Videosamtal med gamlingar utan interaktion från deras sida?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
IceBear

Videosamtal med gamlingar utan interaktion från deras sida?

Inlägg av IceBear »

Så jag har ett 4G-modem, en mini-PC typ Zotac, en Webcam och en TV i "andra änden" hos min mamma på hemmet.
Hon kan inget alls om datorer, och måste även ha hjälp att sätta på TV/byta kanal mm
Tvn står vid sängen.

Jag vill kunna starta ett videosamtal från "min ände" hemma hos mig utan någon som helst åtgärd från henne.

Tänkte sätta Zotacén fast monterad bakpå TV´n och webcamén ovanpå TV´n.

Men jag måste kunna starta Zotacén från min sida (om den är avstängd/viloläge), och även starta TV´n och byta till PC-läge.
Antar att det krävs någon typ av IR-sändare för att manövrera TV´n, såna finns ju...
Kanske behövs en sms-sändare...?

Men sen då ?

Jag antar att man kan använda nån typ av bevakningskamera, typ Dlink, men då ser hon ju inte mig..
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Videosamtal med gamlingar utan interaktion från deras si

Inlägg av PeterH »

(Bara en notering) Det är förvissa en bra idé och fullt förståeligt att du vill kunna göra det, men jag tror inte det är helt okej trots att det är din egen mor... Tror bland annat personalen på hemmet kan ha något att invända? Så länge din mor inte är omyndigförklarad (vilket jag inte tolkar ditt inlägg som) gäller nog den personliga integriteten trots att hon är gammal och senil...

I övrigt så är det en intressant tanke men jag tror att du måste sträcka dig så långt att hon från sin sida åtminstone måste trycka på en knapp för att initiera "samtalet". Du kanske kan få henne att reagera/komma ihåg en blinkande knapp vid sängen som du kan starta blinket på från din sida?
Användarvisningsbild
IceBear

Inlägg av IceBear »

Ja, iofs kan du ha rätt i det.
Någon typ av röstaktivering kan man ju tänka sig.
Eller att det som du säger blinkar en lampa nånstans nära sängen med en knapp.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Detta har diskuterats mellan oss gamlingar i bastun.
Vi kommer attt hamna där , de flesta av oss, så det vore bra med en lösning ganska snart
Bra initiativ tycker Lasp, som dock inte kan lagen.
Här på Ef kommer ju alltid lagen före lösningen :vissla:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Lagen är nog att "kameraövervakning kräver tillstånd" ..
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Tant agda får ha precis hur många kameror hon vill i sitt hem, det behövs inget tillstånd.
Dom flesta övervakningskameror har en eller flera reläutgångar som till exempel skulle kunna styra en fjärrkontroll.

Enklast kanske att låta kameran starta datorn och däri har du en ir-sändare som kan välja rätt kanal på tvn.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men tant Agda bor inte hemma, hon bor på en instution där det finns personal som "övervakas" av kamerorna.

Läste det här för ett par månader sen
http://www.aftonbladet.se/incoming/article18296171.ab

På slutet där drar de liknelser med kameror i bussar och sånt, men såna kameror är omgärdade av ganska strikta krav och kräver tillstånd. Med "privata" kameror vet man inte vem som tittar och hur materialet används.
anojak

Inlägg av anojak »

Om hon kan hantera en fjärrkontroll skulle jag föreslå en lösning där du har en ir-mottagare som ligger och konstant sniffar signaler. När din släkting trycker på någon source- eller hdmiknapp på fjärrkontrollen så förutom att tvn byter bild och ljudkälla så känner ir-mottagaren av det och drar ett relä så en dator med inkopplad webbkamera startar. Jag som inte är så duktig med videolänkar och programmering skulle lägga in att Skype skulle autostarta och sen är det bara att börja konversera. För att göra lösningen mer fjärrstyrd skulle man kunna använda en gammal telefon som man ringer till för att dra startrelät istället?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

anojak:
IceBear skrev:... och måste även ha hjälp att sätta på TV/byta kanal mm..
anojak

Inlägg av anojak »

Det borde jag ha läst :wink: Gick lite fort
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Man borde väl kunna ordna så att skärm med kamera kan fällas upp/ner som på en laptop. Så när du "ringer upp" så svarar personen genom att fälla upp skärmen, och lägger på genom att fälla ner.

På samma sätt kan en användare ringa upp. Lyft locket, några bilder på personer man kan ringa till visas. Peka på önskad bild.

Blir ju inte helt utan interaktion iofs... :humm:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Man får nog utgå från den person som skall använda utrustningen... Jag upplever t.ex. det ganska vanligt att äldre "senila" personer (i min omgivning) ändå minns sin barndom eller tidigare episoder i sitt liv, en lösning kan vara att ställa bekanta prylar, som exempelvis en gammal telefon med nummerskiva, vid sängen. Eftersom det var det vanligaste sättet att kommunicera (när dagens pensionärer ar yngre) med sin släkt och vänner är risken stor att dom lyfter på luren för att ringa (dom vet kanske inte riktigt varför och vilket nummer som skall ringas) men det spelar mindre roll eftersom telefonen bara är en attrapp som triggar din kommunikationsanläggning.

En annan lösning är en större knapp med ditt foto på (kanske till och med att man ska använda ett äldre foto för att underlätta)...
Användarvisningsbild
IceBear

Inlägg av IceBear »

Denna Tant Agda har tidigare haft en telefon med bild på stora knappar med snabbval.
Funkade sådär...
Numera har hon slutat ringa helt, så telefonen är avskaffad.

Hon varken kommer ur sängen utan hjälp, eller ens kan vända sig.
Det är demens och förtvinade muskler pga för mycket sängliggande het enkelt.

Så någon interaktion förutom att prata är inte att räkna med.
Inte heller någon form av talstyrning.

Och ja, hon bor i egen "lägenhet" på instution.
Så personalen är där titt som tätt.
Det blir väl upp till mig att stänga av kameran och avsluta samtalet ifall det är personal där.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det försvårar naturligtvis, men jag skulle nog tro att det är personalen du lär prata med? Det är ju trots allt dom som blir monitorerade om du väljer att inte stänga av. Så frågan är ju om det egentligen handlar om övervakning av personalens agerande (vilket jag kan ha full förståelse för, men tyvärr inte lagen), eller om det är så att du faktiskt bara vill kunna kommunicera och titta till din mamma (vilket jag också skulle ha velat), men i detta fall kanske det är lättare att låta personalen vara den part som sätter upp "samtalet" när du initierar det (eller din mamma om hon kan och vill det).
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Jobbar själv på ett servicehus och det är flera boende som har datorer med webbkamera. De används dock inte till någon övervakning så vitt jag har sett. Och ofta finns en ev. datorutrustning i vardagsrumsdelen eller på annan plats i lägenheten där man normalt sett inte rör sig.

En uppriggad kamera vid sängen skulle nog i alla fall jag kunna uppfatta som något negativt, det är ju ofta där och i badrummet man gör sitt jobb så att säga. Många behöver hjälp i och ur sängen, med nedre toalett, hjälp med kläder m.m..

Ta ett snack med personalen i alla fall innan utrustningen kommer på plats så att de är med noterna. Kanske kan hon t.o.m. få hjälp av dem med att starta eller ta emot ett samtal om det inte är allt för omständigt?

En vanlig iPad (samt uppkoppling) och köra Facetime är annars en enkel och mångsidig lösning, och garanterat inga problem för personalen att sparka igång heller.
Skriv svar