RFID ink och automatisk kassa

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
jwte

RFID ink och automatisk kassa

Inlägg av jwte »

Jag har tänkt på en sak som skulle öka hastigheten på kassakön i mataffärer och andra affärer och tänkte fråga här om det är möjligt idag.

Avläsningen av streckkoder är idag en av de största tidskonsumerande uppgiften vid kassan idag och varför skulle inte man kunna ha RFID för allt.
Bandet skulle kunna köras automatiskt och skannas om det inte är varor från gamla kunder som packar på bandet.
* För vanliga varor borde det vara enkelt att bara ersätta streckkoden med RFID med samma information.
* Lösvikt kan skannas in medan de andra varorna automatiskt skannas, men det borde inte vara omöjligt att automatiskt väga och att de har någon sorts RFID på påsen.

På detta sätt så skulle kassörskan hjälpa kunden med betalningen under tiden som varorna skannas, men man kan automatisera det också.

Jag antar att streckkoder idag används mest för att de är billiga och enkla att skapa med en skrivare/tryckeri. Borde det inte gå att göra med RFID också om man skapar en färg med rätt egenskaper och ritar den i ett speciellt mönster för att få en elektromagnetisk egenskap så att man kan läsa av den på ett RFID liknande sätt?
Om det funkar så borde man få ner kostnaden på användandet av RFID "streckkoder" genom att trycka dem på samma sätt som vanliga EAN streckkoder.

Är detta möjligt idag?
Skulle det även vara möjligt att ställa en färdigpackad kasse där alla varor skannas av?

Var trött när jag skrev detta så det kan vara lite oreda, men jag ville få ut det för diskussion och jag själv har inte tid att genomföra idén just nu.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Re: RFID ink och automatisk kassa.

Inlägg av chille »

Vad jag har hört så har detta redan exprimenterats en hel del med. Jag har för mig det var några tyskar som försökte scanna in en hel kundvagn på en gång, för ett antal år sedan. Vad jag minns fanns det minst två problem:

1) Det är svårt att få till vettig kollisionshantering av datatrafiken när man läser av många taggar på en gång.
2) Det är svårt att få till bra radiotäckning för alla varor. Extra svårt blir det på konservburkar och annat som skärmar av radiovågorna rejält.

Men det vore helt klart en naturlig utveckling av självscanningssystemet. Det verkar ju dock fungera ganska bra med de där man blippar in streckkoderna själv med en läsare.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det har experimenterats en del med detta och det jag har läst var att tekniken finns och fungerar men att RFID-taggarna är för dyra än så länge.

Sedan finns det en del med lösviktsvaror och dylikt som ger problem.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Streckkoden trycks dit av tillverkaren av varan, om butiken skulle köra RFID skulle de bli tvungna att prismärka alla varor själva (du tror väl inte att branchen skulle kunna enas om EN standard för tekniken?).

Bästa sättet vore om folk lärde sig att lägga varorna så streckkoden är vänd åt rätt håll... Å andra sidan är min upplevelse att det tar längre tid för folk att betala än det tar att scanna varorna i kassan. Jag väljer alltid kön med minst antal kunder, även om de har fulla kundvagnar. Det brukar gå fortast.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag har sett Angela Merker köra en kundvagn med varor genom en kassastation.
Det var för över tio år sedan.
Gilette gjorde en storsatsning pga av att just rakblad är en av de mest stulna varorna.
Men längst har väl Vallmart, den stora varuhuskedjan gått. Läs på om detta.
Så lite är det som hönan och ägget!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

På butiksmässan i kista i våras visade upp ett kassaband där de dumpat streckkoder och RFID och körde på vision istället.
Visst man behöver fortfarande lassa upp varorna på bandet.. Hur de löst lösvikt vet jag inte.
Såg extremt dyrt ut, handlarna kommer nog dröja med att investera i det, de har ju redan fått delar av kunderna att göra kassapersonalens jobb.

nerre: branchen lyckades ju enas om en standard när det kom till dagens streckkoder.

edit:
ä->e
Senast redigerad av AndLi 6 maj 2014, 08:35:54, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Och hur fort gick det att enas om EAN?

(EAN är väl f.ö. inte helt internationell, i USA har de väl UPC?)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Man måste kanske se till syftet.
Och när det gäller registrering av inköpta varor anser jag att självscanning ger en del fördelar.
Vi har de, på alla tre Ica, coop samt citygross.
Den hos coop ger en väldigt bra överblick på inköpen, och även rabatter.
Det enda jag saknar numera är att jag skulle vilja ha den färdiga listan till min smartphone.
Och nästa steg skulle vsra avrop från min minneslista så att jag har fått med allt.
Kopplar man detta till förbrukning, så får jag en BOM för nästa vecka! :humm:

Glömde att vi även har scanner på M.A.T där vågen på grönsaker gissar vad jag har lagt upp genom en kameraanalys. Fräckt. Den är självlärande.
Fattas bara en trans direkt till min scanner.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja självscanningen tycker jag bara ger mig mer fördelar än jobb så att säga, i alla fall den varianten där man scannar varefter man packar ner varorna i vagnen.

Dels så får man sakerna bra fördelade över sin kassar (eftersom man kan packa i lugn och ro), man slipper plocka upp och plocka ner alla grejer en gång till i kassan. Det blir ju också en bra priskoll direkt. Och så slipper man kassakön.

På sommaren har vi en kylväska med oss i kundvagnen som vi packar ner kylvarorna i direkt så de är kalla hela vägen från kyldisken hem till kylen.

Sen har ju en del butiker en slags självbetjänings-snabbkassa. Där slipper man ju inte plocka upp och sen packa ner sakerna, men det är nästan aldrig kö där så ska man köpa ett fåtal saker så är det mycket bättre än en vanlig snabbkassa.

Jag älskar även Max Express-kassor. Perfekt för mig som vet exakt vad jag ska ha och betalar med kort, tar mig en minut att beställa och betala och sen medans jag hämtar sugrör och servetter så hinner min mat bli klar och det är bara att gå och hämta. Jämför jag med de senaste gångerna jag har ätit på McDonalds så är det uppenbart att på McDOnalds har de inte "snabbmat" längre:)

Ytterligare en fördel med Express-kassa för mig är ju att jag slipper det här med att försöka förstå vad nån säger.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

jwte skrev:
På detta sätt så skulle kassörskan hjälpa kunden med betalningen under tiden som varorna skannas, men man kan automatisera det också.
Eller så blir det fler kassörskor utan jobb... Personlig service är ett stenålder tydligen? Blippkulturen har tagit över. Behöver du hjälp så får du vackert lyfta luren vid någon serviceplats och prata med någon som pratar några enkla inlärda fraser på ett service-center i baltländerna...

Rent tekniskt så är det väl kul med automatisering, men i vissa fall så går det nog för långt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Sen är det ju så redan idag, i alla fall i de flesta butiker som jag handlar i, att man kan sätta i sitt kort och slå koden medans varorna scannas. Sen behöver man bara bekräfta beloppet när allt är klart.

Jag har svårt att se att det skulle kunna gå snabbare med betalningen på annat sätt, totalpriset är ju ändå inte känt förrän alla varor har scannats?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Jag kan förstå motviljan mot att ta bort kassatjänsterna.

Men fråga personalen!
Det har jag gjort, redan innan vi lyfte handscannern.
Så är inte ett antal kassörskor det samma som god service i en affär.
Nä, SMOVDT där får du nog kolla hur det ligger till.

"Arbete får aldrig vara ett självändamål" :roll:

Citat Lasp som friställt många från just onödigt arbete!
jwte

Inlägg av jwte »

SM0VDT skrev:
jwte skrev:
Eller så blir det fler kassörskor utan jobb... Personlig service är ett stenålder tydligen? Blippkulturen har tagit över. Behöver du hjälp så får du vackert lyfta luren vid någon serviceplats och prata med någon som pratar några enkla inlärda fraser på ett service-center i baltländerna...

Rent tekniskt så är det väl kul med automatisering, men i vissa fall så går det nog för långt.
Ständig utveckling borde vara prio ett annars kommer inte mänskligheten överleva om vi går i samma mönster som nu.
Personal är "flexibel maskin" och kan enkelt byta arbetsuppgift och göra något som är roligare och driva utvecklingen/servicen framåt.

Man behöver inte automatisera på en gång, men tiden det tar att leta på streckkoden borde snabbas upp för tiden det tar att skanna varor om man byter till något som inte bryr sig om hur varan hålls mot skannern.
Men för det ska funka skulle det behövas ett billigt och enkelt sätt att skapa RFID etiketter på samma sätt som streckkoder idag.
Går det att skriva ut RFID idag med bläckstråleskrivare eller vad behövs?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nerre skrev:Streckkoden trycks dit av tillverkaren av varan, om butiken skulle köra RFID skulle de bli tvungna att prismärka alla varor själva (du tror väl inte att branchen skulle kunna enas om EN standard för tekniken?).
Man lyckades ju enas om EAN, långt innan det ens användes (iaf här), så det måste väl gå.

Man borde väl dessutom kunna använda samma nummerkod, fast bara skicka den över rfid istället för via streckkod, då är det ju bara själva överföringsprotokollet kvar.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Man kan ju också tänka sig att personalen istället för att blippa varor kan fylla på i hyllorna, hålla efter varor med kort datum, hålla butiken fräsch och hjälpa till att svara på frågor.

Jag tycker självscanning funkar superbra. Typiskt socialdemokratiskt att tänka att jobb måste försvinna bara för att man inte gör det man alltid gjort, det är ju det tänket som göra att vissa tror att arbetsmarknaden är död i Sverige bara för att vi inte längre har industrier i samma omfattning :doh:
Skriv svar