Jag har tänkt bygga en batteridriven enhet som det finns risk för att den beter sig konstigt när batterispänningen sjunker för mycket, så därför behöver jag en krets som helt enkelt stänger av resten av enheten när batterispänningen är för låg.
De enda "spikade" komponenterna är spänningskällan på 6V, 1N4148-dioden och zener-dioden på 4,7V. Resten har jag tagit godtyckliga komponenter till.
När jag simulerar den i LTspice så fungerar den som tänkt, dvs. sjunker batterispänningen under ~5,1V så slutar MOSFET:en leda ström genom lasten R5 och när batterispänningen är över det så börjar den leda ström igen. Men jag har inte alla komponenter hemma för att kunna koppla upp på labbdäck och testa i verkligheten. T.ex. operationsförstärkaren är ju bara någon allmän variant jag hittade i LTspice.
Jag kommit fram till följande schema som jag gärna skulle vilja att någon som förstår sig bättre på analog elektronik än mig kikar på ifall att det är några uppenbart korkade tankevurpor som jag har gjort?
Jag har inte räknat på resistanserna och det bör ju såklart göras innan jag går vidare, men jag vill helst veta om detta är en vettig idé eller om det bara är att slänga den i papperskorgen och börja om