Tanken är den att man i varje "lager" sätter ihop anoderna så alla sitter ihop, och katoderna sätter man ihop i kolumner så man har 110 ben istället för 2000. Så genom att leda strömmen genom ett lager och en katod lyser 1 lysdiod upp. (om ni inte förstår vad jag menar kan jag försöka förklara tydligare)
Detta funkar bra sålänge man bara har 3x3x3, då behövs bara 12 outputs. Men ska man klara 110 stycken funkar inte en arduino.. jag måste få ner antalet outputs till 20...
Så min tanke var den att varje katod kopplar man till emittorn på en vanlig transistor som sitter i ett rutmönster. Om ni föreställer er ett schackbräde tror jag det alla förstår..

Detta skulle kräva 30 outputs.. 20 för transistorerna och 1 för varje lager, man får ner det på 24 om man bara gör den 8x8x8..
Min första fråga är om jag har tänkt rätt och om det skulle fungera som jag har tänkt mig...
Min andra fråga är om det finns något annat sätt att göra det på? och fortfarande använda arduinon..
Här är en länk till en instructable på en 8x8x8 kub där dom inte använder en aurdiono. länk