ISO30 Gripper till ZX45

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: ISO30 Gripper till ZX45

Inlägg av säter »

Om man inte ska ha automatisk verktygsväxling kan man köra med bajonettlåsning vid dragtappen.
Då behövs ingen invändig bearbetning i spindeln.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Ett annat alternativ är ju att köra riktiga hållare och på vanlig gängad dragstång med typ mutterdragare.
Det är faktiskt många som kör med det när man kolla på tuben.
En variant av det konceptet som jag svävade ut om i en av trådarna jag länkade tidigare är att nyttja spindeldriften (servo) till att stå för i och urskruvningen av dragtappen.
Detta genom att bromsa dragstången med en bromsskiva....
Hur långt är "skaftet" på TTS-hållaren, från ytan som ligger mot spindelnosen?
I värsta fall, och om man får tag i en 19mm spännhylsa, kan man ju korta av skaftet på TTS-hållaren något.
34mm är den.
Om man inte ska ha automatisk verktygsväxling kan man köra med bajonettlåsning vid dragtappen.
Då behövs ingen invändig bearbetning i spindeln.
Tror jag fattar hyfsat hur en sådan skulle fungera men då måste dragstången gå så långt ner att verktyget går att få in i dragstången utan att gå mot drivtapparna på nosen?
För annars går det inte att vrida 90° ?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Tror jag fattar hyfsat hur en sådan skulle fungera men då måste dragstången gå så långt ner att verktyget går att få in i dragstången utan att gå mot drivtapparna på nosen?
För annars går det inte att vrida 90° ?
Exakt.
Jag brukar justera dragtappen så att verktyget precis går fritt kilarna, och kan vridas 90°.
En fördel är att man kan använda div. olika typer av hållare.

Jag använder DIN2080, DIN69871, BT samt någon konstig typ av SAJO-hållare.
Det enda som skiljer är utligget på dragtappen.

Dragtappen sitter med kontramutter, så man kan vrida in tappen rätt i förhållande till kilspåren.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

har du någon aning om var man kan hitta dragtappar och motsvarande i dragstången som matchar?
Tänker om du köpt dragtappar med detta till verktyg, ingen aning om vad man söker på för att hitta "bajonettlåsnings" dragtappar :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har gjort mina dragtappar själv.
En fördel, jämfört med kulgripper, är att tapparna inte behöver vara härdade.
Dragstången är original till maskinen.

Jag kan återkomma med ett par bilder på verktygen.
Bobbox

Inlägg av Bobbox »

Jag har en ide som jag aldrig orkat testa.
Man gör en dragtapp som har en invändig gänga typ M12 eller nått.
Fräser ett spår rakt igenom gängan kanske 6mm brett och 20mm djupt. det blir då ett spår rakt igenom.
Dragtappen som också har M12gänga fast utvändigt, fräser man bort gängan på två sidor så man behåller 5.7mm i mitten. den blir alltså 5.7x12, (man kan ju behålla en frigåeende diameter om man vill)
När man trycker ner dragstång så kommer den trycka på tallriksfjädrarna och när den börjar närma sig botten vrida sig 90 grader med hjälp av en styrning,(tänk kulspetspennan inre styrning)
Chucken ligger några millimeter ifrån spindeln och när trycket på dragstången släpps så dras chucken upp så att den sitter, drag stången går rakt upp.
Vid releasen så trycks dragstången ner puttar loss chucken, dragstången vrider sig 90 grader den sista biten och gängan går fritt och chucken är loss.
Se det som en princip-ide, jag har tänkt längre än så.
Jag kanske får göra en ritning på det :humm:
Bobbox

Inlägg av Bobbox »

Några bilder
dragtapp1.JPG
dragtapp2.JPG
dragtapp3.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Så här ser mina ut.
Det är lite gammaldags, men fungerar hyffsat bra.
DIN2080
001.JPG
002.JPG
DIN69871
003.JPG
H.O

Inlägg av H.O »

Säter, du skrev att du använder originaldragstången med dina bajonettdragtappar, hur funkar det? Det måste väl sitta någon form av "gripper" i änden?

Jag hittade en icke officiell ritning på TTS-hållaren här och ritade in den i en 30-kona. Om det inte vore för att det blir ganska lite gods kvar i hylsan så ser det ju rätt bra ut:
TTS i 30-kona.GIF
Lägger man en radie/fas i toppen på hålet kan man få någon tiondel till i gods, ingen aning om det räcker eller om man riskerar att "dra av" spännhylsan. Jag hittade ju 27mm spännhylsor för 40-kona, tyvärr ingen info på hur "djupt" hålet är men ritar man upp det blir det väldigt likt 19mm hål i en 30-kona, dvs hålet måste var "bra kort" för att lämna något gods att tala om.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Säter, du skrev att du använder originaldragstången med dina bajonettdragtappar, hur funkar det? Det måste väl sitta någon form av "gripper" i änden?"

Det är ju ingen gripper i ordets bemärkelse.
Man för in dragtappen i det ovala hålet och vrider sedan verktyget 90°.
dragstång.jpg
H.O

Inlägg av H.O »

Ah, nu trillade poletten ner....
Jag trodde att det var en "vanlig" M16-dragstång för DIN2080 (om det är 40-kona).

Så dragstången är fjäderbelastad men hindrad från att rotera i förhållande till själva spindelröret?
Dragstången pressas ner såpass att verktyget går fritt för drivtapparna och hänger i "bajonettkopplingen" varpå det kan vridas 90° och plockas ur - äh, det var ju exakt det du skrev innan - jag fastande på det där med original dragstången....

Det där är ju ingen dum lösning alls om man kan tänka sig att göra själva verktygsbytet för hand.

Sitter fjäderstacken inne i spindeln eller ovanpå? Fler bilder på själva "spindeltoppen"?

Tack och bock!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Så dragstången är fjäderbelastad men hindrad från att rotera i förhållande till själva spindelröret?"
Korrekt.

"Sitter fjäderstacken inne i spindeln eller ovanpå?"
Tallriksfjädrarna sitter ovanpå, eller bakom i mitt fall då det är en horisontalare.

"Fler bilder på själva "spindeltoppen"?"
Kan du förklara vilken del du menar?

Dragcylindern schematiskt ritad längst ned.
Spindelröret längst upp.
004.JPG
Sprängskiss på dragcylindern.
Lite konstigt ritat, men man fattar efter en stund. :)
005.JPG
H.O

Inlägg av H.O »

Tack säter, inga fler bilder behövs för min del.

Så fjäderstacken är integrerad i cylindern och de har lyckats få tillräcklig kraft och fjädringsväg men 12st enkelstackade fjädrar... Måste vara rejäla tallriksfjädrar det där, antar att det är hydraulik till cylindern?

Det enda jag inte riktigt har klart för mig är vad som hindrar dragstången att rotera relativt spindelröret. Det måste var "gaffeln" på pos [13] i bild 5 men "nyckeltaget" på dragstången ser ju inte ut att kunna ackommodera slaglängden/fjäderlängeden. Dessutom är ju dragstången då även "kolvstång" och eftersom dragstången roterar måste det slita på tätningen i framänden på cylindern. Ja, helt uppenbart hur det sitter ihop är det inte men det fungerar uppenbarligen!

En uppenbar fördel med konstruktionen är att spindellagringen inte behöver ta upp kraften från cylindern när den komprimerar fjädrarna.

Tack säter!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Måste vara rejäla tallriksfjädrar det där, antar att det är hydraulik till cylindern?"
Fjädrarna drar med otroliga 7 ton. och friläggs med hydraulik.

""nyckeltaget" på dragstången ser ju inte ut att kunna ackommodera slaglängden/fjäderlängeden."
Nej, men det måste vara så det är gjort.
Det är nog lite dåligt ritat.

"Dessutom är ju dragstången då även "kolvstång" och eftersom dragstången roterar måste det slita på tätningen i framänden på cylindern."
Jag tror inte dragstången är kolvstång.
Ärligt talat har jag lite svårt att förstå hur det fungerar.
Det verkar som att inkromet i cylindern alltid är stillastående.
Vad har (7), (8) och (9) för funktion?

Det måste gå att bygga betydligt enklare än så här.
Något jag har funderat på många gånger är om det går att använda en modifierad fjäderbromscylinder till en lastbil.
Problemet med dessa är att fjädern verkar år fel håll.
Men det kanske går att modifiera?
geidnert

Inlägg av geidnert »

Oj oj, många bra tankar har de kommit nu. Tyckte ju att den direkt spännhylse idén var bra, men om de nu är "konstaterat" att det antagligen inte finns 19mm till ISO30 så kan man väl lägga den på hyllan, om man inte kan gå på 15 och svarva ner TTS verktygen till 15??
Skriv svar