nästan beröringssensor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Krillo

nästan beröringssensor

Inlägg av Krillo »

Jag är trummis och mekar en del med eltrummor. Är för övrigt också moderator på ett forum som behandlar ett svenskt märke av sagda produkter :)

Nåväl, jag vill göra en sensor som känner av när jag lägger handen på en trumma, när man spelar så kallat kantslag. Andra märken har löst detta genom att ha en piezo på både slagskinnet och på sargen. När det finns signal från sarg, men inte från skinn så får man kantslag.

Jag skulle dock vilja göra en sensor som känner när handen ligger mot skinnet, och på så vis byta till rätt ljud. Jag tänker att en spole och därvidhörande brumdetektor under skinnet skulle funka.

Finns det något annan fiffig metod?
Det måste ta under 250ms för byta läge.
Nerre

Re: nästan beröringssensor

Inlägg av Nerre »

Om du bygger en förstärkare och kopplar en sladd till ingången så får du brum om du petar på sladden (peta på mik-ingången på valfri förstärkare).

Likriktar man brummet och sen kopplar det till en RC-länk (främst R parallellt med C för att få en urladdningstid) och till en komparator borde det väl fungera.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Brum avkänns enklast med en kapacitiv sensor, inte med en spole.
xxargs

Inlägg av xxargs »

sådana lösningar baserat på kapacitivt kopplad brum är svårt att göra reproducerbart - dvs. fungerar likadant i olika miljöer.

kapacitiv platta inkopplad ala 'mickingång' och känna 50 Hz brum med övertoner beror helt på omgivningens olika 50 Hz fält för tillfället och skall man runt på spelningar så kan det vara olika plats till plats och där kommer man behöva kalibrera känsligheten plats till plats.

annat att fundera på är reflexdetektor, optisk stråle som bryts, idag kan man lösa mycket mha. webbkamera och lite bildprocessning etc.
Krillo

Inlägg av Krillo »

hm...

man skulle väl kunna göra en oscillator som är beroende av kapacitansen med handen? På så vis inte beroende av brumfält längre... Som en theremin...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det "enda" rätta är ju att göra en riktig kapacitiv avkännare, problemet är hur man ska montera den på trummskinnet.
Krillo

Inlägg av Krillo »

två remsor koppartejp borde väl duga?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag vet inte hur detta påverkar trummskinnet men ja, kan man klistra på två "kammar" som går "mellan varandra" är det jättebra. Atmel(menar jag) har touch-sensor kretsar men det är ganska enkelt i grunden:

Ena halva (A) av kammen kopplas till GND, på andra halvan (B) skickar man in en signal på via ett motstånd.

Med ett bandpass-filter på (B) kan man sedan göra en mätning av signalnivån. När den sjunker är det för att det finns en kapacitiv belastning (5 tummar t.ex.) och triggningen är klar. Kan låta komplicerat men är i grunden enkelt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

kapacitiv avkännares funktionalitet och utformning beror på vilken avstånd önskade objektet är tänkt att detekteras ifrån, är det när man lägger handen på skinnet eller är det 4 cm ifrån ??? stor hand, liten hand - hand om trumpinne etc.

skall man ha den upplösningen som en smartplatta har så blir det många element samt kräver att man är nära.

en variant är att titta på styrplatta för en laptop och ritplattor som kan känna fingerrörelse även en smula ovanpå i luften.
Krillo

Inlägg av Krillo »

Ska testa och klippa till ett par "kammar". Avståndet mellan hand och dessa kommer bli 1mm ca, så jag tror det ska funka. Jag återkommer med rapport :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Microchip har en kretslösning för något liknande, gest-detektering.
Skriv svar