Jag har sökt runt på nätet och hittat fler som har samma problem men inga lösningar så här långt. Så nu undrar jag om någon här i forumet har uppdaterat sin Xperia (eller kanske annat märke/modell) och upplever samma problem? Har ni i så fall hitta någon lösning till problemet?
Mobilproblem efter uppdatering till Android 4.3...
Mobilproblem efter uppdatering till Android 4.3...
Är det någon här som upplever problem med sin mobiltelefon efter uppdatering till senaste Android-version (4.3 släpp 9.2.A.1.210 i mitt fall)? Jag har en Xperia V (LT25i) som efter uppgraderingen börjat krångla med att känna av skärmen vid samtal... Det visar sig så att varken skärmen eller power-knappen reagerar när man vill avsluta samtalet! (mycket irriterande) och i praktiken innebär det att skärmen är svart och att man inte kan avsluta samtalet med annat än att motparten lägger på först!!!
Jag har sökt runt på nätet och hittat fler som har samma problem men inga lösningar så här långt. Så nu undrar jag om någon här i forumet har uppdaterat sin Xperia (eller kanske annat märke/modell) och upplever samma problem? Har ni i så fall hitta någon lösning till problemet?
Re: Mobilproblem efter uppdatering till Android 4.3...
Nedgradera? eller det kanske finns någon ännu nyare version eller rentav (binär) patch?
Är lite osäker på exakt version, men har länge haft problem med min Xperia också, då den är grymt seg i just "telefon" menyn.
Att den även bryter samtal så fort man lägger örat mot skärmen gör inte saken bättre...
Att den även bryter samtal så fort man lägger örat mot skärmen gör inte saken bättre...
Har en V som uppdaterades till 9.2.A.1.210 för några veckor sedan
och allt fungerar bra eller bättre. Tycker telefondelen är rappare
och har inga problem med att "lägga på" eller liknande.
> så fort man lägger örat mot skärmen
Jag har aldrig örat mot skärmen, i och för sig.
och allt fungerar bra eller bättre. Tycker telefondelen är rappare
och har inga problem med att "lägga på" eller liknande.
> så fort man lägger örat mot skärmen
Jag har aldrig örat mot skärmen, i och för sig.
Provat att köra en ominstallation? Vet att man inte så gärna vill göra det men det kan hjälpa ibland.
Går det inte lägga på med knappen på handsfree ?
Kollat här på din modell om det finns någon lösning/orsak? http://www.swedroid.se/forum/index.php
En del av oss med Sony telefoner som uppgraderade till 4.4 KitKat fick en hel hög med konstiga buggar, ljudproblemet har dom gått ut med en fix för som verkar fungerat men det finns fortfarande lustigheter kvar i telefonerna.
En del av oss med Sony telefoner som uppgraderade till 4.4 KitKat fick en hel hög med konstiga buggar, ljudproblemet har dom gått ut med en fix för som verkar fungerat men det finns fortfarande lustigheter kvar i telefonerna.
Det är väl av såna där anledningar som man alltid avvaktar med att uppdatera tills den nya versionen varit ute minst en månad? :)
Kanske man framförallt ser till att man kan backa och framförallt "if it works don't fix it".
Kan ju kolla om det hjälper med en nergradering och en ominstallation... Det funkar kanske att lägga på med handsfree, men eftersom jag bara kör handsfree i bilen så är det bra många tillfällen där man också vill kunna lägga på... Som tur är har jag inte märkt av att den lägger på när man håller den mot örat (men nu när jag tänker på det så betedde den så när den var ny, trodde det var jag eller motparten som hade dålig täckning).
Har för mig att jag såg på nätet att bara vissa upplever detta fenomen, så det kan ju vara rena hårdvarufel på vissa telefoner
Jag brukar inte aktivt söka uppdateringar för telefonen, men denna gång var det en uppdatering initierad från systemet så jag tänkte att det kunde vara bra med lite "buggfixar". Att man skulle få ännu mer krångel hade jag ju inte räknat med
Har för mig att jag såg på nätet att bara vissa upplever detta fenomen, så det kan ju vara rena hårdvarufel på vissa telefoner
Jag brukar inte aktivt söka uppdateringar för telefonen, men denna gång var det en uppdatering initierad från systemet så jag tänkte att det kunde vara bra med lite "buggfixar". Att man skulle få ännu mer krångel hade jag ju inte räknat med
Nackdelen med att köra den medföljande mjukvaran, man får notifieringar om OTA-uppdateringar.
Jag har i princip aldrig kört med den medföljande mjukvaran på nån av mina två Android-lurar. Brukar flasha om tidigt, för att få rootad lur och få bort en massa medföljande som jag ändå inte använder (med apps2rom kan man utnyttja ledigt utrymme i ROM för appar).
Jag har i princip aldrig kört med den medföljande mjukvaran på nån av mina två Android-lurar. Brukar flasha om tidigt, för att få rootad lur och få bort en massa medföljande som jag ändå inte använder (med apps2rom kan man utnyttja ledigt utrymme i ROM för appar).
Nu spårar det ur igen in på en nördväg som enbart intresserant en försvinnande
bråkdel av användarna. För de absolut flesta (inkl mig) är det bara en "telefon"
och kommer det en uppdattering så gör det det. Jag har absolut ingen möjlighet
(eller intresse av) att bedöma om den ena eller den andra uppdateringen är
"bra" eller inte, jag måste så klart anta att det är så.
Om jag har problem med telefonen så får försäljaren/leverantöreren fixa det.
bråkdel av användarna. För de absolut flesta (inkl mig) är det bara en "telefon"
och kommer det en uppdattering så gör det det. Jag har absolut ingen möjlighet
(eller intresse av) att bedöma om den ena eller den andra uppdateringen är
"bra" eller inte, jag måste så klart anta att det är så.
Om jag har problem med telefonen så får försäljaren/leverantöreren fixa det.
Det är ungefär lika mycket "nördigt" som att installera antivirus på sin skrivbordsdator (istället för att nöja sig med Microsoft Security Essentials eller vad den heter).
En mobiltelefon idag är en dator som man även kan ringa telefonsamtal med om man vill (fast jag vill inte det), att då behandla den som nåt annat än en dator blir bara fånigt. På min dator installerar jag det operativ jag vill, de program jag vill etc.
Det är ju så att många av de alternativa ROMar som finns oftast består av tillverkarens egen ROM men att de tagit bort en massa ointressanta medföljande appar (folk som t.ex. ogillar googla brukar gilla ROMar som är fixade av kineser, eftersom i Kina använder folk inte Google så de ROMarna saknar Google Maps, Gmail och sånt som en del tycker är "skit").
Folk laddar alltså ner ROM-filen, packar upp den, tar bort vissa program och packar om den. Då blir det en "custom ROM". I Windows installationsprogram kan manv välja vilka komponenter man vill installera, man kan välja bort sånt man inte använder. Men på mobilen går inte det, de appar som medföljer kan du inte "avinstallera" eftersom de ligger i ROM.
Och det är i princip ingen skillnad på att uppgradera tillverkarens mjukvara och flasha in en custom ROM. Man gör på precis samma sätt.
För min telefon (Xperia Sola) så är det grejerna till höger här som gäller
http://www.sonymobile.com/global-en/sof ... eria-sola/
Enda skillnaden är vilken image man väljer att installera.
Dock kan tillverkaren skicka ut uppdateringar via nätet, OTA (eftersom de har en infrastruktur för det), som de visar till vänster där.
Det är ungefär som Windows Update. Eller Adobe Update. Eller Java Update. Eller nån annan av alla uppdateringsgrejer som ligger i bakgrunden och tar minne och processorkraft bara för att kolla efter uppdateringar.
En mobiltelefon idag är en dator som man även kan ringa telefonsamtal med om man vill (fast jag vill inte det), att då behandla den som nåt annat än en dator blir bara fånigt. På min dator installerar jag det operativ jag vill, de program jag vill etc.
Det är ju så att många av de alternativa ROMar som finns oftast består av tillverkarens egen ROM men att de tagit bort en massa ointressanta medföljande appar (folk som t.ex. ogillar googla brukar gilla ROMar som är fixade av kineser, eftersom i Kina använder folk inte Google så de ROMarna saknar Google Maps, Gmail och sånt som en del tycker är "skit").
Folk laddar alltså ner ROM-filen, packar upp den, tar bort vissa program och packar om den. Då blir det en "custom ROM". I Windows installationsprogram kan manv välja vilka komponenter man vill installera, man kan välja bort sånt man inte använder. Men på mobilen går inte det, de appar som medföljer kan du inte "avinstallera" eftersom de ligger i ROM.
Och det är i princip ingen skillnad på att uppgradera tillverkarens mjukvara och flasha in en custom ROM. Man gör på precis samma sätt.
För min telefon (Xperia Sola) så är det grejerna till höger här som gäller
http://www.sonymobile.com/global-en/sof ... eria-sola/
Enda skillnaden är vilken image man väljer att installera.
Dock kan tillverkaren skicka ut uppdateringar via nätet, OTA (eftersom de har en infrastruktur för det), som de visar till vänster där.
Det är ungefär som Windows Update. Eller Adobe Update. Eller Java Update. Eller nån annan av alla uppdateringsgrejer som ligger i bakgrunden och tar minne och processorkraft bara för att kolla efter uppdateringar.
Ett problem är väl signeringen som gör att bara vissa firmware(s) tillåts uppdatera telefonen. Sedan visar väl trådens skapande att tillverkaren inte fixar detta helt.