Stöt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Bygg en step-up converter, signalgenerator och ett dubbelt push-pull-steg så lär du dig dessutom en hel del elektronik förutom att göra dumheter! :D
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Fritzell skrev:Eller modifiera en sån där spelapparat när man skall trycka först annars får man en stöt. Dom gör rätt ont och går på batteri
Som Painstation, t ex:http://www.painstation.de/
henketobbe

återupplivar gammal tråd

Inlägg av henketobbe »

$tiff skrev:Koppla ett relä så det självsvänger och driv med ett 9 V-batteri. Enklaste lilla elchockaren du kan göra. Ritningar finns det massor av där ute i cyberrymden.
kan du utveckla lite? länka till nåt schema?(jag hade sökt själv om jag bara visste vad jag skulle söka på)
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

[img]http://bart.sm.luth.se/~axeala-0/elek/stöt.GIF[/img]
Ett enkelt sätt att få en stöt.
Håll varsin hand på angivet ställe, och dutta ihop metalländarna lite snabbt och dra sedan isär dem.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Fixar länken.
Bild
henketobbe

Inlägg av henketobbe »

ok, det där såg ju enkelt ut. hur kan man ändra kraften på stöten? olika många varv på spolen eller högre spänning?

är fortfarande nyfiken på det där med "ett relä som självsvänger". nån länk till det?
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Skulle tro att det reläet gör är att sköta "ihopduttningen" i mitt schema ovan.
Har ingen länk till hur man kan koppla dock.

För mer kräm kan du öka antalet varv på spolen. Tunn tråd kan med fördel användas. Kan för all del vara en ide att pröva med bägge trådarna i ena handen först så man inte bygger en för stark som man drar igenom hjärtat :)
Högre spänning ger större toppström du drar igenom kroppen, och det är kanske inte den du vill öka, bättre att öka antalet varv, då ökar man tiden strömmen går igenom kroppen istället.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ett relä som skall självsvänga kan kopplas in på detta vis:

Bild

Beroende på stolek av relä och matningsspänning så kan det bli allt från mindre stötar till ordentliga. Där det står HV håller du händerna om du känner för det. :) Kan väl rekommendera dig att börja med ett mindre relä för dom kan kännas rätt bra ändå.
toli91

Inlägg av toli91 »

jag byggde med en NE55 som var kopplad till en spole som sen gick till minus en på andra enden av spolen sate jag tungan för det var väldigt låg späning ut men det går nog att utväkla
http://www.freewebs.com/toli91/dsf.bmp
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

tändspolen från en moped t.ex brukar funka fint...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

annars så var min kompis med om en fin stöt, han satt och skruvade på en ny honkontakt på en nätsladd, samtidigt så fick en annan person för sig att han skulle sätta på högtalarna och kopplade in fel sladd, det roliga var att killen som skruvade ryckte till ordentligt och sedan helt lungt sa "du... det där var nog min sladd" och väntade tills den andra killen hade ryckt ur den sladden han skruvade i och fortsatte sedan att skruva vidare :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:lol: :lol:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag höll en gång för länge sen i primärtrådarna på en liten 12V-trafo, och sen duttade far min sekundärtrådarna på polskruvarna till ett 32V 1,5A agg... Kan säga så mycket som att det gjorde rejält ont i armarna, och jag satte mig på golvet helt ofrivilligt... :P

600V... :roll:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

:D
Fenrisulf

Inlägg av Fenrisulf »

Byggde ihop en liten stötapparat härrom natten på ett vektorkort, bifogar en ritning gjord i Paint, hehe... Grå pluttar är anslutningar, grå streck byglingar, vit ruta är bortskrapad kopparbana.

Bild

Det är inga nådiga stötar man får från den. Tänk dig samma känsla som att någon försöker slita av dig din arm... :twisted:
Skriv svar