LED i baklysen.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: LED i baklysen.

Inlägg av gOry »

Haha, ja de finns alltid folk som ska försöka tillrättavisa på de mest underliga sätt.. Om det nu var så gubben tänkte med att ligga så nära..
Jag har också stannat helt för att försöka bli av med en som suttit som ett frimärke.. Men man får ju välja sina platser noga. De händer ju att den bakom gör en hastig omkörning istället.

Men att de är så vanligt att folk ska hålla på och mixtra med bilens belysning har jag aldrig förstått. Är man inte nöjd med designen på den bil man har köpt?
Eller är de för att man inte klarar av mer avancerade ingrepp.. Personligen så tycker jag att byta glödlampor inte ger så mycket i en hobby, finns ju roligare saker som ger mer att spendera tiden på om man har ett bilintresse.. Sen att de ofta är just den punkten som påverkar medtrafikanter mest gör ju knappast saken bättre. Att åka runt med fel ljusbild tex..
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag har någon gång tänkt stanna, kliva ut och säga till föraren bakom,
-He verka som om du ger skumögd, he gern schevrolee. Nu vet du he å behöv int ligg se nära.

Att sänka hastigheten har hjälpt en gång.

Protte
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Håller med dej Protte!
Dimbakljuset skall man släcka när någon har kommit ifatt annars bländar man.
Undrar vem fan som har kommit på den regeln.
Det är ju precis det som är vitsen med dimbakljus, att man skall hålla avstånden och synas när det är dimmigt, eller hur?
Det hände en gång vid tät dimma att den första bilen körde tvärs över en rondell och två bilar följde efter.
De följde tätt efter den första bilen för att de skulle slippa anstränga sina ögon i dimman... :pray:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Sen finns det ju de som tänder dimbakljusen när det regnar och bara är allmänt dåligt väder och sitter och cruzar i 140 på motorvägen. Irriterande.
När det är så dålig sikt att det är legitimt att ha dimbakljus tänt så går det verkligen inte att köra i 140...
Nerre

Inlägg av Nerre »

gOry skrev: Men att de är så vanligt att folk ska hålla på och mixtra med bilens belysning har jag aldrig förstått.
Byter till LED gör man väl eventuellt för att slippa byta glödlampor så ofta. På många bilar är det ju ett rent h-e att försöka byta lampor (en del måste ju i princip in på verkstad). Till t.ex. parkeringsljus borde det ju vara mycket vettigare med LED (eftersom när bilen står parkerad utan motor igång så vill man ju dra så lite ström som möjligt).
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det är lämpligt att släcka dimbaklyset när man ser bakomvarande i backspegeln för då är man själv synlig bakifrån.
Att vänta tills de hunnit ikapp är på tok för sent.

Ang. modifiering av belysning till LED; naturligtvis får bakljus och positionsljus inte blända men med lite sunt förnuft är det ingen big deal.
Det finns betydligt farligare saker som blir modifierade på bilar som verkligen riskerar andra människors liv, för att inte tala om vissa individers beteende i trafiken.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Det är lämpligt att släcka dimbaklyset när man ser bakomvarande i backspegeln för då är man själv synlig bakifrån.
Sen blir man osynlig igen...
Här står det som jag skrev om i förra inlägget > http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13712269.ab
Senast redigerad av SM7CZR 12 maj 2014, 00:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

När du ser bakomvarande i backspegeln är ditt röda dimbakljus upptäckt sedan ett tag och det vanliga bakljuset syns också.
Skillnaden i avståndet mellan att synas med och utan dimbakljus är betydligt mindre än vad man tror, det är dock mycket viktiga metrar om man behöver bromsa.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du ska alltså se bilen bakom, inte bara dess lysen. Strålkastarna är en del starkare än dimbakljus. Det är lite skillnad på 120W och 21W bakom ett rött glas.
I mörker ser man inte mycket annat än strålkastarna...
Pucco

Inlägg av Pucco »

Bortsett från det olämpliga att mixtra med belysning på bilen så är det dessutom inte så bra att ha vita lysdioder bakom rött glas. Det blir ofta ett lilaaktigt ljus då det blåa grundljuset läcker igenom. Dessutom är det dålig verkningsgrad jämfört med att ta röda lysdioder med lämplig våglängd direkt. Bättre som redan nämnts att köpa E-märkta lyktor så man får rätt ljusstyrka och spridning.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

MadModder skrev:Du ska alltså se bilen bakom, inte bara dess lysen. Strålkastarna är en del starkare än dimbakljus. Det är lite skillnad på 120W och 21W bakom ett rött glas.
I mörker ser man inte mycket annat än strålkastarna...
Om du syftar på vanligt halvljus så är det 55W som är riktat ner i backen. Jag är inte alls säker på att de syns mer än 21W filtrerat och spritt i bred vinkel bakåt.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Däremot uppfattar det mänskliga ögat rött väldigt bra. Men är det dimma/snöstorm ska man ha lyset på hela tiden. Blir bilen bakom bländad ligger den för nära. 3sec bakom bländar det inte.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst är det så. Men problemet är ju att vissa definierar lätt snöfall som snöstorm, och samma sak med duggregn. Dimljus är absolut bra om det används rätt.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Fast dom idioterna kan man ju hålla avstånd till. Det är värre i stadstrafik då. Orginal 21w glödlampa i dimbakljuset är ju samma som bromsljuset. Det tycker iaf inte jag är så bländande på avstånd. Sätter man däremot några watt LED med smal strålningsvinkel kan man nog döda folk.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

VTF skriver att man skall släcka dimbakljuset när ett annat fordon nalkas bakifrån.
Det är lätt att skriva så, men jag tänkte logiskt istället. Den som är bakom bestämmer avståndet. Ingen annan.
Jag talar om dimma och mörker, inget annat.
Skriv svar