3 kW isolerad AC/DC omvandlare
Re: 3 kW isolerad AC/DC omvandlare
Nu tror jag inte att halvledarna kommer att vara mitt största bekymmer. Däremot transformatorn. Har inte hunnit titta på detta än. Vardagen är full med en massa annat...
MOSFETar går ju att parallellkoppla, och har man individuella gatedrivers på var och en så bör ju det inte vara något större problem.
En tanke jag har är att göra en prototyp som ger kanske 1/8 av önskad utström och sedan göra 8 st likadana. Om jag t.ex. använder dioder för likriktning så kan dessa vara betydligt mindre och strömmen fördelas jämnt mellan dem jämfört med om man vill köra 100 volt/35A i samma krets. Alla komponenter blir betydligt mer hanterbara. Totalkostnaden torde väl bli ungefär densamma eller i alla fall inte mycket högre, antar jag.
MOSFETar går ju att parallellkoppla, och har man individuella gatedrivers på var och en så bör ju det inte vara något större problem.
En tanke jag har är att göra en prototyp som ger kanske 1/8 av önskad utström och sedan göra 8 st likadana. Om jag t.ex. använder dioder för likriktning så kan dessa vara betydligt mindre och strömmen fördelas jämnt mellan dem jämfört med om man vill köra 100 volt/35A i samma krets. Alla komponenter blir betydligt mer hanterbara. Totalkostnaden torde väl bli ungefär densamma eller i alla fall inte mycket högre, antar jag.
Individuella gate-drivare låter extremt. Strömfördelningen sköter sig själv då varmare transistorer får högre resistans. Dock kan det behövas individuella snubbers beroende på placering och kapsel.
Jag tror att du inte behöver fundera så mycket på vilken topologi som du ska välja, med den höga effekten du vill ha är det nog bara H-brygga som gäller.
Det som gkar skriver är nog en bra lösning, sen som rikkitikkitavi säger så kan det finnas någon special-produkt som löser det bättre i just ditt fall. Kanske tom för att de bistår med en del uträkningen...
Det som gkar skriver är nog en bra lösning, sen som rikkitikkitavi säger så kan det finnas någon special-produkt som löser det bättre i just ditt fall. Kanske tom för att de bistår med en del uträkningen...
Hittar man ett schema på en invertersvets så kan man säkert få en del ledtrådar där.
Här är ett schema på ett 13,8V 40A SMPS.
Inga 3kW men en början i alla fall.
Inga 3kW men en början i alla fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bra artikel från American Radio Relay League, Inc. Finns t.om råd om ersättningskomponenter. Bygger på 40 kHz push-pull via mittuttag. Strömbegränsningen sker i VR1 och spänningskontroll via VR2.
Vad står "FB" för?
Vad står "FB" för?
FB = Ferrite Bead, "ferrit pärla", ett rör av ferritmaterial som träs på ledningar.
-
Halvbrygga är det, inte push pull.blueint skrev:Bra artikel från American Radio Relay League, Inc. Finns t.om råd om ersättningskomponenter. Bygger på 40 kHz push-pull via mittuttag. Strömbegränsningen sker i VR1 och spänningskontroll via VR2.
Vad står "FB" för?
Ett tips är att titta på olika IC tillverkares hemsidor. Infinieon, Texas Instrument, Fairchild har alla styrkretsar.
Ofta är det fasskiftad fullbrygga eller någon resonant teknik i dessa effekter, men det är ofta för att kunna driva upp frekvensen och krympa allt , då krävs ZVS eller ZCS för att inte switchförlusterna skall bli stora.
Jag tror en ordinär hårdswitchad omvandlare runt 40-50 kHz fungerar bra. Då är det också lättare att parallellkoppla tex switchtrissor, eftersom du alltid har matchningsfel i drivkretsar som ställertill det. Det blir större magnetkärnor då, men det går att leva med.
Med lägre frekvenser behöver du inte bekymra dig lika mycket för skin/proximity effekter vilket kan ställa till det, tillverklningen av transformatorn blir mindre kritisk också.
Här är lite hemambyggen.
http://ludens.cl/Electron/PS40/PS40.html
http://danyk.cz/index_en.html
Tackar för alla tips.
Nu gäller det bara att nånsin få tid att titta på det här.
Tid är något jag har extremt ont om, tyvärr...
Jag återkommer.
Nu gäller det bara att nånsin få tid att titta på det här.
Tid är något jag har extremt ont om, tyvärr...
Jag återkommer.
Jag har en hel del kraftelektronikkomponenter om du är intresserad?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=69447
Du kan söka på mitt alias i sälj tråden för att hitta mer säljtrådar.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=69447
Du kan söka på mitt alias i sälj tråden för att hitta mer säljtrådar.
-
FYI: Det går att hitta servernätdelar , bla HPS ESP120 som är på 48 V 2950 W. Det blir enklare att bygga en 48 till vad du vill ha omvandlare än en primärswitchad är jag övertygad om.
http://www.ixustrade.nl/hp-esp120-2950w ... 9-001.html
http://www.ixustrade.nl/hp-esp120-2950w ... 9-001.html
3 kW och 48 V ger inga roliga strömmar att arbeta med (63 A). Med högre arbetsspänning blir det lättare att minska resistiva förluster vilket annars kan leda till dyra induktorer för exempel. Sedan kan det finnas tillfällen där man till och med vill låta en PFC dra upp spänningen.
-
Hur menar du nu med induktorerna? Menar du på utgångsfiltret?
Det spelar ju ingen roll vad du matar din omvandlare med för spääning eftersom du antagligen har en annan transformator innan utgångsfiltret.
Angående hög ström vs hög spänning, det är vad man är komfortabel med att designa för map säkerheten jag tänker mig. Höga spänningar ger ju tex egna problem i en altiv PFC, över 4-500W måste man använda sig av multifas ( interleaved ) .
Möjligen kan jag tänka mig att det blir lite för låg vetkningsgrad med en aktiv pfc , en 3xx-48V och sedan en omvandlare till.
Det spelar ju ingen roll vad du matar din omvandlare med för spääning eftersom du antagligen har en annan transformator innan utgångsfiltret.
Angående hög ström vs hög spänning, det är vad man är komfortabel med att designa för map säkerheten jag tänker mig. Höga spänningar ger ju tex egna problem i en altiv PFC, över 4-500W måste man använda sig av multifas ( interleaved ) .
Möjligen kan jag tänka mig att det blir lite för låg vetkningsgrad med en aktiv pfc , en 3xx-48V och sedan en omvandlare till.
Men vänta här, pratar vi om den ska matas med en-eller tre-fas?