CNC funderingar (Bug-x gamla fräs)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

CNC funderingar (Bug-x gamla fräs)

Inlägg av gOry »

Jag "tog" ju över detta projekt från av Bug-x, och nu sitter jag och funderar på hur jag ska slutföra det!
IMG_3319.JPG
iso.png
Har börjat skissa lite på hur Z-axlen ska byggas! Ett problem är att den vill ta i överliggaren på protalen. För att lösa detta kan man ju självklart sätta distanser på linjärenheterna så den kommer längre ut. Men då kommer frässpindel ännu längre ifrån centrum på bordet. Ett annat är att kapa i överliggaren.
Annars hade jag tänkt att Z-ans linjärskenor får skarva ihop de som ska hålla stegmotorn till Z-an, nackdelen är att man inte kan sänka hela Z om man vill så.
Som de ser ut så så hamnar spindeln ca 17mm från mitten på bordet!
Z tar i överliggare.png
Har även funderat på hur jag ska lösa drivning, hade tänkt börja med gängstänger för att få igång fräsen så man kan göra mer detaljerade saker.
Det sitter stålvinklar med ett "lager-säten" och stegmotorfäste redan gjort, men jag är inte så säker på om de kommer funka bra?
Lagersätet som ser ut att vara koniskt är tänkt att användas med enkla axiellalager som följde med. Men hur blir de ifall man lagrar närmast stegmotorn, kan man ha andra änden flytanade. Brukar man inte gör tvärt om, att gängstången är flytande vid stegmotorn och lagrad i andra änden!
IMG_3321.JPG
IMG_3322.JPG
Hur ställer man in en sån här fräs som är justerbar i alla ledder enklast..? X och Y blir ju helt justerbara mednas Z blir helt fast är tanken!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: Cnc funderingar (Bug-x gamla fräs)

Inlägg av gOry »

Vad tror ni om denna y och z axel? Tänkte tillverka den i MDF till en början.. Sen när fräsen fungerar kan man uppgradera till en mer kompakt lösning i alu och förhoppningsvis komma närmare centrum på bordet..
Ev. får jag den utfräst av en kompis som har maskin som tar hela mdf-skivor..
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har ofta undrat över en sak som skulle göra Z-axelns jobb lättare när man har en fast portal.
OM man sätter ett lina från bordets höjd upp till ett brythjul rakt upp sedan till ett brythjul uppe på Z-axeln (vid stegmotorn) sedan ned till ett (eller två) brythjul på Z-axelns släde, sedan upp igen till stegmotorn sedan till ett brythjul vid den andra portalen, sedan ned till en motvikt då kan man balansera ut z-axeln helt och hållet utan att för den skull öka massan som skall förflyttas.
Motvikten skulle då bara röra sig upp och ned motsvarande Z-axelns förflyttning, dvs helt oberoende av X-axelns rörelse.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Gällande lagerhållare kan jag bara rekommendera att två stycken vinkelkontakt lager spänns mot varandra i bocken som är på drivande sida.
Kör så i min X2 och vet många andra som kör så, valfritt är sen klart att ha ett stödlager i andra änden.
Beror på längden, min in X2 hänger den löst då det är så korta avstånd.
Köpte mina vinkelkontakt på vbx.com
Finns färdiga lagerbockar som kör precis den uppsättningen, eller så gör man ett block själv i svarven om man har tillgång till det.

Edit:

jbcnc har den typen i sortimentet nu!
http://www.jbcnc.se/product_info.php?cP ... cts_id=266
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Tänkte bygga med gängstänger till en början, men de kanske är värt att satsa på kulskruvar direkt.. Tänkte att maskinen skulle få uppgradera sig själv..
Användarvisningsbild
swapper

Re: CNC funderingar (Bug-x gamla fräs)

Inlägg av swapper »

Jag röstar för kulskruvar alla dagar då det finns tillgång på inte allt för dyra!
Precisionen mellan acme skruvar och kulskruvar är radikal så mellan gängstång och kulskruvar är den ännu större.
Att det sedan håller mycket längre är en annan del i det.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Vet bara inte hur jag ska lösa själva lagringen för X och Y, efter som alla linjerlager är justerbara i alla ledder, hur ska jag göra skruven justerbar på ett smidigt sätt?
Kanske skita i hela stålramen och bygga om från scratch?
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Jag gissar att det är en anledning till att aluminium extruderade profiler används då dessa är relativt raka.
Här kan säkert någon annan komma med en bra ide, själv har jag inte byggt någon fräs av din modell utan en "vanlig" fräs som konverterats.
Pakko

Inlägg av Pakko »

jag har den där principen av X axel på min maskin, fast klenare. Den sviktar friskt när man kör lite djupare skär.
Så om jag var du så skulle jag ha understödda axlar överallt från början. :)
Bug_x

Inlägg av Bug_x »

Kul att du kommit ihåg :D

Lycka till o hör av dig om du har några frågor!

Mvh
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Det har stått still ett tag, de mesta har skett elektroniskt i ganska långsam takt..
Men vad tror ni om denna Z/X axel? Med ljusterbara/ovala hål för hållarna till muttrarna för X och Y axeln..
Ska bara få min vän att köra ut delarna i mdf i sin stora skiv-cnc på jobbet..
De mesta monteras med m6 sargsprintar..
zx1.png
zx2.png
zx3.png
zx4.png
Bättre stabilitet i muttrarna fås genom att kila in y-axeln mellan vagnarna..
mu1.png
Här stöttar z-axelns mot vagnarna
mu2.png
Och x-axelns hållare kan återanvändas från y-axeln och här blir de enkelt med en mdf-bit i vinkel..
mu3.png
Skriv svar