Reglera peltierelement..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Reglera peltierelement..

Inlägg av Forsgren »

Kan man reglera effekten till ett peltierelement med PWM utan att filtrera utspänningen? Tänkte om det kanske inte var bra för elementet att switchas av och på på det viset.. Någon filtrering kräver ju en del mer elektronik..

/Daniel
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag vet inte riktigt hur du har konstruerat PWM-enheten, men det vanliga i step-down-lösningar av sekundärtyp är ett LC-filter på utgången. Det vill säga en drossel i serie med regulatorns utgång följt av en kondensator mot GND. Därefter lägger man spänningsdelaren som används för spänningsavkänningen. En schottky-diod brukar placeras "bakvänd" mellan utgång (innan drosseln) och GND som skydd.

Jag vet inte hur ett peltierelement uppför sig mot switchregulatorn (kapacitivt eller induktivt), men för att inte vara beroende av lasttypen bör någon form av filtrering användas för att kunna få en stabil reglering (det är svårt att använda PWM-pulserna från regulatorn och jämföra dem direkt mot en spänningsreferens - det är enklare att göra likspänning av dem först).
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Glömde skriva det att jag tänkt använda mig av en PIC's PWM-utgång.. Givetvis förstärkt av någon transistor, är väl allt som behövs för att få ut en PWM signal...
Och mäta på själva signalen behöver jag då inte göra..
Men hela regleringen blir kanske onödigt komplicerad av att ha variabel effekt till elementet. Räcker kanske med att bara slå det till/från och polvända beroende på om det är värme eller kyla som behövs..
Skall bygga en "låda" med en konstant temperatur på ca: 20 grader..
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag tror inte ens att du behöver tänka på att köra pwm - inte i ordets normala mening. Dvs att man har pulshastigheter på hundratals eller tusentals Hz.

Peltierelement, luften i lådan och övriga prylar i lådan har en termisk tröghet som man säkert kan mäta i 10-tals om inte 100-tals sekunder och man kan då köra med en väldigt långsam on-off cykel på elementet och ändå få en relativt jämn reglering.

Jag har ett litet peltier-kylskåp som kan kyla eller värma. Det elementet går på och av med flera minuters intervaller.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

En hederlig elektronisk termostat med andra ord är vad det handlar om i så fall. PIC'en mäter temperaturen i omgivande luft som du vill värma/kyla och aktiverar elementet tills uppmätt temperatur stämmer överens med ett inställt värde. En effektkrets som kan polvända peltieren lär nog behövas (en H-brygga till exempel) ifall du vill både kyla och värma med samma element.
Skriv svar