LED i baklysen.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: LED i baklysen.

Inlägg av MadModder »

Ok, man ser inte särskilt bra med helljuset på (2x60W=120W) i dimma, så det är väl mest troligt att folk har halvljuset på då, men det är ändå 2x55W. Även om det är riktat nedåt så syns det bra mycket bättre än ett dimbakljus. Ögat är känsligare för grönt ljus än rött, och vitt ljus har som bekant alla färger i sig. ;)
Själv har jag väldigt sällan dimbakljuset på. Minns inte senast jag använde det. Kan jag se bilarna framför mig på långt håll så kan de bakom mig se min bil, och då behövs inget dimbakljus.
tumba25
Kontakt:

Inlägg av tumba25 »

Pucco skrev:Bortsett från det olämpliga att mixtra med belysning på bilen så är det dessutom inte så bra att ha vita lysdioder bakom rött glas. Det blir ofta ett lilaaktigt ljus då det blåa grundljuset läcker igenom. Dessutom är det dålig verkningsgrad jämfört med att ta röda lysdioder med lämplig våglängd direkt. Bättre som redan nämnts att köpa E-märkta lyktor så man får rätt ljusstyrka och spridning.
Jag har både röda och vita lysdioder här. Tänkte testa och se vad som blir bäst. Att köpa färdiga är inte aktuellt, går det åt pipan så har jag ett par originallysen liggande som jag kan slänga dit.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Fick en öppen sportbil med 3-4 unga killar i baken med ganska mycket trafik.
Fint och soligt väder var det. Att köra spolningen på vindrutan och bakrutan
(kombi) samtidigt åtgärdade det lilla problemet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

PeterH skrev: Jag hatar när bilar lägger sig nära men detta var extremt, jag kunde inte ens se nummerplåten i backspegeln :shock: (jag skojjar inte). Tänkte att dom snart skulle köra om men dom fortsatte att slicka arselet på bilen så jag ökade hastigheten kortvarigt till typ 120km/h för att få ett längre avstånd men ganska snart kom bilen ikapp igen!

Vad fan, jag började svära och tjejen undrade vad det var och jag upplyste om bilen bakom. Hon tyckte jag skulle ta det lugnt så jag saktade ner till 80km/h, bilen låg kvar så jag saktade ner till 60km/h men biljäveln körde inte om ändå :doh: Men vafan... så jag tog och stannade helt (ja, på en 90-väg utan trafik), och vad tror ni händer? Biljäveln stannade bakom mig :doh:

Jag klev ur bilen (fly förbannad förstås) och går fram till bilen bakom, rycker upp dörren (det var en gubbe i 70-års åldern med två lika gamla kärringar i bilen) och frågar vad fan dom håller på med? Ni kan väl för i helvete inte ligga så nära, det kan ju komma djur så jag måste tvärnita!? Vad tror ni jag får för svar; Du kör ju också olagligt, du körde 100 på en 90-väg!!???
Sorry för OT men..

Jag har varit med om en väldigt liknande situation, jag körde på farthållaren från hbg till sthlm, plötsligt glider det upp en audi bakom och lägger sej typ på en handbredds avstånd, jag gör som vanligt och markerar med några blink på bromsljuset, vilket brukar få dom flesta att öka avståndet, antingen för att dom fattar vinken eller för att dom undrar vad det är för knäppgök som ska till att bromsa framför. I detta fallet händer ingenting, då ökar jag på hastigheten, innan låg jag typ i 120 på 110-vägen, men nu gasar jag på, bilen bakom hänger på.. uppe vid 140 så släpper jag gasen försiktigt, då ju bilen ligger riktigt nära bakom.. jag saktar ner till 110.. sen börjar jag sakta ner mer och mer för att tvinga bilen att köra om.. men icke.. tror jag är nere i 70 eller möjligen 60, och bilen ligger fortfarande bakom..

Där upphör likheterna dock, jag stannar inte, jag ser däremot en avfart till en bensinmack och kör av på denna, när jag gör det tittar jag in i bilen som då kölr vidare och där ser jag en ung tjej på ca 20-25 ensamen i bilen..

Sjukt konstig upplevelse..

Sen när jag kör på vägen igen (efter att ha fyllt på sockerförrådet på macken) så kommer jag efter ett tag ikapp audin igen, då ligger jag i vänsterfil och hoppas att hon inte ska haka på mej igen, men när jag kör om ser jag att hon numera ligger toknära en annan bil och inte bryr sej om mej :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Varianter av det där beteendet tycker jag mig se rätt ofta. Jag håller ju hastighetsgränserna, och då är det lite fascinerande med förare som ligger och håller 90 på 110-väg, för att sen fortsätta hålla 90 när det blir 70 för vägarbete... Först kör jag om dem, sen kommer de ikapp mig vid vägarbetet och verkar bli skitsura och gör världens idiotomkörning. Sen när det blir 110 igen så jag kör om dem...

Ok för att jag till viss del kan hålla med om att de är ju konsekventa på sätt och vis: håller 90 hela tiden. Vad jag inte förstår är att om man nu har så bråttom att man inte kan sakta ner till 70 i 500 meter förbi ett vägarbete, varför kör man då inte snabbare än 90 på motorvägen? Går bilen inte fortare än 90??
Skriv svar