Bästa produkt för "flytt" av nätverksuttag i kontor...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

Bästa produkt för "flytt" av nätverksuttag i kontor...

Inlägg av PeterH »

Lite kryptisk rubrik men jag ska förklara; På mitt kontor finns ett nätverksuttag som sitter fel, det sitter mitt på en vägg där det inte går att placera skrivbord eller annat (det är precis vid dörren där man går in till rummet :doh: ). På kontoret har jag min huvuddator (stationär) och skrivare med mera. Idag har jag också min router i kontoret med det mobila bredbandet inpluggat...

Nu till problemet, jag kör resten av huset trådlöst just nu, men jag planerar att sätta routern med modemet mer centralt i huset och sedan tråda ut nätverk till alla rum (finns redan). Problemet blir ju då kontoret där jag inte vill dra en nätverkskabel tvärs över hela kontoret utan istället funderar om jag ska använda en nätverksadapter som går över vanliga elnätet? (det finns ett uttag precis bredvid nätverksuttaget). En annan tanke är att använda en repeater och köra trådlöst, men jag vill ju ha bästa förutsättningar för höga hastigheter :vissla:

Så nu till frågan; är det bäst att satsa på en repeater eller en nätverksadapter? Eller finns det kanske till och med ännu bättre produkter? Om jag skall välja något av de två första alternativen, vilka fabrikat/modeller är då bäst (enligt era egna erfarenheter eller tester ni kan hänvisa till)?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Bästa produkt för "flytt" av nätverksuttag i kontor...

Inlägg av MadModder »

Du kan välja bort alla typer av adaptrar för eluttagen. I optimala förhållanden får man en fjärdedel av utlovad hastighet. För varje switchad nätdel på samma fas förlorar man lite till. Jag kan inte ens streama en hårt komprimerad 720P-film till nästa rum utan att det laggar. Usch säger jag. Jag har ett par 500Mbit powerline från netgear. Mjukvaran här mäter upp lite drygt 100Mbit i genomsnitt om jag har allt urdraget som går. Men så fort jag startar mediabox, teve, stereo mm så droppar det till max 30Mbit. Teoretisk hastighet då. Vet inte hur mjukvaran kollar, men det går för 17 gubbar inte ens att lyssna på spotify emellanåt!
Det duger nog att kolla mailen med och slösurfa lite. Om man inte har bråttom.

Drar jag en kabel kommer det bli fult som stryk! Det går inte. Därför har jag planer på att borra mig neråt till källaren, dra VP-rör i taket där och sen upp till där jag har routern... :mrgreen:
Nerre

Re: Bästa produkt för "flytt" av nätverksuttag i kontor...

Inlägg av Nerre »

Jag skulle i första hand dra en kabel (via taket eller runt hela rummet).

I andra hand skulle jag dra en kabel (via taket eller runt hela rummet).

I tredje hand skulle jag dra en kabel (via taket eller runt hela rummet).

Möjligen i fjärde hand skulle jag använda en trådlös lösning, då skulle jag se till att köra den på 5 GHz-bandet där det än så länge inte är så trångt i etern.

Via elnätet skulle jag aldrig ens fundera på att köra baserat på det jag har hört om hur bra det funkar.
Skriv svar