Äldre no-name labbagg, bra eller dåligt?

Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Äldre no-name labbagg, bra eller dåligt?

Inlägg av Magnus_K »

Ett pågående projekt hemma nu är att klura ut en bra lösning på labbagg i min extremt lilla elektronikhörna.
Än så länge så mekar jag med sånt jag har hemma så som väggvårtor, batterier och datoraggregat men idag sprang jag på ett gammalt aggregat som jag trodde var trasigt!
Vad skulle ni säga om det här? Hittar ingen dataplåt, modellförteckningen eller dylikt.
En sak som jag inte riktigt förstått än är funktionen av dom två rattarna; när den vänstra är vriden ungefär 1/3's varv, först då börjar den högra svara och man kan ställa in spänningen på allt mellan 0,9VDC och 26,6VDC.
Det är precis som om den vänstra ratten är en "av/på" också men tycker det verkar märkligt.

Nåja, tagit lite bilder och om det finns någon som kan berätta mer så är jag tacksam!

Ps. Tycker det verkar otäckt med kondingen som ligger över utgången. När jag hade stängt av aggregatet suckade jag högt då den fortfarande visade 15VDC. Trodde då att knappen var trasig men i mitt bakhuvud har jag hört talas om detta "fenomen".
Kopplade på fluken och nålen dalade så fint ner till 0 igen. Ds
DSC00600.JPG
DSC00602.JPG
DSC00603.JPG
DSC00604.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 5 maj 2014, 02:11:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb

Re: Äldre no-name labbagg, bra eller dåligt?

Inlägg av arvidb »

Kan den vänstra ratten vara något slags strömbegränsning kanske? (Möjligtvis en ärgad/glappig sådan?)

Det låter som att det vore idé att sätta dit ett bleedermotstånd på utgången, så att det inte ligger spänning kvar över utgångskondensatorn.

Har du testat att belasta aggregatet lite för att se hur det beter sig då? Typ kopplat in en billampa eller så?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Vore tacksam om det vore en strömbegränsning!
Nej. Inte provat med belastning än men det ska jag göra.
Det där med bleedermotstånd låter bra. Skulle det fungera med att montera en indikatorlampa som agerar både indikator för av och på samt som "bleeder"?
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Om du kan hitta en indikatorlampa som fungerar på hela utspänningsområdet, ja. Men det blir nog svårt!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Sant, så sant...
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Hittade en jättebra excelfil på nätet som underlättade vid dimensionering av bleedermotstånd.
Har bara 1W'are hemma så 1K borde fungera ok. Kan det stämma enligt era erfarenheter?

Har då räknat på 30VDC, 4700µF, 1W resistor och försökt få så kort "bleed"-tid som möjligt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Sjönk utspänningen aldrig något alls efter att du stängt av?
Bara voltmetern borde räcka för att ladda ur kondingen på inte särskilt lång tid, kan tyckas.

För övrigt, tror också att ena ratten är strömbegränsning, kan verka lite lustigt innan man greppat hur det fungerar första gången man använder ett labbagg.
Enkelt att kolla, vrid upp spänningsratten högt, och strömratten lågt. Sen ansluter du en belastning (effektmotstånd, glödlampa eller kortslutning om du absolut tror att det är strömbegränsning), sen vrider du sakta upp ström-ratten och kollar på amperemetern.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Jag var otydlig där!
Jag kopplade först ut voltmätaren och sen stängde av. När då nålen stod kvar på 15VDC så hade jag i bakhuvudet att det brukar finnas en konding på utgången som kan lagra spänning så det var då jag anslöt voltmätaren igen och spänningen sjönk sakta.

Ska testa med belastning imorrn. Det är säkert precis som ni säger.
Första modden blir nog att skifta vreden (om så är fallet) så spänning är på vänster och strömbegränsning på höger samt märka upp dom.

Hur ansluter man en krets lämpligast till ett sånt här aggregat? Ställer jag strömbegränsningen till gissningsvis hälften, justerar spänningen till önskat värde, ansluter lasten och sedan finjusterar spänning och strömbegränsning?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Strömbegränsningen är väl egentligen inget du behöver bry dig om, jag har den alltid ställd på max, det är väl bara om du misstänker lortslutning eller så, som den kan vara bra.

Beträffande ditt lilla aggregat.
Det är två saker du skall kolla, dels hur stabilt det är under last samt hur mycket rippel du får vid max resp min-last.
Är det för mycket rippel, så kan aggregatet skada anslutna enheter.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ser ut som samma låda som farsan hade till nät-agget från Elektronik för alla-böckerna. Fast jag tror inte det agget klarade så hög ström som amperemetern på det där indikerar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ser ju helt klart ut som en byggsats det där.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

@TomasL: Behöver vidare assistans att kontrollera det du nämner.

Att kolla hur stabilt det är under last.. Skulle ett enkelt sätt vara att helt enkelt koppla in en 12V glödlampa och se hur mycket voltmätaren dippar? Misstänker den kommer göra det men hur mycket är acceptabelt för ett labbagg egentligen?

Mäta ripplet kan jag nog klura ut hur med mitt oscilloskop men hur vet jag max/min-last? Lustigt nog går amperemeteren till 5A men glassäkringen som är monterad är en 250V 1A T. Den är just för nätspänningen va?
Användarvisningsbild
alfakrull

Inlägg av alfakrull »

Det där är nog en gammal byggsats från clas ohlsson.
Den blå plåtlådan är exakt samma som mitt gamla nätaggregat som jag har använt i många många år nu utan problem.
Den köptes på clas ohlsson tillsammans med en nätaggregatsbyggsats på den gamla goda tiden då classe var en butik för teknikintresserade män, d.v.s 1980-talet.
Byggsatsen innehöll endast kretskort och komponenter, så låda, trafo, och annat plock fick man köpa separat.
Kretskortet jag har ser helt annorlunda ut men det där är sannolikt nån tidigare modell på byggsatsen bara.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Det är väl ett aggregat baserat på den välkända IC:n 723, tillsammans med en, eller i detta fall, två 2N3055.
Standard-byggsats för alla på 80-talet när man började med elektronik, och den finns i flertalet varianter.

Fanns t.ex. med i bok 2 av Elektronik för Alla, då med en 3055:a.
Jag byggde mitt på 80-talet, och den funkar fortfarande. 3-30 V och max 1 A. :)

Vänstra potten är nog strömbegränsning, och den måste vridas upp lite för att andra potten, spänningen skall kunna ställas in.
Det vore logiskt att byta plats på dessa så de stämmer med visarinstrumenten.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Clas O:s ser ut såhär år 1986:
nätagg Clas O 1985-86.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar