Trådlös serieport
Trådlös serieport
Hej,
Försöker att med hjälp av en HC-05 blåtandsmodul att skapa en trådlös serieport.
Detta för att kunna kommunicera på längre avstånd mellan PC och mätinstrument som endast har serieport som gränssnitt.
Får inte detta att fungera...
Något som pillat något liknande?
Försöker att med hjälp av en HC-05 blåtandsmodul att skapa en trådlös serieport.
Detta för att kunna kommunicera på längre avstånd mellan PC och mätinstrument som endast har serieport som gränssnitt.
Får inte detta att fungera...
Något som pillat något liknande?
- Jan Almqvist
Re: Trådlös serieport
Jag har pillat en del på HC-05 och fått det att fungera fint.
Jag antar att du har en TTL->RS232-nivåkonverter mellan din HC-05 och ditt instrument? (Förutsatt att ditt instrument har en vanlig RS232-port?)
MVH: Mikael
Jag antar att du har en TTL->RS232-nivåkonverter mellan din HC-05 och ditt instrument? (Förutsatt att ditt instrument har en vanlig RS232-port?)
Nej, har ej någon sådan, berätta mer!adent skrev:Jag har pillat en del på HC-05 och fått det att fungera fint.
RS232 är 12V för nolla och -12V för etta. HC-05-modulen kör "TTL" d.v.s. 0V för nolla och 3.3V för etta.
http://sv.wikipedia.org/wiki/RS232
Jag förmodar att ditt instrument har en 9-polig eller 25-polig dsub-kontakt? Du kanske även behöver dra med
RTS/CTS DTR/DSR om instrumentet använder dem. (Börja utan dem).
Som tur är finns det oerhört billiga färdiga kretsar som fixar detta.
En sån här är vad du behöver isåfall: http://www.ebay.com/itm/MAX232-RS232-To ... 3375f94a61 eller en: http://www.ebay.com/itm/New-Mini-RS232- ... 2a3bde7f46
Lär även finnas på svenska webbutiker eller tradera om du inte vill vänta.
Edit: Fast du kanske inte har en lös HC-05-modul (osannolik eftersom den är ytmonterad). Men kolla om det på kretskortet HC-05-modulen sitter på även sitter en MAX232 eller liknande krets. Isåfall är min kommentar irrelevant. HC-05 har även en pinne där man väljer om modulen ska vara transparent för data eller om man ska prata med själva HC-05-modulen istället, den måste förstås vara rätt-ställd. Dessutom kör HC-05-modulen på en viss baudrate ut på sin serieport till ditt instrument, att ändra i pc-ändan ändrar (nog) inte baudraten här.
http://sv.wikipedia.org/wiki/RS232
Jag förmodar att ditt instrument har en 9-polig eller 25-polig dsub-kontakt? Du kanske även behöver dra med
RTS/CTS DTR/DSR om instrumentet använder dem. (Börja utan dem).
Som tur är finns det oerhört billiga färdiga kretsar som fixar detta.
En sån här är vad du behöver isåfall: http://www.ebay.com/itm/MAX232-RS232-To ... 3375f94a61 eller en: http://www.ebay.com/itm/New-Mini-RS232- ... 2a3bde7f46
Lär även finnas på svenska webbutiker eller tradera om du inte vill vänta.
Edit: Fast du kanske inte har en lös HC-05-modul (osannolik eftersom den är ytmonterad). Men kolla om det på kretskortet HC-05-modulen sitter på även sitter en MAX232 eller liknande krets. Isåfall är min kommentar irrelevant. HC-05 har även en pinne där man väljer om modulen ska vara transparent för data eller om man ska prata med själva HC-05-modulen istället, den måste förstås vara rätt-ställd. Dessutom kör HC-05-modulen på en viss baudrate ut på sin serieport till ditt instrument, att ändra i pc-ändan ändrar (nog) inte baudraten här.
Senast redigerad av adent 30 april 2014, 16:30:11, redigerad totalt 1 gång.
> på längre avstånd
Vad är "längre avstånd"? Bluetooth klarar väl bara några meter (?).
> Får inte detta att fungera...
Du säger väldigt lite om hur det hela är kopplat. Blir
mest generella svar som kanske missar målet. Vad
använder du för prylar och hur är det kopplat?
> mellan PC
Alltså en vanlig PC? Laptop? Du har redan bluetooth inbyggt?
Annars så skulle jag rekomendera en IP baserad "terminal server".
Du kan köra på i princip vilket avstånd du vill, även interkontinentalt.
Lantronix har en trevlig serie kallade WiBox med trådlöst W-LAN på
nätverkssidan (har även vanligt RJ45 ethernet uttag).
> Nej, har ej någon sådan, berätta mer!
*Om* HC-05 inte har RS232 nivåer på sina signaler, så behöver
du en RS232 nivåomvandlare.
Vad är "längre avstånd"? Bluetooth klarar väl bara några meter (?).
> Får inte detta att fungera...
Du säger väldigt lite om hur det hela är kopplat. Blir
mest generella svar som kanske missar målet. Vad
använder du för prylar och hur är det kopplat?
> mellan PC
Alltså en vanlig PC? Laptop? Du har redan bluetooth inbyggt?
Annars så skulle jag rekomendera en IP baserad "terminal server".
Du kan köra på i princip vilket avstånd du vill, även interkontinentalt.
Lantronix har en trevlig serie kallade WiBox med trådlöst W-LAN på
nätverkssidan (har även vanligt RJ45 ethernet uttag).
> Nej, har ej någon sådan, berätta mer!
*Om* HC-05 inte har RS232 nivåer på sina signaler, så behöver
du en RS232 nivåomvandlare.
Jag instämmer i det som redan har sagts ovan, med ett tillägg: Jag har jobbat en del med Windows drivrutiner för blåtands-serieport och de är inte alltid de bästa. Det hände ofta att vi utan egentligt felmeddelande tappade kommunikationen helt och det enda som hjälpte var att starta om datorn. Det här var på skrivbordet, på högst en halvmeters avstånd, så det är relativt rimligt att utesluta blåtandsbiten som felande länk. Jag önskar dig all lycka, men räkna med trassel.
Vi gav upp blåtand-serieport och körde USB istället, när kunden fick klart för sig att de kunde få mycket högre uppdateringsfrekvens på dataöverföringen på det sättet. Men det är ju inte applicerbart i det här fallet.
Vi gav upp blåtand-serieport och körde USB istället, när kunden fick klart för sig att de kunde få mycket högre uppdateringsfrekvens på dataöverföringen på det sättet. Men det är ju inte applicerbart i det här fallet.
En avgörande sak som jag inte tror är klarlagd är om detta
är något slags hemma/hobby miljö eller om det är någon
sorts professionell användning. Det blir ju lite olika krav
på lösningen i de olika miljöerna.
är något slags hemma/hobby miljö eller om det är någon
sorts professionell användning. Det blir ju lite olika krav
på lösningen i de olika miljöerna.
Hej alla,
Ja, detta är tänkt för lite "professionell" användning, dock av mig och mina kollegor, inget som skall säljas.
Tänkt att fungera som en trådlös länk mellan PC/surfplatta (Windows) USB/Wifi/blåtand (någon av nämnda) och mätinstrument som kör RS-232 (endast Rxd/Txd/Gnd).
Moderna datorer har i regel ingen serieport och "surfplattor" har definitivt inte det.
Avståndet bör vara upp till 10 meter, gärna kanske 25 meter.
115200 baud.
Vill inte säga mer än att vi läser status och hämtar data från dessa instrument och installationerna kan vara i "besvärlig miljö", därav gärna utan kabel.
Vad finns för andra alternativ?
Licensfri radiolänk?
Detta är ett projekt, så kostnaden bör vara "lättmotiverad".
Ja, detta är tänkt för lite "professionell" användning, dock av mig och mina kollegor, inget som skall säljas.
Tänkt att fungera som en trådlös länk mellan PC/surfplatta (Windows) USB/Wifi/blåtand (någon av nämnda) och mätinstrument som kör RS-232 (endast Rxd/Txd/Gnd).
Moderna datorer har i regel ingen serieport och "surfplattor" har definitivt inte det.
Avståndet bör vara upp till 10 meter, gärna kanske 25 meter.
115200 baud.
Vill inte säga mer än att vi läser status och hämtar data från dessa instrument och installationerna kan vara i "besvärlig miljö", därav gärna utan kabel.
Vad finns för andra alternativ?
Licensfri radiolänk?
Detta är ett projekt, så kostnaden bör vara "lättmotiverad".
Senast redigerad av yngve 1 maj 2014, 18:52:08, redigerad totalt 1 gång.
VAd är det för instrument och hur ser kommunikatione ut?
Är det tänkt för en terminal eller finns det speciell applikation
för att snacka med instrumentet?
Är det tänkt för en terminal eller finns det speciell applikation
för att snacka med instrumentet?
Det är en speciell applikation som körs i Windows.
Lösningen är någon typ av virtuell com-port.
Lösningen är någon typ av virtuell com-port.
OK.
Vi använder många sådana här för seriella utrustningar över nätet:
http://www.lantronix.com/device-network ... wibox.html

Om man kör Windows (det gör inte vi) så använder man tydligen den här programvaran:
http://www.lantronix.com/device-network ... ector.html
===>>> 
> så kostnaden bör vara "lättmotiverad".
Säger så klart inte ett smack.
För en del är 1000:- "svårmotiverat", för andra kan 10.000:- vara "lättmotiverat"...
Vi använder många sådana här för seriella utrustningar över nätet:
http://www.lantronix.com/device-network ... wibox.html

Om man kör Windows (det gör inte vi) så använder man tydligen den här programvaran:
http://www.lantronix.com/device-network ... ector.html
===>>> 
> så kostnaden bör vara "lättmotiverad".
Säger så klart inte ett smack.
För en del är 1000:- "svårmotiverat", för andra kan 10.000:- vara "lättmotiverat"...
Tack för svaret, men jag letar nog efter något lite "enklare".
Skall fungera utan konfigurering och bara kunna "pluggas in".
Skall användas i fält där infrastruktur inte finns, givetvis kan man ju köra WiFi Ad-hoc, men jag tror att något USB-baserat blir enklast, dock kanske det utesluter Windows-surfplattor.
T.ex.
Virtuell com-port -> USB -> radio -> RS-232 -> mätinstrument
eller något åt det hållet.
Skall fungera utan konfigurering och bara kunna "pluggas in".
Skall användas i fält där infrastruktur inte finns, givetvis kan man ju köra WiFi Ad-hoc, men jag tror att något USB-baserat blir enklast, dock kanske det utesluter Windows-surfplattor.
T.ex.
Virtuell com-port -> USB -> radio -> RS-232 -> mätinstrument
eller något åt det hållet.