Nej. Det är inte samma förutsättningar. Men det ska egentligen inte spela någon roll för jag har ställt in så jag kör den interna oscillatorn på 8 Mhz.
"Wrong microcontroller found" står det ändå.
avrdude: Expected signature for ATMEGA328P is 1E 95 0F
Double check chip, or use -F to override this check.
Har du kollat vilken påverkan det har för programmeringen att du gått från 16MHz till 8MHz?
Kanske måste du ställa ned hastigheten på din programerare?
Vilka andra förutsättningar har du ändrat?
Det är information som behövs om man ska kunna ge ett svar.
Om det verkligen är rätt chip som sitter där så är det inte rätt lösning att använda "-f".
Som jag vet så har jag inte ändrat något. Men jag har en 16 Mhz oscillator, två stycken 22 pF keramikkondensator och 10 kOhms motstånd.
Jag har tagit lös min ATmega och satt den på en breadboard och bränt över en sketch och det är OK. Rekommenderar ni då att jag ska sätta dit en extern 16 Mhz oscillator och ändra om programmet så den är anpassat med 16 Mhz oscillator istället för den interna? Tänkte om det förekommer mindre jävulskap om jag använder "standarden" som egentligen en Arduino är uppgbyggt på.
Det är det jag inte vet. Vad som är problemet.
Det fungerar att bränna en sketch när ATmegan antingen sitter på UNO kortet...eller på ett kopplingsdäck. Men när jag sätter fast det på ett kretskort, mäter med multimeter om det är kortslutning, så har det svårt att fungera. Ibland fungerar det.
Bilden är en exempelbild. ATmega168 har samma pinns som ATmega328.
Nej, generellt är det inte det. Det är ju det som "In Curcuit Programming" betyder.
Sen så är det väldigt enkelt att ställa till det så att det inte fungerar, t.ex
genom att koppla in annat på MOSI (o.s.v) pinnarna som stör.
Jag har kopplat mycket till MOSI och MISO, SCK, VCC, GND, RST men jag har varit där och säkerhetskolla om det är kortslutning eller så och det är det inte.
Hur ska jag göra då? Jag har inkopplat en LCD display mellan MOSI, SCK, MISO också.
Så enda lösningen för mig är att ta bort kortet, programmera kortet på ett tomt kopplingsdäck och acceptera att det kan bli så här och det finns inget att göra något åt?
Al_Bundy skrev:Jag vill bara säga att när jag programmerar min apparat så gör jag det på plats. Det kanske det som är problemet? Att programmera sakerna på plats?
Jag har bara skummat igenom all konstigheter du håller på med, så jag vet inte om du vill få den härvan att fungera med den kristall man kan se på kortet. Jag såg någonstans att den skulle vara på 16 Mhz på det sättet du kopplat in den med långa sladdar långt i från µC ger jag inte mycket för.
Jadu, jag vet inte hur noggrant det måste vara med sladdar. Dom är egentligen inte så långa om man ska vara noga. Någon centimeter eller så.
Jag använde mig först av den interna 8 Mhz oscillatorn, men med tanke på att detta är en temperaturregulator som går efter tid(egentligen kan inte elektronik räkna sekunder om man ska vara petig) och då passade jag på att köra en 16 Mhz extern oscillator.
Jag satte först dit ATmega på mitt kretskort och skulle bränna över en sketch. Gick inte. Jag tog bort ATmegan på ett kopplingsdäck och brände över en sketch. Fungerade OK. Så jag flyttade över ATmegan igen på samma ställe och brännde över en sketch. Det gick inte. Samma error.
Men programmet i själva ATmegan går att köra. Det är bara så att jag vill ändra lite när den sitter på plats.
> Jag har kopplat mycket till MOSI och MISO, SCK...
Prova att plocka bort en sak i sänder och se när det börjar fungera.
Då får du en bra uppfattning om vad det är. Eftersom *vi* ju inte
har en susning om vad du har kopplat (det går så klart inte att se
på bilden vad som är kopplat till MOSI, MISO och SCK), så får
du nog testa själv.
Men som sagt, det är ju inget direkt problem att koppla dit något
på dessa pinnar så att ISP lägger av.