Elcykel med framhjulsdrivning.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: Elcykel med framhjulsdrivning.

Inlägg av orvar-e »

Intressant och inte dyrt .....
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Ankan: Nä jag tog inte sista 26" kittet :( men vis av erfarenhet så brukar deras kitt ta slut lika snabbt som en löning på steroider!
ankan

Inlägg av ankan »

Jag undrar hur ett kit från tex http://www.vpower.hk står sig mot kitet du köpte. Har inte lust att vänta 90 dagar.

Blir spännande att följa dit projekt. Jag funderar på att göra något liknande. Har bara 4km till jobbet så jag borde kunna klara mig på rätt små batterier vilket annars verkar vara den största utgiften.

Hur vet man att det är en c9 nine continent motor förresten?
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Angående hur Vpower.hk kittet står sig mot det jag har är svårt och svara på, det får vi nog fråga den andra
trådskaparen om när han har fått och långtidstestat sitt.

Om man gräver lite djupare på EW-Power så hittar man information om vilken motor som används.
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Varför kör man inte med blyackumulatorer? eller mindre bilbatteri?
ankan

Inlägg av ankan »

Stora, klumpiga och håller inte laddning lika bra.

Vill man ha ett mindre batteri så är det bättre att gå ner i kapacitet med ett lipo. Jag planerar iallafall att köpa 2st lipo på typ 18v 3Ah att seriekoppla för att få 36v.

Det borde räcka för mina 4km till jobbet tur och retur iallafall.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Har hört att blyackumulatorer har kortare livslängd
En fördel med blyackumulatorer är att de brukar kunna lämna rätt höga strömmar, men lipo batterierna blir ju bättre och bättre, de klarar rätt mycket, bara kolla att strömmen som batteriet kan ge är tillräckligt mot vad som dras, Kolla C värdet....
ankan

Inlägg av ankan »

Fick svar från http://www.ev-power.eu/ att de beräknar få in 28" varianten 23/6 men rekommenderade att lägga order snarast eftersom det är tydligen väldigt eftertraktat.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag var tvungen att plocka upp min cykel från källaren nu, den verkar lite kass i styrboxen.
Den går att starta, men ingen kraft och piper till i den när det blir belastning.

Går det lätt att ersätta med ny styrbox eller är det väldigt avgörande vad det är för motor?
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Är väl bara skruva isär den och laga? Är ju Elektronikforumet det här.. :D

Men som svar på frågan så ja, det borde gå med ungefär vilken styrbox som helst som har samma spänning.
Har själv bytt ut originalboxen i min elhoj till en "Golden Motor BAC-0281P". Den gav lite bättre kraft och en lyxig farthållare så man slipper få kramp i tummen av gashandtaget. ;)

Ang. bly så är det inget att ens fundera över, tyvärr... Skulle vara om man får tag i väldigt billiga batterier i så fall och inte bryr sig så mycket om varken prestanda eller vikt.
Lithium-batteriet på 36 V och 2 Ah jag kör på nu (räcker t.o.r. jobbet) väger nog inte ens ett kilo, men levererar ordentligt med kraft ända till slutet.
Sådana djupurladdningar ska man dock försöka undvika med lithium, men bly å andra sidan... :roll:
Användarvisningsbild
LasseAH

Inlägg av LasseAH »

Hej.
Jag är inne på version 2 av min el cykel. Det senaste elframnavet köpte jag från http://www.bmsbattery.com/search?tag=kit
Det är ett Q100 nav vilket är mycket lättare och trevligare än mitt första nav som jag köpte från rull.se.
Jag har ca 3 mil till jobbet så ett 10A batteri räcker inte riktigt fram och tillbaka tyvärr, laddar därför batteriet på jobbet.
Tilläggas kan att jag har rätt mycket backar på vägen till mitt jobb så om man inte har så backigt räcker det nog utan laddning.
Brukar ligga på strax över en timme till jobbet om jag trampar på ordentligt = dusch när jag kommer fram.
Angående BMS battery så vill jag minnas att det to ca 2 veckor att få grejorna från HK. Ett litet tipps om man skall köpa därifrån är att bara köpa ett nav och köpa fälg och ekrar från tex. rosebikes. Man sparar en hel del i frakt på detta och får mycket bättre fälg och ekrar.
Att själv ekra ett hjul är faktiskt inte så svårt, för folk i stockholmstrakten kan jag hjälpa till och visa hur man gör, jag har också riktställ mm.
Har förövrigt kvar mitt gamla framhjul med controller om någon är intresserad. tyvärr är det något fel på en hallsensor på det så man får antingen fixa detta eller köra med en controller som klarar att köra "sensorless". Jag har använt "Golden Motor BAC-0281P" och det fungerar kanon.
Provade till och med att köra det på 48v och då kom jag lätt upp i 40 knyck om jag trampade lite :twisted:
Hjulet är ett 26" direktdrivet hjul på 250 watt 36V. När jag kollade signalerna från hallsensorerna var det en som gav en väldigt liten signal jämfört med de andra. Kan möjligen vara bara en dålig kontakt eller så är det överhörning från de andra som jag ser. Hade tänk fixa detta men kommer inte att ha tid att ta tag i detta på länge.... felet uppstod när jag provade motorbroms och hjulet vred sönder "dropoutsen" på framgaffeln och kabeln.
öppnade hjulet och lödde fast kablarna igen men som sagt en hallsensor är det nåt knas med.
OBS! detta är inte tänkt som någon annons utan bara ett erbjudande, om nån är intresserad så kan vi säkert komma överens om byte mot något annat kul. Tycker det är synd att det skall stå nere i källare och samla damm.
/Lasse
ankan

Inlägg av ankan »

Tycker din lösning för version 2 med växlad motor och fälg samt ekrar av bättre kvalité samtidigt som man får ner frakten låter bra.

Hur vet man hur långa ekrarna ska vara?
Vad har du köpt för kontroller, reglage mm till version 2. Är det kvar från version 1?

Växlad motor skulle passa mig för att få en lite starkare motor som klarar backarna bättre. Hur kommer det sig att du gick ner till en 24V version?

Jag kan vara intresserad av delarna från version 1. Har varit sugen på att bygga om en cykel och din gamla motor skulle kunna vara en billig start att testa med. Var det en Golden Motor BAC-0281P du skickar med motorn?
Jag har dock 28" på cykeln nu så ev kanske jag beställer samma saker som dig istället.

Om man köper motor, ekrar och fälg löst, vad behöver man mer som minimum?
Kan man köpa till kit med övriga saker som passar med kontroller, reglage mm?
Användarvisningsbild
LasseAH

Inlägg av LasseAH »

Hej Anka

För att räkna ut längden på ekrarna måste man veta dimensionerna på navet, dv.s. dimatern mellan ekerhålen, bredden mellan flänsarna och hur långt flänsarna sitter från navets mitt. Sen brukar det sk. ERD måttet vara angivet när man köper fälgen. Med hjälp av dessa värden och progam från "nätet" kan man räkna ut hur långa ekrarna skall vara. Sök tx. på spocalc.

Jag kör fortfarande med samma GM. BAC-0281P controller som förut. Gillar möjligheten att kunna programera in hur den skall fungera.
Min nuvarande (ver2) motor är också 36 V så jag har inte ändrat detta.
Den kontroller jag skickar med hjulet är orginalkontrollern från rull.se och den tror jag inte fungerar utan att man fixar hallsensorerna.

Minimum man behöver förutom motorhjul, controller och batteri är avkännare på bromsarna och trampsensor eller gashandtag.
jag kör bara med trampsensor och bromsavkännare och det fungerar bra för mig. Det enda är att man får ligga och bromsa lite om man vill köra långsamt om man tex cyklar där det är mycket folk runt om kring. Där jag cyklar brukar det sällan vara trångt så det är inget stort problem förmig.
Gillar att hålla det enkelt.... sen syns det inte så mycket att det är en el-cykel heller bortsett från batteriet. :twisted:

Mina funderingar för framtiden är att skaffa ett rammonterat batteri och då ev. även köra med en med inbyggd controller då blir det ännu cleanare look.
/Lasse
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Har börjat fundera på nästa generations batteribox.
Tänkte jag skulle testa med rektangulära ventilationsrör.

En snabbtest för att se om skulle kunna fungera, inte helt omöjligt.
batterierna passar faktiskt perfekt i rören.
battbox.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ankan

Inlägg av ankan »

Smart! Frågan är hur plasten klarar solljuset bara. Men det kanske ändå är dags att hitta på något nytt när plasten har blivit allt för bräcklig.
Skriv svar