H-brygga - Felaktig?!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

rehnmaak:
Tack för lektionen. :)
Trissornas teori känner jag till skapligt, men det som förbryllar mig är att 546:an får den övre 328:an att leda ström genom basen?
Eller är det så att den ligger en spänning där som ska jordas för att den ska leda? Måste erkänna att jag mest utnyttjar NPN:er. :)

pagge+AMP:
Får jag besvära er med att läsa *hela* tråden? Där får ni allt förklarat.

Mvh
speakman
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

*host* läsa och _komma ihåg_ hela tråden... så var det ja :oops:
Ingen motor mao. Då står jag förbryllad till att det inte fungerar...

Kan gottgöra dig med en lektion i pnp trissor.

Bild

Du sa att du hade koll på NPN. Om du tar en npn transistor och vänder på alla strömmar och spänningar får du en pnp transistor.
En PNP opererar alltid med:
*En spänning från Emitter till kollektor.
*En basström från emitter till bas
*En kollektorström som går ut från kollektorn, inte in i den.
*Bas-emitter spänningen är -0.7, eller 0.7 från emitter till bas.

Däremot gäller fortfarande Ib*B=Ic, så länge det finns mer än Vsat (=0.2V typ) från emitter till kollektor (jämför med fallet för NPN som bottnar vid Vsat från kollektor till emitter dvs spänning åt andra hållet).

Summa kardemumma kopplas en PNP transistor oftast med Emittern "uppåt" och man "drar" ut en basström ur basen, man skickar inte in den som i NPN fallet. Strömmen rinner ner ur kollektorn, inte ner i den som i NPN fallet.

Skillnaden mellan N (NPN) och P (PNP) mosfetar är analog, fast med de skillnader som då råder mellan mosfetar och bjt. En sak att tänka på är att pilen är riktad åt "fel" håll på mosfet symboler :)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Tack tack, det där förklarade en hel del! Och bra! Alltid har man något att lära! :D
Kontrollmätte trissorna i min H-brygga, och det var tydligen bara en som fallerade, trots allt!
Ska byta ut den å sätta motstånd mellan PNP och NPN så det inte blir kortis igen! :D
Återkommer med resultat.

Mvh
speakman
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Inte för att det lär vara huvudproblemet, men jag skulle sätta ett motstånd på motoranslutningarna som tar nå't 10-tal mA och mäta över detta.
Som det är nu har du kanske 10MOhm i instrumentet som enda belastning, vilket om inte annat kan ge lite skumma funktioner och mätvärden.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Speakman, testa gärna med motstånd, borde räcka med ett 100 ohms i serie med höga matningsspänningen.

dock så _borde_ det inte kunna bli strömrusning så länge åtminståne ena ingången är låg åt gången. Vad har du för signalkälla? Kan det hända att låg är för hög för att vara låg?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jag tror Tony hade mer rätt än jag förstod. ;)
Jag har som sagt en Fluke Scopemeter 123 och mäter med, varav jag ansåg den inte ha någon inverkan.
Ack så fel jag hade! Jag tänkte nämligen inte på att jag driver den (och laddar) med samma källa som jag driver H-bryggan!
Det rörde runt sig en hel del i huvudet när jag kopplade in jorden från scopemetern till plussidan på H-bryggan (för att mäta NPN-trissorna till jord), och det började spotta och fräsa från 7805:an! (Ja, den blev glödhet, men om man blötte fingret och lade dit så spottade och fräste den!:))
Men efter att ha bytt ut några av trissorna så funkar allt som det ska, och det går att mäta den (blev ju kortslutning om man körde bryggan åt ett av hållen!!).
Drog helt enkelt ur laddningen till Scopemetern och mätte! :D

Tack alla som engagerat sig! Har ju lärt mig PNP:or utantill på köpet! ;)

Mvh
speakman
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag avskyr mätutrustning som är jordad :)
Skriv svar