Till ett jobb-projekt söker jag kapslade lithium batteripack på c:a 36v 10Ah. Av en händelse precis den storlek som är vanligt i elcyklar
Det ska vara hög kvalitet och tåla så mycket som möjligt i form av fukt, stryk, vibrationer, laddcykler och låga temperaturer. Men det får inte kosta vad som helst, även om det är till professionell användning.
Specialbyggda saker tenderar ju alltid att bli dyrt när arbetstid skall räknas och det är relativt små serier (10-100st per år) därför tittar vi på elcykelbatterier, men det mesta elcykelmarknaden känns det som att det kommer direkt från Kina av nystartade förhoppningsfulla importörer, så hur ska man vaska fram guldkornen?
Vilka etablerade västliga tillverkare finns?
Någon som känner till någon kinesisk tillverkare / försäljare som är kända för att hålla högre kvalitet än genomsnittet?
Ett kina-batteri vi har som alternativ är 36v 12Ah LiFePo4 från GoldenMotor, med taiwanesiska celler.
Jag har hittat Bosch e-bike batteri som sannolikt är ett mer kvalitativt batteri än slumpvis valt kina-pack?
Bosch-batteriet har halva vikten jämfört med GoldenMotor-packet för nästan samma kapacitet, så det känns som att det är någon annan typ av celler. På ett ställe har jag sett att de benämnt Bosch-batteriet "LiNiMg" men jag har inte kunnat hitta någon mer info om den kemin. På de flesta ställen kallas bara Bosch-batteriet för "Lithium-ion". När elcykelbatterier generellt diskuteras på forum verkar "Li-ion" benämnas som sämre och billigare med kortare livslängd, men lite lättare än LiFePo4 som brukar omtalas som det med längst livslängd.