Hjälp med att välja rätt motstånd!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Edgar8484

Hjälp med att välja rätt motstånd!

Inlägg av Edgar8484 »

Tjena

Jag är ny på forumet och hoppas att ni kan hjälpa mig med en grej.

Min skrivare sa "Replace Imaging Unit" för ett tag sedan. Då jag har sett den utmärkta dokumentären om planerat åldrande där det avslöjas att apparater slutar fungera för att vi ska köpa nya så gjorde jag istället en liten googling och hittade att man kunde avhjälpa problemet genom att byta ett eller flera motstånd vilket jag nu hade tänkt göra.

Problemet är bara att jag inte vet exakt vilket motstånd jag ska köpa eller hur stor betydelse det har att det blir exakt rätt.

Guiden jag följt säger: a quick trip to the storage with a new 56Ω resistor, i removed the old one and soldered the new inside the unit, i used a 1% resistor as this was the only type that i had.

Att motståndet har 56 ohms motstånd förstår jag men jag fattar inte vad han menar med 1% resistor. Är den infon relevant? Går det bra med vilket 56 ohms motstånd som helst?

Jag bifogar en bild på de motstånd som fanns i skrivaren också så att ni som har lust kan kika på dem.

Med ett stort tack på förhand

/C
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Hjälp med att välja rätt motstånd!

Inlägg av Klas-Kenny »

Det som menas med 1% är toleransen på motståndet.

Köper du ett motstånd så kommer det inte att vara EXAKT 56,00000000000000000Ω, utan det kommer att fela lite. Toleransen anger hur mycket det kan vara fel.
Så ett motstånd med 1% tolerans kan variera ifrån angivet värde med ±1%, dvs. allt ifrån 55,44 till 56,56Ω. Har du istället ett med 5% tolerans kan det vara allt ifrån 53,2 till 58,8Ω.

Men motståndet som sitter där nu är på 5% (Den sista ringen, den guldiga, talar om detta), och sämre än så lär du inte hitta idag, så det är nog lugnt. Och bättre tolerans gör naturligtvis inget negativt.

Det är för övrigt det större, blå motståndet som är det på 56Ω om du undrar.

Vad som dock känns lustigt är att det skulle hjälpa att byta ett motstånd sådär, de brukar inte precis gå sönder utan vidare. Enda gången de brukar gå sönder är om det går allt för mycket ström i dem så att de brinner upp, men då syns det.
Edgar8484

Inlägg av Edgar8484 »

tack Klas-Kenny för ditt svar.

Snubben som gjorde guiden för hur man fixar problemet har beskrivit att han bytt det motståndet och att det fungerade sen.

Jag ska göra detta och återkomma.

Ha det fint.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Länka gärna till guiden så kan man ju bedöma riktigheten i hans påstående...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Edgar8484 skrev:tack Klas-Kenny för ditt svar.

Snubben som gjorde guiden för hur man fixar problemet har beskrivit att han bytt det motståndet och att det fungerade sen.

Jag ska göra detta och återkomma.

Ha det fint.
Jo, men det var nog ett helt annat problem han hade än ditt, även om felmeddelandet i sig kan vara samma.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det lär vara denna länken: http://www.emperial.dk/?p=94

Goolade bara på TS citat
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

the larger resistor was a 56Ω but this resistor was burned and did no longer function.
Uppenbarligen ett helt annat fel än ditt, så, såvida ditt motstånd inte är sönderbrännt, vilket det enligt bilden inte är, så lär detta inte fixa ditt problem.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Så den riktiga informationen vi behövde var alltså:
inside the unit that i took apart, there where 2 resistors, the small one, is actual just a “sense” function that makes the printer aware if the unit is not installed, in my case the resisitor was a 140KΩ, the larger resistor was a 56Ω but this resistor was burned and did no longer function. So this resistor functions as a “new” device put into the printer, the printer then burns this resistor to reset the imaging unit counter.
Vilket visar på att motståndet faktiskt var trasigt och valt motstånd var för att han bara hade ett 1% motstånd hemma, alltså inget med TS problem?

Edit: Tomas hann hitta samma fel i TS beskrivning...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är en ganska vanlig grej på lite äldre enheter som ska detektera att det monteras en "ny" grej att ha en form av säkring som först avkännas och sedan eldas upp.

Jag har även sett en koppling som dels låtsas vara en "kortslutning" (i detta fall ett lågohmigt motstånd) och när strömmen överstiger ett visst nivå "släpper" den vilket får enheten att anta att säkringen är eldat upp.

När man sedan slår på igen kommer detta att upprepa sig så att det jämt är en ny enhet som finns. Jag skulle definitivt välja denna lösning, då behöver man inte löda o ha sig mer än en gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Men visst, man ska aldrig säga för mycket, Samsung kanske varit lite kluriga och letat fram något motstånd som ska vara väldigt enkelt att elda upp på ett "osynligt" sätt.
För om man kollar på bilden i guiden så ser ju inte det motståndet ut att vara sådär väleldat precis.

En enkel mätning med en multimeter om TS innehar en sådan skulle ju ge svar. :)
Edgar8484

Inlägg av Edgar8484 »

tjena igen

grymt med era svar.

jag sitter på jobbet nu men ska undersöka detta när jag kommer hem. återkommer

/C
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Klas-Kenny skrev:...enkelt att elda upp på ett "osynligt" sätt...
Jag tror att dom som vet vad detta är för en komponent också vet hur man mäter upp den, om nu Samsung har "specialtillverkat" ett motstånd så kan det ju lika gärna vara en "svart klump" istället för en med färgmarkeringar vilket bör kosta mer att göra...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Motståndet som eldas är väl ett ganska vanligt säkringsmotstånd helt enkelt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

För om man kollar på bilden i guiden så ser ju inte det motståndet ut att vara sådär väleldat precis.
Kan ju vara plåtat efter bytet.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Skulle inte fjärde bandet vara brun då?
Skriv svar