Jag håller på med ett litet projekt som är ett Pan o Tilt huvud Till min kamera och har fastnat när det gäller motorerna för Pan och Tilt!
Jag har två st gamla DC Motorer (med nedväxling till ca 20RPM) som fungerar men en av dom är inte riktigt helt 100. Så jag hade tänkt att skaffa två nya DC Motorer så jag har kollat lite på en sån här: http://www.ebay.com/itm/12V-30-RPM-DC-1 ... 27da57c7c9
Krav För Motorn:
Orka lite kraft
Inte mer än 30RPM
Vad är recensionenar för motorn jag länkade?
Några andra förslag på DC Motorer för billig peng?
Hur vet man hur mycket en DC motor orkar?
> Vad är recensionenar för motorn jag länkade?
Ingen aning.
> Några andra förslag på DC Motorer för billig peng?
För en billig peng... Det jag kommer att tänka på är såklart RC-servon. Plocka bort potentiometern och "stoppet" så har du en DC-motor med växellåda i en behändig förpackning. Finns i "alla" storlekar och kvaliteter, relativt hög utväxling och därmed relativt starka. Nackdelen är väl att de låter en del.
> Hur vet man hur mycket en DC motor orkar?
Det vet man egentligen inte om inte tillverkaren tillhandahåller uppgifter om vridmoment alternativt varvtal och effekt på motorn. Sen får man räkna in utväxling och verkningsgrad på växellådan.
För riktigt fina och tysta DC-motorer och planetväxlar med litet glapp leta efter Maxon och Dunker på EBAY. Det är en annan prisklass men bland det bästa du kan få tag i.
Du får nog börja från början. Vad är målet, vad ska du filma / fota, vad vill du ha för funktion, hur ska du använda den och vad har du för kamera.
Det är populärt idag med "Brushless motor Gimbal".
För GoPro och kompaktkamera kostar det ca 500kr. För tyngre kameror är det kanske 1000kr. Ett krav är att kameran är nära perfekt balanserad som den är monterad. Det kan vara lite svårt.
RC-servon med tillhörande servotestare är ju lättast och kostar kanske bara 100kr. Där kan man glömma allt vad smidighet heter. Går även att kombinera med tex KK-copter för att få någon form av automatik för 200kr. Dock är det mycket sämre.
Vanliga DC-motorer med växellåda fungerar om man bara vill ha den funktionen som finns i tex en övervakningskamera. Lagg och annat är av mindre betydelse.
Jag ska ha den hängandes på en jib (kamera kran) och ska filma med den, har en canon 600d och jag har testat med den fungerande motorn och det har fungerart aldeles utmärk både pan och tilt utan några skakningar osv!