Funderingar om telefonväxlar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bäckman

Funderingar om telefonväxlar

Inlägg av Bäckman »

Hej!

Jag har läst mig till att telefonerna matas med 48V DC i serie med 2x800Ω, och att ringsignalen (25Hz, max 90V) överlagras på matningsspänningen.

Det jag undrar är: hur sker detta i praktiken i svenska televäxlar? Går ringsignalen också igenom de två 800Ω-motstånden? Någon som vet, eller har tips på litteratur?.

Tack på förhand!
RoPa

Re: Funderingar om telefonväxlar.

Inlägg av RoPa »

Bäckman

Inlägg av Bäckman »

Tack för länken! Där fanns en del intressant.

Vad tror ni om de här alternativen? Ska ringströmmen också begränsas av de två 800Ω motstånden, eller bör man leda ringsignalen förbi motstånden med två kondensatorer?
Schema 1.png
Schema 2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har en känsla av att strömbegränsningen sker på annat sätt. När luren ligger på så är spänningen +48V nominellt över telefonen. När man lyfter den så sjunker spänningen till 9V med en sinuston på ett antal hertz. Antingen som ren sinus eller som DC + sinus? att spänningen sjunker kan antingen bero på att telefonstationen mäter spänning över en shunt i serie och kopplar om till nummerslagningsläge. Här lyssnar stationen på dubbeltoner (DTMF) och avbrott på cirka 40 ms som kan mätas med shunt. När samtal kopplas upp så ändras spänningen till -48V.
(oklarhet runt absolut polaritet och tonfrekvens)

Slutsumman är att serieresistans som strömbegränsning är nog fel lösning. Mätshunt som styr läge är ett sätt att komma runt det. Men det finns säkert andra.

Ett linjekort borde ge svar på hur det är konstruerat.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Titta på SLIC-kretsar - finns flera tillverkare på detta med pdf och hela baletten och strömmen begränsas oftast genom just motstånd, via drosslar eller styrbara strömgenratorer som också modulerar talet och ibland också skapar ringsignalen. När det gäller AC-impedansen så är det ofta en weatstone-bryggelösning och 600 Ohm impedans på själva anslutningen även om linje i sig har en komplex impedans - i whetatstonebrygga måste man lägga in en linjeekvivalent motsvarande ansluten linjes egenskaper (olika i olika länder och helt beroende på hur dess kabel är geometriskt byggd med isolermaterial, diameter på ledaren, avstånd mellan ledarna i paret) så att man får isolation mellan den sändande signalen och den man lyssnar på så att man inte hör sig själv för mycket av det man själv sänder ut.
cjw

Inlägg av cjw »

När vi ändå är inne på televäxlar...

Är det någon som minns koden för åter-ringning? (INTE återUPPringning)
*4...# eller nå't åt det hållet.
för att få växeln att ringa tillbaka från den luren man ringer ifrån?
Rätt så trevligt när man mekar telesaker och undrar om det fungerar.
blueint
Kontakt:

Re: Funderingar om telefonväxlar

Inlägg av blueint »

Kanske denna sida kan vara av användning?

web.archive.org/..nada.kth.se/~sam/../plus.html
(från http://hack.org/mc/texts/axe.txt)

Fler:
http://web.archive.org/web/199702210153 ... telek.html
http://web.archive.org/web/199702201825 ... /plus.html

De tjänster som kanske kan lösa det är:
Väckning: * 55 * 0214 # (för väckning kl 02:14)
Återringning vid upptaget: Ring något nummer som brukar vara upptaget. Tryck 5, lägg på och vänta tills det tar slut.
cjw

Inlägg av cjw »

Jo, det är ju alltid en möjlighet att ställa in väckningstiden och invänta den om en minut, och hoppas man träffade rätt minut eller vänta en extra. Fast då kommer min otålighet att inträffa och så letar jag fram mobilen.... :|
Skämt och sidor, så såg jag en gammal televerkare utföra proceduren cirkus när axe-växeln gjorde sitt intåg.
Han slog något i stil med *46# (eller nå't åt det hållet, och det är INTE 46) och la på luren,
varpå växeln några sekunder senare ringde tillbaka till den uppringande luren.
Jag minns att jag skämtade med min moster och gjorde en busringning vid tidpunkten, :twisted: blev utskälld och vågade inte göra om saken.
...förräns vi gjorde telekom-labbar (utanför lektionstid) på gymnasiet.
Mycket praktiskt. Har sedan länge glömt koden och prövat någon gång när jag tyckt att jag borde kunna få nyttja funktionen, men se neeej, det kom jag inte ihåg... :doh:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Koderna ser ju ut något i stil med #55* osv.. och om man är osäker på *55#, *55*, #55# osv så blir det 400 kombinationer. Något ett DTMF modem fixar rätt snabbt.

Skicka DTMF kod till växel.
Om inget "RING" mottages inom 8 sekunder --> Loopa till nästa kod.
Hittat!

Kommandoguide: Courier 56K Corporate Modem Command Reference

Kodförslag:

Kod: Markera allt

for($c=0; $c<=3; $c++){
  for($i=0; $i<=99; $i++){
    printf("ATDT%s%02d%s;\n",($c&2)?"#":"*", $i, ($c&1)?"#":"*" ); # Till modemet
    sleep 1;
    print "ATH\n"; # Till modemet
    wait_for_ring(8 seconds); # Väntar 8 sekunder på "RING\r\n", använd "select()" mm i C
    }
  }
Timeout i C.. och dito i perl.

Ge det 54 minuter så har du koden ;)

Nackdelen är att denna procedur kan aktivera precis vad som helst.... :badgrin:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

blueint skrev:Återringning vid upptaget: Ring något nummer som brukar vara upptaget. Tryck 5, lägg på och vänta tills det tar slut.
Lustigt att det fungerar även med pulsvalstelefon.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

cjw skrev:Jo, det är ju alltid en möjlighet att ställa in väckningstiden och invänta den om en minut, och hoppas man träffade rätt minut eller vänta en extra. Fast då kommer min otålighet att inträffa och så letar jag fram mobilen.... :|
Skämt och sidor, så såg jag en gammal televerkare utföra proceduren cirkus när axe-växeln gjorde sitt intåg.
Han slog något i stil med *46# (eller nå't åt det hållet, och det är INTE 46) och la på luren,
varpå växeln några sekunder senare ringde tillbaka till den uppringande luren.
Jag minns att jag skämtade med min moster och gjorde en busringning vid tidpunkten, :twisted: blev utskälld och vågade inte göra om saken.
...förräns vi gjorde telekom-labbar (utanför lektionstid) på gymnasiet.
Mycket praktiskt. Har sedan länge glömt koden och prövat någon gång när jag tyckt att jag borde kunna få nyttja funktionen, men se neeej, det kom jag inte ihåg... :doh:
Den koden kommer jag inte ihåg men däremot språnget från telefonen när man gömde sig och det ringde :mrgreen:
Morsan kuta som en idiot , det enda som fanns då var en kopparlina och en Diavox.

Kan det vara så att man körde recall på sitt eget nummer - man tryckte 5 och drog som ett mongo :mrgreen:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad antikt det känns när nästan allt är mobiltelefoner och ADSL .. :humm:

"5" på sitt eget nummer är ju något att testa. Annars får det väl bli:

*55*hhmm# Beställning av telefonväckning.

Anledningen till att "5" fungerar med pulsvalär att växeln översätter all pulskodning 40/60 ms till DTMF. Så nästa steg ser troligtvis ingen skillnad.

Elak tanke.. tänk om man loopar ATDT*55*hhmm#;H för varje klockslag på någons telefon.. :badgrin:
(kan lätt implementeras som ett ljudprogram på en smartphone)
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Nån som kör rå gammal axe lina får testa med och ringa upp sig själv och trycka 5.

Min Pstn/ADSL gateway nobbar sånt 8)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Beställningen är inte rätt utförd, var god försök igen."
Skriv svar