Första alternativet är en anläggning som enbart levererar 24V DC vilket jag snart förkastar p.g.a att jag inte vill installera ett parallell 24V nät till förbrukarna.
Anläggningen blir därför ett 230V AC system. Även när solen inte behagar lysa vill jag ha tillgång till el i uttagen varför växelriktaren ska vara av "on-grid" typ som automatiskt växlar in energi från min elleverantör, när inte den egenproducerade elen räcker till.
En av dom viktigaste säkerhetsfunktioner på en godkänd "on-grid växelriktare är funktionen att automatiskt koppla ifrån anläggningen vid strömavbrott från den ordinarie elleverantörer.
Vetgirig som man är ställer jag därför frågan. Hur är ett sådant frånkopplingsskydd konstruerat?
Tänk följande senarium:
- Frånskiljaren i elleverantörens transformator löser ut.
- Den frånkopplade gruppen i transformatorn försörjer ett antal villor, där några har installerat solcellsanläggningar med on-grid växelriktare.
Borde då inte växelriktaren i hus "A" känna av producerad el-energi från hus "B" och växelriktaren i hus "B" känna av producerad el från hus "A" d.v.s ingen växelriktare bryter elproduktionen, driftfallet förutsätter givetvis att egen-producerad el inom gruppen av villor, överstiger förbrukningen. Om förbrukningen är högre än produktionen kommer troligtvis spänningen att sjunka och växelriktarna att bryta p.g.a underspänning.
Tacksam för lite inputt på ovanstående fråga.