Få fart på gammalt sågverk

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32610
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: K: Bränslepump

Inlägg av säter »

Du kanske har någon bild på hur det ser ut?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26501
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: K: Bränslepump

Inlägg av danei »

Det är nog tyvärr dåligt med det. Jag får se till att det blir ändring på det.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Få fart på gammalt sågverk

Inlägg av Fritzell »

En svets kan säkert hålla de krafter som inbegrips i det här sammanhanget. När jag drog gängpaj på krängningshämmarlänken på Golfen kapade jag av länkdelen och svetsade ihop med en kapad M8 bult. Har hållt i över 1000 mil och den länken får stå ut en hel del påfrestningar. Problemet är att det är ganska omöjligt att svetsa gjutjärn med MIG/MAG med bra penetrering. Skall det göras enligt boken ska det väl tiggas/pinnas med särskilda gjutjärnselektroder.
Skulle nog tro att göra så som du föreslog, eventuell svetsfogar stål-stål och bulta eller byta hela axeln och remskivan
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26501
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Få fart på gammalt sågverk

Inlägg av danei »

Jo det är ju svetsat med min enfas MAG och vanlig 0,8mm tråd. Svetsen såg ganska vettig ut men höll uppenbarligen inte. En granne till min far som är mer svets kunnig skulle titta på det i dag. Men jag har inte hört vad han eventuellt har sagt. Axeln är nog 2" tror jag. Den börd det gå att svetsa i tycker jag men en hylsa som passar på den skulle ju vara bättre. Att få av den befintliga remskivan utan att klyva den tror jag inte går. Det känns lite fånigt att behöva förstöra den när vi inte är 100% säkra på att vår lösning blir bra. Men nya remskivor går nog att få tag i gissar jag.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Få fart på gammalt sågverk

Inlägg av Anders Olsson »

Svårt utan foto, men jag fattar det som du vill koppla en kardanaxel direkt till klingans axel?
Jag skulle avråda från att svetsa sådana saker, bättre att skruva/klämma fast på något sätt.

Vi hade en liknande lösning när vi drev två sågar med samma motor, tyvärr har jag ingen närbild och klyvsågen är såld nu, men du kan ana kardanaxeln i bakgrunden:
IMG_0098.JPG
Något liknande kanske går att göra med nuvarande kardanaxel om den har en platta i änden?
Alltså bara borra och gänga passande hål i godset på remskivan och skruva fast kardanaxeln mot den.

Jag rekommenderar starkt att du ordnar ett skydd runt axeln förresten.
Vi hade som du kan se både skydd som förhindrar att man fastnar med kläder och skydd för att begränsa skadorna ifall kardakaxeln lossnar i ena änden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vilhelmsson
Inlägg: 381
Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
Ort: Malmö

Re: Få fart på gammalt sågverk

Inlägg av Vilhelmsson »

Fritzell skrev:En svets kan säkert hålla de krafter som inbegrips i det här sammanhanget. När jag drog gängpaj på krängningshämmarlänken på Golfen kapade jag av länkdelen och svetsade ihop med en kapad M8 bult. Har hållt i över 1000 mil och den länken får stå ut en hel del påfrestningar. Problemet är att det är ganska omöjligt att svetsa gjutjärn med MIG/MAG med bra penetrering. Skall det göras enligt boken ska det väl tiggas/pinnas med särskilda gjutjärnselektroder.
Skulle nog tro att göra så som du föreslog, eventuell svetsfogar stål-stål och bulta eller byta hela axeln och remskivan
Gjutjärn går bra att svetsa med rostfri tråd/pinne förvärm ordentligt
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26501
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Få fart på gammalt sågverk

Inlägg av danei »

Lägger upp några bilder direkt från mobilrn. Hoppas att de inte är allt för dåliga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Få fart på gammalt sågverk

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Sjyssta bilder.
Jag gillar verkligen nödstoppet, svårare skall det inte vara!
Lycka till med fortsättning.
Vilhelmsson
Inlägg: 381
Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
Ort: Malmö

Re: Få fart på gammalt sågverk

Inlägg av Vilhelmsson »

Du ser att svetsen gått i kanten, kapa väck skiten och fogbered ordentligt värm ordentligt(500gr) svetsa med rostfri/gjutjärn pinne 30mm åt gången slagga håll det varmt, när det är klart linda in den in stenull.

Ser ut att vara en stålaxel oxo den skulle gå att svetsa.
ps du behöver rätt bra drag i svetsen
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26501
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Få fart på gammalt sågverk

Inlägg av danei »

Svetsen har gått i kanten?

Att värma upp den här delen till några höga temperaturer är inte helt lätt. Dels sitter det ju ett lager bakom skivan. Det sitter dessutom på en trästruktur. Det är ganska stor massa det handlar om också. Att hitta ett rör som passar elelr svarvatill rätt dimention och kapa bort skivan gissar jag att är den realistiska lösningen, Eventuellt att svatsa i axeln, men då gärna med en lite kraftigare svets.

Nödstopps lösnigen var ett smidigt sätt att få nödstopp längs bänken, tanken är att komplettera med ett par vanliga nödstopp också. Men så länge det inte rör på sig får det vänta.

När det gäller skydd för axeln. Den hä knutarna har ganska liten vinkel de kan jobba i, såaxeln kan inte flyga runt så mycket. Vid det gär brottet hålls axeln på plats av remskivan. Men ett skydd är nog ingen dum ide egentligen. Å andra sidan ska man inte vara bakom bänken under drift. Kontrollen av motorn ska flyttas är det menignen. Den lilla panelen som sitter där byggdes för att få fart på motorn, det är ingen permanent lösning.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32610
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Få fart på gammalt sågverk

Inlägg av säter »

Gör det riktigt i stället.
Plocka av remskivan och sätt dit en riktig medbringare som passar på kardanstången.

Edit.
Har du ingen knut närmast remskivan?
I sådana fall är det som förgjort.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26501
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Få fart på gammalt sågverk

Inlägg av danei »

Jo det är en knut på axeln, den syns på första bilden. Men jag håller med om att man kan tolka det som axeln. Det är en lös knut som svetsades mot skivan och skruvades mot axeln fläns. Den kommer från kardanaxeln på bilen. Den ände som svetsades mot sivan var ridigare svetsad mot kardanaxeln. Det fanns tre knutar på bilen. Först en vid lådan så en kort axel, knut och en längre som gick till bakaxeln där det fanns ytterligare en knut. Den kortare mellan axeln är den som nu sitter mellan växelåda och remskiva. i växellådan finns en splines som tar upp axiell rörelse.
svanted
Inlägg: 5093
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Få fart på gammalt sågverk

Inlägg av svanted »

fler idéer....
axeln ser så pass grov ut att man borde kunna borra i bultar och styrstift och montera dit en medbringare för kardanaxeln.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26501
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Få fart på gammalt sågverk

Inlägg av danei »

Axeln tror jag är 2" även om det är möjligt att skruva den på axeln måste jag ju ha något på kardanaxeln också. Det borde väl gå att svetsa en fläns på den kanske...
svanted
Inlägg: 5093
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Få fart på gammalt sågverk

Inlägg av svanted »

en platta med hål...i den skruvar man sen fast en.....
kardanaxeln har väl 2 knutar?...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av svanted 23 april 2014, 13:44:16, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar