta har man ju lite längre kablar
också, och det är definitivt inte bra.
Nu är vi inne på femte sidan i denna tråd. Hur länge har den
där DS18B20 suttit där? Hela tiden?
Så det är en skillnad på 200 gånger, ca.
> Så då vet jag det att SCK, MOSI, MISO ska vara fria från halvledare.
Så kan man inte generallisera heller. DE ska vara fria från något
som kan störa när man kör ISP. Just 1-wire kanske inte är så
lämpligt på just de pinnarna. Ofta har man ju lite längre kablar
också, och det är definitivt inte bra.
Nu är vi inne på femte sidan i denna tråd. Hur länge har den
>> Nu är vi inne på femte sidan i denna tråd. Hur länge har den
Allt för länge. Det är samma gamla projekt jag har hållt på med, men jag känner att jag har lärt mig väldigt mycket av den. Nästa projekt blir en väckarklocka, men det blir efter kursen jag kommer gå
Och efter det kanske en liten USB apparat som läser av tangentsignaler från PS/2 tangentbord och omvandlar det till USB signaler
Allt för länge. Det är samma gamla projekt jag har hållt på med, men jag känner att jag har lärt mig väldigt mycket av den. Nästa projekt blir en väckarklocka, men det blir efter kursen jag kommer gå

Och efter det kanske en liten USB apparat som läser av tangentsignaler från PS/2 tangentbord och omvandlar det till USB signaler
OK. Jag vågar gissa att om någon här hade känt till att det satt
en 1-wire pryl på ISP linan, så hade du nog mycket snabbare
fått rådet att prova utan den.
Det *du* kan lära dig här, är att vara tydligare i frågeställningarna
och dessutom bättre själv fundera på vad som skiljer din fungerade
koppling från den ej fungerande. Du måste ju faktiskt lösa det själv
eftersom du ändå inte redovisar all information här.
Jag kommenterar inte behovet av en eller ett par väckarklockor här...
en 1-wire pryl på ISP linan, så hade du nog mycket snabbare
fått rådet att prova utan den.
Det *du* kan lära dig här, är att vara tydligare i frågeställningarna
och dessutom bättre själv fundera på vad som skiljer din fungerade
koppling från den ej fungerande. Du måste ju faktiskt lösa det själv
eftersom du ändå inte redovisar all information här.
Jag kommenterar inte behovet av en eller ett par väckarklockor här...

Vad är egentligen one-wire saker? Är det typ att man kan parallellkoppla olika sensorer, men man kan välja läsa av data från en sensor om man så känner för det trots dem sitter parallellt med varandra.
> Vad är egentligen one-wire saker?
Det är alla prylar som kommunicerar via Maxims protokoll 1-Wire (inte one-wire).
http://www.maximintegrated.com/products/1-wire/
http://www.maximintegrated.com/products ... /index.cfm
Det är alla prylar som kommunicerar via Maxims protokoll 1-Wire (inte one-wire).
http://www.maximintegrated.com/products/1-wire/
http://www.maximintegrated.com/products ... /index.cfm
Tackar. Detta förklarar. Smart teknik förresten