gOry skrev:De ända som hjälper mot sånt är att sänka hastigheten tills dom kör om eller fattar vinkeln..
Det kan jag upplysa om att det inte hjälper i alla lägen... För ett antal år sedan var jag på Sverigesemester med bil och åkte neråt landet, jag körde med farthållaren på 100km/h på 90-väg, det var en sträckning som var i princip spikrak, vädret var soligt och torrt och en bil kom ikapp bakom mig...
Jag hatar när bilar lägger sig nära men detta var extremt, jag kunde inte ens se nummerplåten i backspegeln

(jag skojjar inte). Tänkte att dom snart skulle köra om men dom fortsatte att slicka arselet på bilen så jag ökade hastigheten kortvarigt till typ 120km/h för att få ett längre avstånd men ganska snart kom bilen ikapp igen!
Vad fan, jag började svära och tjejen undrade vad det var och jag upplyste om bilen bakom. Hon tyckte jag skulle ta det lugnt så jag saktade ner till 80km/h, bilen låg kvar så jag saktade ner till 60km/h men biljäveln körde inte om ändå

Men vafan... så jag tog och stannade helt (ja, på en 90-väg utan trafik), och vad tror ni händer? Biljäveln stannade bakom mig
Jag klev ur bilen (fly förbannad förstås) och går fram till bilen bakom, rycker upp dörren (det var en gubbe i 70-års åldern med två lika gamla kärringar i bilen) och frågar vad fan dom håller på med? Ni kan väl för i helvete inte ligga så nära, det kan ju komma djur så jag måste tvärnita!? Vad tror ni jag får för svar; Du kör ju också olagligt, du körde 100 på en 90-väg!!???