Störningar i stereon på båt. *löst*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Variosboy

Störningar i stereon på båt. *löst*

Inlägg av Variosboy »

Fick frågan idag av en vän gällande störningar i stereon i båten han har.

Det är två olika störningar.

Dels stör det när han kör trimplanen. Vilket tydligen är någon man gör väldigt ofta på denna typen av båtar.. Störningen är konstant under hela tiden man kör dom, alltså inte bara vid till/från-slag.

Den andra störningen kommer vid till/frånslag av en elektromagnet som öppnar/stänger en lucka.
Här gissar jag att det räcker med en snubber..

Någon som har några kommentarer eller tipps på bra lösningar på störningen från trimplanen? Ska tilläggas att dom är hydrauliska.

Som jag ser det finns det tre sätt att lösa det på.

1. Se till att få bort störningen från källan. (Vilket jag ser som det första man ska försöka sig på)
2. Se till att stereon inte störs.
3. Bygga separata system för sakerna.
Senast redigerad av Variosboy 2 maj 2014, 16:58:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Störningar i stereon på båt.

Inlägg av MiaM »

En snubber funkar nog bra för elektromagneten.

För den "konstanta" störningen:

Börja med att ha koll på jordfel/jordslingor.

Är det en enda färdig bilstereoenhet, utan några separata slutsteg, boosters, eller liknande så är detta i princip redan fixat.

Är det nån booster/slutsteg inblandat så är det läge att se över den först.

Ett LC-filter på matningen till antingen stereon eller hydraulpumparna bör lösa detta problem. Enklast är väl att avstöra den enhet som drar minst ström, vilket jag gissar är stereon.

Om stereon är monterad så att den är galvaniskt skiljd från chassiet så kan det vara värt att välja en LC-lösning med "transformator" istället för en enkel spole. OBS dock att antennen är en jordning av stereon, så vid provkörning så får antennen kopplas ur och sedan får antennkabeln skarvas med t.ex. en sånhär. (Det är samma impedans på en bilradioantenn för FM som för TV-antenninstallationer så det är bara att klippa antennkabeln och montera på vanliga tv-kontakter så att ett såntdär filter går att ansluta).

P.S. det här är ett av områdena jag faktiskt har en hel del yrkesmässig erfarenhet. Förvisso på vägfordon, men det är ju samma typ av störningsproblem oavsett vad för slags fordon med likspänningsbatterielsystem det än gäller. :)
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Hej och tack för svar!

Ska iväg och ta en närmre titt på installation nu på fredag. Det är svårt att få ett problem beskrivet för sig utav någon som inte vet vad dom pratar om så det blir en titt, lyssning och mätning själv istället..

Som jag förstår så sitter det en stereo och ett par slutsteg i båten. Och störningen verkar ta sig in via matningen till slutstegen.. Detta då störningen hörs oavsett om lågnivåkabeln är inkopplad eller inte.

Återkommer med iakttagelser och kanske fler funderingar efter jag varit där! :-)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha!

Ifall slutstegen är fastsatta i metallskrov så kan det vara läge att ha en mellanplatta av trä som isolerar dem från chassiet, och dra egna både jord- och pluskablar till batteriet.

Sedan är det bra att dra både plus och jord till stereon från slutstegens placering istället för att t.ex. jorda i chassiet/skrovet eller dra något direkt från batteriet. Då "gungar" stereon med i spänningsvariationerna vid slutstegen. Fast detta lär väl iofs inte vara problemet ifall störningarna hörs även om man drar ur lågnivåkabeln vid slutstegen.

Ifall det skulle finnas störningar som bara hörs när lågnivåkabeln är inkopplad så kan det vara läge att prova att byta kabel. I fordon så bör skärmen ha tillräckligt låg impedans, räknat som "enkelledare", så att inte eventuella jordströmmar ger för mycket spänningsfall över kabeln. Fast det här gäller ju också bara om det är störningar som försvinner när man kopplar ur lågnivåkabeln vid slutstegen.

Återkom gärna med exakt vad det är för prylar. Ett fåtal prylar såsom t.ex. Sound Creation SCA-707 ("guldfärgat", märkt 100+100W) är direkt felkonstruerade så att slutstegets signaljord och matningsjord är ihopkopplade. (Det mindre, rödfärgade, SCA-303 har inte detta fel, ifall nån nu skulle råka träffa på denna tråd efter en nätsökning nån gång i framtiden)

Återkom gärna med vad det är för grejer. Bilder säger mer än tusen ord. :wink:
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Sådär!

10 dioder senare var problemen lösta. Det räckte med en släckdiod på varje magnet och solonoiderna till hydraulpumparna.

Gött med lätta fel!
Skriv svar