Växelindikator till motorcykel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
storcken89

Växelindikator till motorcykel

Inlägg av storcken89 »

Jag skule vilja bygga en växelindikator till min motorcykel. Jag hade tänkt att den skulle bestå av 7 dioder, 1,neutral,2.....6.
Den ska kunna styras genom en trelägesbrytare som är ihopkopplad med växelspaken, och på nåt vis räkna växlarna när jag växlar upp eller ner.
Jag hade tänkt att koppla ihop den med hojens elsystem, så att den stängs av när man stänger av tändningen. Kanske ska den komma ihåg vilken växel som låg i när man stängde av den, eller så kan man bara ha den så den startar på neutral eftersom jag oftast lägger i friläget vid start.
Nu är jag inte så duktig på sånt här så jag tänkte att nån kunde hjälpa mig å lägga upp ett schema på hur det ska kopplas.

Tack på förhand//gustav
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Varför?

Om du nu känner att du måste ha en sådan grej, så tror jag att det blir svårt att få den att funka tillförlitligt. Ta t.ex. när du lite ivrigt försöker rycka i tvåan vid rödljuset men får istället i friläget, eller när du försöker växla upp med hård belastning på dreven och nästa växel inte går i.

Jag tror att man måste kombinera avkänning av växelspaken med motorvarv och aktuell hastighet för att med någon slags säkerhet kunna avgöra vilken växel som ligger i. Ekvationen försvåras om du drevar om.

Jag vill inte vara besvärlig, men det är en klurig uppgift.
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

ett bättre tipps är att köra så mycke som möjligt då lär man sig ändå o "känner" vilken växel du har i det funkade iaf för mig. :)
storcken89

Inlägg av storcken89 »

Nu är det ju inte så att jag villö göra denna pryl eftersom jag behöver den, jag bara tycker om små coola och onödiga gadgets :)
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Ett skäl så gott som något! :)

Jag har en artikel från EPE mag som kan vara intressant för dig, du har den strax i inkorgen.
Skriv svar