Köksfläkt: Z-wave till styrning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ma00aem

Köksfläkt: Z-wave till styrning?

Inlägg av ma00aem »

Hej!
Jag har idag mekanisk frånluft i huset (fläkt på taket), som styrs genom ett vred på köksfläkten. Jag är nu i startgroparna att byta ut köket och vill då även byta ut fläkten.
jag vet att det finns alliancefläktar, men jag är sugen på att köpa en vanlig köksfläkt och styra takfläkten med hjälp av z-wave.

i tanken så hade jag sett att det skall funka så att jag mäter belastningen på köksfläkten (via någon z-waveprodukt) , som kommunicerar detta till min razberry som vid givna belastningar reglerar takfläktens hastighet. Nu har jag fått föklarat för mig att en elmotor inte gärna kan dimmas med en vanlig z-wave dimmer och att det behövs annan elektronik för detta.
Bifogar några bilder på min reservfläktmotor.

edit: fixat annan bilduppladdningstjänst
Bild
Bild
Bild

Hur gör man detta lättast

är detta något som kan funka förutom att det är en amerikans produkt.
http://www.leviton.com/OA_HTML/ProductD ... site=10251
xxargs

Re: Köksfläkt: Z-wave till styrning?

Inlägg av xxargs »

Beror väldigt mycket vilken typ av motor om det går att fasvinkel-styra eller inte, också om den är enfas eller 3-fas - sedan att inte förglömma är att en fasvinkelstyrning kan få motorer att låta och brumma ganska mycket även om dessa går bra att köra med just fasvinkelstyrning, och just ventilation brukar det vara grinigt med ljudet...

skall man köra med frekvensomriktare så är det samma sak att hitta en som inte ger akustisk ljud i motorn - dvs. ger sinus ut, då enklare sådana piper och visslar gärna i motorerna

Andra alternativ är om motorn tål slirning på rotorn i obegränsad tid (vilket sker när man fasvinkestyr eller spänning/strömbegränsa på annat sätt och man behåller frekvensen vid 50 Hz) är att med kontaktorer koppla in och ur kondensatorpaket i serie med motorn för några stegs justering, där riskerar man i alla fall inte mer oljud i motorn än innan.

PS: bilderna går inte att förstora i forumet, vill helst ha närbild på din skiss då om motorn har flera spolar kanske går att koppla på olika sätt för olika varvtal (induktiv strömbegränsning) och också närbild på motorplåtens alla data så att det går att läsa dessa i en webbläsare - och se till att få med Hela motorplåten med kanske flera bilder då varenda sak som står där kan ge tips om vad det är för typ av motor...

PS2: om det är amerikans produkt så måste du dubbelkolla att den är avsedd för 50 Hz och 230 Volt samt avsedd för europeisk försäljning, är CE märkt etc. - amerikanare bygger inte elansluten elektronik på samma sätt som vi gör här i Europa...
ma00aem

Inlägg av ma00aem »

Nytt försök.
Bild
Bild
Bild
Bild

Hur styrs motorn troligtvis idag? Jag har en spak i fläktkåpan som reglerar vartalet.
Kanske är det lika bra att köpa en ny fläktmotor om det finns sådana som kan styras? Troligtvis så är fläktmotorn som sitter idag igentligen i klenaste laget då man ska köra köksfläten för fullt...Har ni några tips så är jag mycket tacksam.

Den grejen som jag länkade till förutom att den är gjord för 110v och inte funkar här i sverige, är det något som kan funka med en annan motor? Funkar den då med principen fasvinkelstyrning?

Hittade denna sidan då en kille har gjort nått liknande
http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?f=30&t=4085
Han verkar ha kopplat in sig i fläkten på ett vridpot eller liknande? läser från köksfläkt variabel 100-230v
Tror ni att jag kan stoppa in en z-wave wallplug och mäta watt, och vid ett givet watt styra en trasformatorn med reläer som han verkar gjort? hade känts bra att inte öppna den nya fäktkåpan...
Var köper man sig en transformator? vill gärna att den tål inbyggnad...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Du får väl undersöka den nuvarande regulatorn - du kanske kan återanvända en hel del av den?

P.S. funkar det här verkligen bra över huvud taget - ska man inte bara ha en passiv kåpa med stängbart spjäll (ofta timerstyrt) vid spisen, och bara ha en enda fläkt på taket? Risken är väl annars att trycka ut matos i hela huset, även om du kör full fart på taket?
ma00aem

Inlägg av ma00aem »

Alliancefläktar fungerar som jag förstår det så att den reglerar båda fläktarna samtidigt, och fördelen är då att man till skillnad från en systemfläkt får mer drag i fläkten. Men jag skall gå upp och undersöka ifall jag kan koppla lös köksventilationen och leda den rakt ut ur väggen och inte upp med ventilationen.
ma00aem

Inlägg av ma00aem »

Hej igen!
Nu har jag kollat upp om jag kan koppla om köksfläkten från resten av systemet, och det går inte.
Så nu är jag inne på att stryra fläkten med en 5-stegs transformator. Jag hittar däremot inte vad jag är ute efter.
i denna länken så är det en kille som gjort en fläktstyrning med z-wave och fläktens gammla transformator.
http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?f=30&t=4085
De jag hittar när jag googlar är att de är manuellt styrda av ett vred, men jag vill ju relästyra...
Går det att hitta en inkapslad 5-stegstransformator.
Hade känts trygt att ha typ CE-märkta produkter :D
Skriv svar