Hej,
Till och börja med vill jag säga att jag inte kan så mycket om el
Jag har en avlång balkong som jag vill installera 6 st värmelampor(1500 W/st) på. Jag vill på något sätt koppla ihop dem till ett skåp eller vad man nu kallar det. I det skåpet ska man kunna välja vilken lampa/lampor man vill tända/släcka.
Visst går det. Men är du medveten om vilken effekt dessa kommer att dra? det blir totalt 40A på 230V. Det krävs minst trefas 16A för att det ska funka. Men du ska nog prata med en elektriker om du fortfarande tänker dig att ha dessa lampor.
Dina värmelampor kommer dra betydligt mer ström än vad det i genomsnitt går åt för att värma en villa på 100m2 i januari... Kan vara bra att tänka på.
Eftersom varje lampa "bara" är på 1500W så är det "bara" 6,5A så kan du använda vilken godkänd "lampknapp" som helst. Eftersom du har sex lampor så kan du sätta två lampor på varje fas, och då kan du använda tre dubbla strömbrytare.
Räcker elmatningen till huset? Dina lampor kommer dra 13A på varje fas. Om du har 16A trefas så har du bara 3A per fas över till hela resten av huset, alltså knappt 700W per fas.
Om det är något som bara kommer användas enstaka gånger, och om det går att ordna brandsäkert o.s.v., så kanske sånadär gasolvärmare vore en bra idé istället?