Combimill linuxCNC retrofit

Berätta om dina pågående projekt.
maximat

Combimill linuxCNC retrofit

Inlägg av maximat »

Hej,

Lika bra att börja en tråd så att det blir dokumenterat. :D

Det hela började med att jag fick tag i en combimill med heidenhain tnc145 som felkodade fel någon stans i styrelektroniken.
Efter lite research så förstod jag att tnc 145 endast kunde köra 2,5D dvs endast två axlar samtidigt samt att den endast kunde innehålla ett program i minnet. Bra för sin tid på tidigt 80 tal som fräsen är från men lite för dåligt i mitt tycke så planen blev att göra en konvertering till linuxcnc.

Valet av linuxcnc gjordes för få ett återkoppling till datorn likt den som fanns i tnc145 men också för att att kunna behålla original motorer samt servodrivare som ska matas med ±10V. Ett par mesa kort löser interfacet till pc:n. Jag har ingen tidigare erfarenhet av linux så jag ser det som en utmaning med mycket nyheter.
Har under många år kört med mach3 på min andra fräs som konverterats från manuell och det har fungerat mycket bra.

Tills nu har jag kommit en bit på vägen.
Har lyckats få snurr på fräsen via linuxcnc men det återstår dock en del tills dess att konverteringen är klar.
Jag fick byta lagringen till kulskruven på z-axlen eftersom det hackade mycket. Lagret var rostangripet. Antar att kylvätska har runnit ner under åren och .....
Jag fick även löda om anslutningarna till enkodern på samma axel eftersom det var väldigt ärgat. Någon har tidigare varit inne här och donat eftersom det var en del specialkopplingar. Man hade till och med varit inne och kopplat förbi samt bytt ut motstånd inne i enkoder. Efter att ha öppnat x-axeln och jämfört så kunde jag återställa till liknande.
Kanske kan det så att lagret varit orsaken till strulet och så har man trott att felet var i enkodern men vem vet..... det verkar fungera nu i alla fall.

Och nämnde jag att man också har varit och donat i servomotorn. Kolhållarna ser ut till att vara utbytta eftersom de sticker ut utanför motorn och skyddsplåten som jag antar ska sitta här, finns inte. Kanske har detta tagits bort eftersom de nya kolhållarna är i vägen...

Nedan finns lite bilder på fräsen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Combimill linuxcnc retrofit

Inlägg av LaRdA »

Var försiktig att demontera motorerna sådär då jag har för mig att hos vissa servomotorer tappar magneterna styrka om man demonterar rotorn på fel sätt.
Är inte säker men jag har ett minne av att man brukar föra in ett passande järnrör samtidigt som man demonterar rotorn för att undvika detta.
Men det finns säkert någon annan här som kan berätta om det ligger något i mina funderingar?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Combimill linuxcnc retrofit

Inlägg av tecno »

Det lär visa sig framöver
H.O

Re: Combimill linuxCNC retrofit

Inlägg av H.O »

OT: Är det inte irriterande att ha Y-motorn stickandes ut på det där viset? Känns som man skulle "fastna" i den konstant.... Eller är det så att man naturligt gränslar den när man står vid maskinen?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det här ska bli intressant att följa.
Det är sällsynt med LinuxCNC/Mesa projekt på forumet.
maximat

Inlägg av maximat »

Hej,

:oops: Bra påpekandet om att servomotor kan tappa styrka vid demontering... men för sent för min del då skadan i så fall redan är skedd. Tiden får väl utvisa. Tvekar på att de som har haft isär den tidigare tänkt på detta.

Angående utstickande servo motor så känns det som att den kan bli ett irritationsmoment i framtiden men än så länge är det lite för tidigt att uttala om den är ivägen eller ej. Maskinen står fortfarande på pall och jag har inte börjat fräsa ännu.

Har som sagt startat med att koppla väldigt provisoriskt för att på så vis prova och se hur jag vill ha det med inkopplingar mm.
Blir ju en del testande av konfigureringen i HAL ska stämma överens med in och utgångar till mesa korten.

Använder ett MESA 5i23 kort som kopplas in på PCI plats i pc:n. Detta kort är ett ett så kallat anything I/O kort ditt diverse MESA interface kort kan kopplas. 5i23 har plats för 3st interface kort med 50 pinnars flatkabelkontakter.

Till 5i23 kopplar jag ett 7i48 kort som är ett sexkanaligt servo interface kort. Tar emot signaler från inkrementella enkodrar med antingen enkel TTL utgång eller RS-422 (differential) utgång. 7i48 skickar ut ±10v till servodrivare. Enable utgång till servodrivarna finns också.

Till 5i23 kopplar jag också ett 7i37 som har 8 utgångar och 16 ingångar som är optokopplade.

Bild på provisorisk inkoppling nedan. Vill påpeka att det är just för test och inte slutgiltig installation!
De tre korten uppe till vänster har min bror ordnat. De konverterar/interpolerar enkoder signalen från heidenhains sinusvåg 11Uass till vanlig TTL signal. Upplösning av sinusvågen har jag ställt till 10ggr vilket ger 1250 pulser per motorvarv.
Uppe till höger är 7i48 och nere till höger har vi 7i37.
DAP

Inlägg av DAP »

riktigt coolt projekt.
Blir väldigt snarlik min uppsättning mesa kort.
Vad är det för kort som konverterar heidenhain signalen?
Någon länk till tillverkaren av dessa?

Lycka till med projektet
maximat

Inlägg av maximat »

Korten har min brorsa hjälpt mig med. De är egenritade och innehåller en IC-NV krets som sköter konverteringen. Footprint TSSOP20, hur han lyckades löda dit den är för mig en gåta. :D Lite för smått för min del.
Finns på elfa
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ic-nv+haus
DAP

Inlägg av DAP »

Ha de var rätt coolt att ni har byggt dom själva.
Jag köpte heidenhain boxar på ebay till mina glasskalor.

Lycka till
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Har enkodrarna samma typ av signal som glasskalorna?
maximat

Inlägg av maximat »

Ja mina enkodrarna ger ut 11 μA sinussignal. Om alla glasskalor har denna signal vet jag inte men har sett att det finns.
Enkodrarna heter ROD456.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Roligt projekt!

De där konverteringskorten är det nog fler här på forumet som skulle vilja få lite mer info om. Kan inte bror din skriva en liten redogörelse?

Står just nu med en Arboga på jobbet med trasig trafo i Heidenhainburken, kunde jag få TTL-signal bör det relativt lätt gå att få till det att sitta ihop med t ex Yuriys DRO.
maximat

Inlägg av maximat »

Tror att han utgick från "demo board" kopplingsschemat som finns i PDF dokumentet från tillverkaren ic-haus. Finns att ladda ned från länk i tidigare post.
Ska höra med honom om han har lust att förmedla lite info.
Det var ett tag sen sedan han gjorde korten, så det är inte säkert inte helt färskt i minnet. Korten har sedan dess blivit liggande in väntan på konverteringsstarten.

Möjligheten att få tag på ett par heidenhain EXE boxar som ger TTL ut finns ju också så som DAP har gjort.
maximat

Inlägg av maximat »

Har frågat min bror och här är konstruktionsfilerna. Han har gjort layout i Kicad, i zipfilen finns också gerberfilerna som han använde för beställning av kretskorten.

Mina kort är tillverkade hos seeedstudio.com/service/
Det finns några extra olödade kretskort kvar här hemma.

Observera att motstånd R2,R4,R6,R8,R10 och R12 ej behövdes i mitt fall.

Det går att dela upp till 16 olika steg per sinuspuls från enkoderna i chipet.
Det ställs in med byglar på kortet, se databladet för IC-NV
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ic-nv+haus

Det finns 2st 5volts matningar per kort så man kan skilja mellan analogmatningen och den digitala. Jag använder dock samma matning till både digital och analog på min fräs.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ah det där skall kollas igenom, tack!
Skriv svar