Kabelarea mellan vindgenerator och likriktarenhet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EinarEnfas

Kabelarea mellan vindgenerator och likriktarenhet?

Inlägg av EinarEnfas »

Jag begriper mig inte riktigt på dessa:
http://www.aliexpress.com/item/Horizont ... 77628.html

Vad för spänning ger generatorn? Valbart mellan 12 och 24VAC eller beror det på vinden?
Hur ska jag beräkna kabelarean på trefasmatningen mellan generator och likriktare?
xxargs

Re: Kabelarea mellan vindgenerator och likriktarenhet?

Inlägg av xxargs »

Du får beställa om det skall vara 12 eller 24 Volt om jag tolkade det rätt (förmodligen har de dubbla lindningar i generatorn som antingen parallellkopplas eller seriekoppas beroende på kunds beställning)

dvs. du får inte det valbart.

och det gäller nog också den tillhörande likriktaren/regulatorn att den är avsedd för endera 12 Volt system eller 24 Volt system.

är det 12-voltsystem så bör ledningarna hållas kort eller så går man snabbt upp i kabelarea, dubbla area per dubbla sträcka om du skall hålla ledningsförlusterna konstant.

Är det 24 Volt så halveras area-behovet för samma sträcka - men då gäller att alla dina förbrukare också är anpassad för 24 Volt eller att du har ytterligare en konverter till 12 Volt för förbrukare som måste ha 12 Volt.
EinarEnfas

Inlägg av EinarEnfas »

Men det känns väldigt opraktiskt att ha en 12volts generator.
Blir ju lång väg att dra trefasdelen om man vill ha regulatorn inomhus vid batterierna.
Och inte kan man räkna som vanligt med strömmen gånger roten ur tre då man matar en likriktare och batteriladdare. Är det en faktor på 2/3 som gäller istället?

Så, om vi säger 12 volt och 15 meter mellan generator och likriktare och 400W effektuttag. Det blir 33.3A på DC sidan (skit i förluster och sånt nu). Då har vi alltså 33,3*0,67=22,3A på AC-sidan
Är jag rätt ute så långt?
Då måste man ha minst 3x16mm2 Cu för att få ett spänningsfall lägre än 1V. (0.77V blev det med 16mm2).
Stämmer det? Eller ska jag räkna med 30 meter kabel (tur och retur)?
Eller ska jag inte räkna alls och börja samla frimärken istället?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Är inte 400W lite väl optimistiskt från en 1,2m "fläkt" ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

100W max är väl vad man kan förvänta sig (väldigt optimistiskt räknat), i verkligheten troligen någonstans mellan 50 och 75W vid 8m/s.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Vi hade på en fritidsbåt en "mölla" i den storleken för underhållsladdning och den gav ca: 50W vid god vind.
Så 400w........ I don't think so! :wink:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hur ser spänningen på generatorn ut i förhållande till strömmen, vid givet varvtal?

En rätt avgörande faktor är ifall man "bara" tappar en viss procent av effekten om man har spänningsfall mellan generator och regulator, eller om man också får svårt att ladda batterierna ordentligt.

Det vore bra att ha lite mer data på elektroniken.

Om elektroniken lastar alla tre faserna fullt ut och inte bara gör en topplikriktning (d.v.s. att den "sinusbelastar" trefasen) så lär alla tre ledarna i genomsnitt dela på strömmen. Om elektroniken däremot bara topplikriktar den fas-fas-spänning som för ögonblicket är störst så torde man i princip kunna räkna på att bara två ledare i genomsnitt delar på strömmen, och därmed blir spänningsfallet lika illa som om det vore två ledare. Däremot kommer genomsnittsströmmen per ledare bli lägre på trefas än med två ledare oavsett hur belastningen flyttas, så ur ett upphettningsperspektiv så kan ledarna vara kortare. (Kan kanske vara bra om man inte vill dra 16mm2-kablar genom en husvägg eller liknande).

Om du ska ha mer än försumbar ledningslängd så lär väl skillnaden i kabelpriser kanske betala extrakostnaden att krångla med ett 24V-system.

En sidospårsfråga som kan vara relevant här, är om det finns färdiga "mittnolle-stabilisatorer" att köpa? D.v.s. en burk som man ansluter till plus och minus på ett 24V-system och till mittpunkten mellan två seriekopplade 12V-batterier, och så ser burken till att switcha energi mellan batterihalvorna för att batterierna ska laddas ur (och ev. upp) jämnt även om man kör en ensam 12V-last över ena batteriet (eller allmänt lastar osymetriskt). Tänk som en DC-variant av en spartransformator med en lindning med mittuttag, ungefär.
Skriv svar