Två-stegs vattenraket

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nerre

Re: Två-stegs vattenraket

Inlägg av Nerre »

Har du inte klickat på länken?? :)

Ett av stegen är att mha 72-gradigt vatten krympa ena flaskan lite, så skarven består av ett överlapp på 2-3 cm som dessutom är sandpapprat "på tvären" för bästa "grepp".
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Nix, halva utmatningen är väl att komma på egna lösningar inte bara kopiera??
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja men då kan man ju börja med att titta på hur det har gjorts förut? :) Det blir ju lite konstigt annars när man föreslår "nya idéer" som inte är nya.

Jänkarna har ju haft årliga tävlingar i över 10 års tid vad jag förstått. US Water Rockets började 2003 i alla fall, men Anti-Gravity Research har tydligen hållt på längre. Så det är ju liksom rätt många kockar inblandade som försökt komma på egna lösningar.

En grundregel när man tror att man kommer på nåt nytt är ju att kolla om nån annan har testat det innan.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Som kemist tänker jag direkt på kemiskt drivmedel.

Jo, man ser till att lösa det mha något som ger ifrån sig gas, det kommer skapa ett rejält tryck så behöver man inte kompressor ut i fält.

En fullösning är några pellets med torris, som sedan värms av vattnet och förångas => woosh.
En annan lösning är ättika eller annan syra i vattnet samt bikarbonat, alt vinsyra etc. . Nackdelen är att dessa tar lite tid att reagera färdigt pga utspädningseffekten.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tror de teknikerna har provats faktiskt... Bikarbonatvarianten har jag sett användas som "timer" för utlösning av fallskärmen.

Kolsyreisen tror jag förångas för sakta. Det går väldigt mycket fortare än man tror....

Det finns simulatorer där man kan stoppa in värdena, jag har räknat på 6 bar i en 1,5-liters PET med 9 mm "gardenamunstycke" och en halvliter vatten. Några siffror (fritt ur huvudet):

Acceleration vid starten 11 G, genomsnittlig acceleration 25G.

Burn time 0.3 sekunder (vattnet är alltså slut efter 0.3 sekunder), då är hastigheten 70 m/s och raketen befinner sig 6 meter över marken.

Efter 3 sekunder är den på maxhöjden 60 meter.

Det är alltså inget "woooooooooooooooooosh" när raketen flyger upp utan det är mer "plopp".

Men ok, istället för kompressor kanske kolsyreisen kan funka... Men man vill nog ha den i en separat tank eftersom man vill ha koll på trycket (man vill ju att raketen ska flyga och inte sprängas).
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Är det ett självändamål att använda just PET-flaskor? Annars kan man ju börja snegla på PVC-rör :twisted:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det sticker rätt snabbt iväg i kostnad då, sen tror jag att de flesta PVC-lösningar blir för tunga i förhållande till vilket tryck de tål. Röret är en sak, men du måste lösa pluggningen i ändarna och det blir lätt stora klumpar där om det ska tåla samma tryck som röret.

Det byggs dock en del i FTC, Fluorescent Tube Covers (vet inte vad det heter på svenska, transparenta plaströr som används utanpå lysrör).

Grejen är ju att PET-flaskor är designade för att tåla högt tryck. Och nästan gratis.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vi provsköt en halvliters ett par gånger igår, med fenor och flexibel noskon med tyngd i. Tror dock dels att tyngdpunkten låg lite för långt bak ändå, sen var infästningen av fenorna för svag (lossnade efter tre försök). Men den förbättrade uppskjutningsanordningen funkade rätt bra. Kommer dock uppgradera vidare (bygga en plattform med tre ställbara stödben) bara jag hittar lagom prisvärt material till benen.

Blev en kort film, men den blev inte så sevärd, men ska titta på om jag kan lägga upp den i helgen.

Behöver mer flaskor, framförallt med mer rundad överdel så jag kan göra noskon och fallskärmsutlösning.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Detta kanske vore nått att jobba vidare på:
: D
Nerre

Inlägg av Nerre »

Synd att våren försvann, det har varit alldeles för kallt att vara ute och leka med blöta saker.

Har inte fått till nån bra fallskärmslösning ännu, noskon som lätt lossnar var inte så lätt att få till. Har börjat fundera på s.k. "side deployment" istället, men då går det ju år en extra flaska till det och det känns lite overkill än så länge.

När det gäller lim har jag hittat lite mer info som tyder på att Araldit bör funka, mitt försök med ett par remsor här hemma höll inte men då hade jag inte sandpapprat och gjort rent så det var nog förklaringen. Vet från sidor jag läst om att göra kajak med stripbygge att en sak med epoxy är att det inte innehåller lösningsmedel, så fettfri yta blir väldigt viktigt.

Hittade också inom om att PVC-rör inte tål lika mycket tryck i förhållande till vikten som PET. Det var nån som skrev just om att folk har byggt med PVC men del blir dels för tungt och det håller inte för lika högt tryck.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Har inte läst allt nu, men en ide till munstycke som jag sög för ett par år sen var att kapa ur så pass mycket ur en PET flask kork så att det bara är gängorna och en liten läpp kvar. I hålet som blir lägger mad ett gummi membran klippt från en ballong. Med ett litet hål i mitten. Det som då händer är att munstycket ändrar storlek beroende på tryck, och börjar strypa att när det börjar ta slut på vatten, och då håller trycket uppe bättre. Om det gör någon märkbar skillnad vet jag dock inte..
Nerre

Inlägg av Nerre »

Dragkraften beror mer på vattenflödet än trycket. Eftersom det optimala är att ha ungefär 1/3 vatten och 2/3 luft så kommer trycket från start tills allt vatten är slut bara att sjunka cirka 30% (har skrivit om det redan tidigare i tråden).

För maximal dragkraft så vill man ha så stor öppning som möjligt, men då tar vattnet också slut fortare. Så man får kompromissa.

Jag tycker gardenakopplingen är en så praktisk lösning att jag lär hålla mig till den ett tag. Annars är launch tube och "T-nozzle" grejer för att öka höjden.

En launch tube innebär att man använder enbart lufttrycket (utan vattenförlust) som en gasfjäder som driver första biten (tills launch tube tar slut).

T-nozzle innebär att man i slutet (överst) av launch tube har ett löst munstycke sitter som sätter sig i hålet på raketen och gör att man får mindre diameter på utloppet än vad launch tube har för diameter.

Men det är komplexa grejer, det är svårare att göra en tät kopppling med en launch tube (du behöver ett rör som passar precis i flaskans hals som du gör ett O-ringspår i, och sen nån form av låsanordning för att hålla flaskan på plats.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Typiskt... Jag tänkte jag skulle fixa en manometer på min uppskjutningsrigg. Jula hade en för 99, men de hade en däckpåfyllare för 99 som verkade ha samma manometer (då får man ju lite kopplingar och ventiler på köpet). Men när jag försökte hitta en övergång för att montera manometern hittade jag inget som passade... Efter att ha mätt och kollat gängtabeller verkar det vara UNF 7/16-28...

Nån som tror det håller att borra hål i en propp och limma med Araldit?
Bild

Eventuellt försöker jag såga bort den gängade delen av luftpåfyllaren att ha som mutter, men vet inte hur lättsågad den är.
bearing

Inlägg av bearing »

Nerre skrev:Nja, alltså, det blir ju inte mer kraft bara för att du har högre temperatur. Öka trycket skrev jag ju redan, men varmt vatten har väl inte märkbart annan viskositet eller massa jämfört med kallt vatten?
Inte?
5ggr skillnad mellan kranvatten och 100°C tycker jag är mycket.

Bild
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ah, det var ju intressant att det var så stor skillnad. Fast då tillkommer ju problemet att PET:en inte tål mer än cirka 50-60 grader utan att deformeras. Men 40-50-gradigt vatten borde alltså ge mer sprutt än 10-gradigt direkt från kranen...
Skriv svar