Jag har 2 st 30 W 4 Ohm bilhögtalare anslutna till en bilradio i båten. Nu vill jag även ansluta en bashögtalare. Antar att jag behöver någon typ av delningsfilter för att det skall fungera.
Efterlyser därför en billig enkel lösning som jag ev. kan slänga ihop lite hastigt. Jag har tillgång till diverse elektronikkomponenter (kond, motst, m.m) och även lackisolerad koppartråd i lite olika diametrar.
Delningsfilter till högtalarsystem med 1 bashögtalare
- SeniorLemuren
Delningsfilter till högtalarsystem med 1 bashögtalare
Senast redigerad av SeniorLemuren 6 maj 2014, 10:29:28, redigerad totalt 1 gång.
Re: Delningsfilter till högtalarsystem.
En (1) bashögtalare som men subbas till bägge kanalerna eller?
- SeniorLemuren
Delningsfilter
Ja, det var så jag tänkte. En vänster och en höger samt basen i mitten.
Senast redigerad av SeniorLemuren 6 maj 2014, 10:28:49, redigerad totalt 1 gång.
-
rikkitikkitavi
Re: Delningsfilter till högtalarsystem.
En lagom spole i serie med subben, och en lagom konding i serie med en av högtalarna. Googla på standardformlerna.
Den andra högtalaren får samma konding.
Det betyder att ena kanalen på stereon får agera fullresisterförstärkare, som idag men den andra endast förstärker övre registret.
Alternativt så kör du ena högtalaren som fullregister genom attnskippa seriekondingen och den andra som sub/topp enligt ovan.
Du får isåfall inte mycket mera ljudtryck, men däremot basstöd.
Att koppla båda förstärkarutgångarna via varsin spole till en gemensam punkt på subbelementet kan kanske fungera men kan ge hög värmeutveckling i förstärkaren, beror på hur mono mixad basen är i stereo.
Den andra högtalaren får samma konding.
Det betyder att ena kanalen på stereon får agera fullresisterförstärkare, som idag men den andra endast förstärker övre registret.
Alternativt så kör du ena högtalaren som fullregister genom attnskippa seriekondingen och den andra som sub/topp enligt ovan.
Du får isåfall inte mycket mera ljudtryck, men däremot basstöd.
Att koppla båda förstärkarutgångarna via varsin spole till en gemensam punkt på subbelementet kan kanske fungera men kan ge hög värmeutveckling i förstärkaren, beror på hur mono mixad basen är i stereo.
Re: Delningsfilter till högtalarsystem med 1 bashögtalare
Om bilstereon har bryggkopplade slutsteg så kan du köra basen (med sitt delningsfilter) med plus från ena och minus från andra kanalen. Då får du mono till basen men fortfarande stereo till övriga högtalare, och inget 70-tals-problem med höga strömmar i passiva monokopplingsfilter.