Nödstarta Motor - Kombinera tomt och fullt batteri?
Nödstarta Motor - Kombinera tomt och fullt batteri?
Hej,
Tankeexperiment: Man har försökt starta en svårstartad motor med ett startbatteri (12V 75Ah) som börjar ta slut och då inte orkar dra runt startmotorn tillräckligt snabbt.
Som tur är finns en hyggligt laddad (ca 75%) förbrukarbank (bestående av 2st 12V à 75Ah = 150Ah) tillhands.
Nu finns två alternativ:
1. Koppla från startbatteriet och ansluta enbart de två förbrukarbatterierna till startmotorn.
2. Koppla ihop startbatteriet med förbrukarbanken och ansluta alla tre batterierna till startmotorn.
Jag inser att spänningen kommer att vara högre i alternativ 1 (eller hur?), dock kommer det totalt att finnas mer energi tillgänglig i alternativ 2.
Vad hade ni valt och varför?
Tankeexperiment: Man har försökt starta en svårstartad motor med ett startbatteri (12V 75Ah) som börjar ta slut och då inte orkar dra runt startmotorn tillräckligt snabbt.
Som tur är finns en hyggligt laddad (ca 75%) förbrukarbank (bestående av 2st 12V à 75Ah = 150Ah) tillhands.
Nu finns två alternativ:
1. Koppla från startbatteriet och ansluta enbart de två förbrukarbatterierna till startmotorn.
2. Koppla ihop startbatteriet med förbrukarbanken och ansluta alla tre batterierna till startmotorn.
Jag inser att spänningen kommer att vara högre i alternativ 1 (eller hur?), dock kommer det totalt att finnas mer energi tillgänglig i alternativ 2.
Vad hade ni valt och varför?
Re: Nödstarta Motor - Kombinera tomt och fullt batteri?
Jag hade använt alternativ 2 och startgas 
Det finns givetvis en anledning till varför den är svårstartad, men ofta behöver man få igång motorn innan man kan kolla t.ex tändning m.m.
Anledningen att jag inte skulle använda alternativ 1, är att det då är svårare att koppla in startbatteriet under drift när man väl har fått igång motorn.
Det finns givetvis en anledning till varför den är svårstartad, men ofta behöver man få igång motorn innan man kan kolla t.ex tändning m.m.
Anledningen att jag inte skulle använda alternativ 1, är att det då är svårare att koppla in startbatteriet under drift när man väl har fått igång motorn.
Förutsätt att man redan tänkt på detta och har kopplat start och förbrukningsbatterier via en omkopplare (se bifogad bild). Fortfarande samma svar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nej, då hade nog mitt alternativ varit 1.
Men jag hade fortfarande försökt ta reda på varför motorn är svårstartad.
Men jag hade fortfarande försökt ta reda på varför motorn är svårstartad.
man borde flytta focus från:
"hur få igång en svårstartad motor med 3 batterier"
med:
"hur fixa så att en svårstartad motor blir lättstartad och startar med ETT hyfsat batteri"
med:
"hur fixa så att en svårstartad motor blir lättstartad och startar med ETT hyfsat batteri"
- Volvo245GLT
- Kontakt:
Hade valt alternativ 2 alla gånger.
Är ofta ett ganska grisigt jobb att lyfta ur eller för all del bara koppla bort ett bilbatteri. Fästskruven kan ha rostat, och polklämmorna ärjat fast de med. Och så väger ju dessa batterier en del också, så för att spara på ryggen om inte annat..
Bara koppla ihop alla batterier med startkablar och vrida på nyckeln. Och skulle det inte gå för att startbatteriet är defekt eller suger i sig all ström så får man väl tänka om och köra på 1:an i alla fall.
Är ofta ett ganska grisigt jobb att lyfta ur eller för all del bara koppla bort ett bilbatteri. Fästskruven kan ha rostat, och polklämmorna ärjat fast de med. Och så väger ju dessa batterier en del också, så för att spara på ryggen om inte annat..
Bara koppla ihop alla batterier med startkablar och vrida på nyckeln. Och skulle det inte gå för att startbatteriet är defekt eller suger i sig all ström så får man väl tänka om och köra på 1:an i alla fall.
Med en sån omkopplare som är på bilden är det ju inget snack, att enbart starta från de laddade batterierna är bättre. När motorn väl är startad är det ju bara att vrida om den till 1+2 för att ladda samtliga batterier.
- prototypen
Batteri 1 Var på upphällningen, inte helt tomt.
Då är polspänningen obelastat över 12 volt och kan inte belasta de andra batterierna utan kan däremot faktiskt bidra med lite ström.
Protte
Då är polspänningen obelastat över 12 volt och kan inte belasta de andra batterierna utan kan däremot faktiskt bidra med lite ström.
Protte
Walle
>När motorn väl är startad är det ju bara att vrida om den till 1+2 för att ladda samtliga batterier.
Vad händer med generatorers regulator vid en sådan omkoppling ???
Och övrig elektronik i systemet ?
Är omkopplare gjord för "omkoppling under last" ???
>När motorn väl är startad är det ju bara att vrida om den till 1+2 för att ladda samtliga batterier.
Vad händer med generatorers regulator vid en sådan omkoppling ???
Och övrig elektronik i systemet ?
Är omkopplare gjord för "omkoppling under last" ???
Det står "ignition protected" betyder det kanske att det är make-before break? Isf skulle det vara ok att omkoppla under drift.
Annars är det som protte säger ett urladdat batteri har ganska hög inre resistans varför alternativ 2 fungerar utmärkt.
Det är också därför bärbar starthjälp fungerar. Dom innehåller innehåller bara ett litet sla-batteri på 12-17Ah.
Annars är det som protte säger ett urladdat batteri har ganska hög inre resistans varför alternativ 2 fungerar utmärkt.
Det är också därför bärbar starthjälp fungerar. Dom innehåller innehåller bara ett litet sla-batteri på 12-17Ah.
-
Mindmapper
Det verkar ju utrett att alternativ 2 är det som gäller.svanted skrev:man borde flytta focus från:
med:
Fast visst bör man utreda i vilken kondition batteriet är och om det är i dålig kondition byta ut det. Det kan ju vara det som är anledningen till att motorn är svårstartad. Är det inte så bör, man definitivt serva motorn så att den startar utan problem.
Iofs, det tänkte jag inte på!prototypen skrev:Batteri 1 Var på upphällningen, inte helt tomt.
Protte