DC motorstyrning via USB, kan ej slå av input signal helt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
milin

DC motorstyrning via USB, kan ej slå av input signal helt

Inlägg av milin »

Håller på med mitt första "riktiga" elektronik projekt där jag bla behöver styra en DC motor via USB.
Har köpt ett enkelt USB kort med både digitala och analoga utgångar (http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ini-p87245).
Har byggt upp en H-brygga på en labbplatta (har bifogat bild på kretsen med de centrala delarna).

När jag aktiverar en digital utgång ("OUT") så börjar transistorerna leda och DC motorn snurrar men problemet är att även när "OUT" är inaktiverad (låg) så läcker det en hel del ström, inte tillräckligt för att motorn ska snurra men det rör sig om ca 0.3A som går genom motorn.

Har mätt Ube för Q1 (se bifogad bild) och den ligger på drygt 0.6V dvs den är "bottnad" och det en lite ström genom R1 trots att "OUT" är inaktiverad.

Förstår inte hur det går till riktigt, kan det ha något att göra med att "OUT" flyter när den är inaktiverad ?

Kan någon förklara hur det här fenomenet kan uppstå och vad man kan göra åt det??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: DC motorstyrning via USB, kan ej slå av input signal hel

Inlägg av prototypen »

Det saknas 3 st motstånd, mellan bas och emitter på alla 3 transistorerna.

Sedan kan vi fortsätta felsökning om det behövs då.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Sedan kan man ju undra varför du har transistor på både positiva och negativa sidan.
Sedan heter bilden H-brygga men det är något mera åt en halvbrygga eller om det är både livrem och hängslen då det bryter dubbelt.

Nåväl, en MOS transistor hade löst det hela ensam.

Protte
milin

Inlägg av milin »

Bilden beskriver endast halva bryggan (tänkte att jag bara skulle ta med dom mest centrala delarna). Provade även med motstånd mellan bas-emitter på transistorerna men det blev ingen skillnad.

Kan det inte ha något att göra med att det finns någon typ av potentialskillnad mellan utgången från USB kortet kontra likströmsaggregatet trots att jag kopplat USB kortets GND till minus på aggregatet?

Provade en förenklad koppling där jag endast använder en transistor som switch (se ny bild). Trots att "OUT" är låg så är Ube 0.7V och det går en emitter ström på 0.04A. Även om jag drar ut USB sladden mellan kortet och datorn fortsätter transistorn att leda! Förstår ingenting.

Bryter jag förbindelsen till "OUT" alternativt kopplar basen direkt till jord så går ingen ström ut genom emittern vilket är naturligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Du har 0,7 V be men vad är det på out?

Enklast kanske det är att sätta dit en MOS som har högre gatespänning för att leda.

Protte
milin

Inlägg av milin »

Har hittat felet, det är lite pinsamt men jag har monterat transistorn fel väg, det jag trodde var emitter var i själva verket kollektor.

Till mitt försvar måste jag dock säga att dokumentationen kring transistortypen är lite förvirrande. När jag köpte transistorn gogglade jag helt enkelt på "pn2222a datasheet" och fick då upp sidan: http://alltransistors.com/pdfview.php?d ... =_motorola.

Men vad som är emitter/kollektor skiljer sig om man tittar på dokumentationen från en annan leverantör trots att det är samma transistormodell, se tex på: http://www.jameco.com/Jameco/Products/ProdDS/178511.pdf.
Skriv svar