Nybörjarhjälp - förklara schemat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Stridfish

Nybörjarhjälp - förklara schemat?

Inlägg av Stridfish »

Jag undrar bara om ni kunde förklara varför man har denna transistorn till detta schema. Högtalaren tål 12 V dc men måste det inte vara växelström till en högtalare och förklara också varför man har en resistor på 100 k. Kan ni förklara med uträkningar så jag kan göra det själv när man gör egna scheman :)
image.jpg
Klicka på bilden om ni vill se hela
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 22 april 2014, 09:33:26, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: : Nybörjar hjälp
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Nybörjar hjälp

Inlägg av Icecap »

Det är ju det där standard larm-kit man kan köpa på ICA.

Tråden är en kortslutning varför bas och emitter är kortslutna - så länge tråden är hel.

Bryts tråden försvinner kortslutningen och det kan börja gå bas-ström via R1 till transistorn som då kan slå lagom mycket på. (EDIT: Hade skrivit R2 men *duh*)

Då buzzern inte drar värst mycket ström räcker strömförstärkningen i transistorn till att få den att låta och även till att tända LED'n. LED'n har ett strömbegränsermotstånd (R2) som säkrar att den bara får lagom med ström, hur man räknar ut värdet står i wikin varför jag inte vill upprepa det här.

Bipolära transistorer har en strömförstärkning, en BC547C har runt 400gg (varierar en del). Detta betyder alltså att strömmen som skickas in på basen kan utlösa en ström genom kollektorn som är 400gg större.

R1 ger (Ohms lag) en basström på 83,5µA, detta kan ge en kollektorström på upp till 33,4mA - vilket ska räcka till att aktivera LED och buzzern.

Just detta kretslopp är det svårt att räkna på speciellt mycket, funktionen är så pass primitiv att uträkningarna är rudimentära och till viss del intetsägande.
Senast redigerad av Icecap 21 april 2014, 18:40:00, redigerad totalt 1 gång.
knahakan

Inlägg av knahakan »

Som du ser så står det "Buzzer" i schemat, på svenska summer.
En summer kan oftast drivas med likspänning, läs mer på http://sv.wikipedia.org/wiki/Summer
Stridfish

Inlägg av Stridfish »

Icecap skrev:Det är ju det där standard larm-kit man kan köpa på ICA.

Tråden är en kortslutning varför bas och emitter är kortslutna - så länge tråden är hel.

Bryts tråden försvinner kortslutningen och det kan börja gå bas-ström via R2 till transistorn som då kan slå lagom mycket på.

Då buzzern inte drar värst mycket ström räcker strömförstärkningen i transistorn till att få den att låta och även till att tända LED'n. LED'n har ett strömbegränsermotstånd (R2) som säkrar att den bara får lagom med ström, hur man räknar ut värdet står i wikin varför jag inte vill upprepa det här.

Bipolära transistorer har en strömförstärkning, en BC547C har runt 400gg (varierar en del). Detta betyder alltså att strömmen som skickas in på basen kan utlösa en ström genom kollektorn som är 400gg större.

R1 ger (Ohms lag) en basström på 83,5µA, detta kan ge en kollektorström på upp till 33,4mA - vilket ska räcka till att aktivera LED och buzzern.

Just detta kretslopp är det svårt att räkna på speciellt mycket, funktionen är så pass primitiv att uträkningarna är rudimentära och till viss del intetsägande.
Menar du inte R1 som ger bas ström till transistorn R2 är väll bara där för att ge ljusdioden minimal ström
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men... OK, det är officiellt: jag sov lite väl mycket.
EinarEnfas

Inlägg av EinarEnfas »

"varför man har en resistor på 100 k"
Antagligen för att det ger just tillräcklig ström till transistorn för att denne ska kunna driva LED och summer, mer än nödvändigt vill man inte ha för att inte dra ur batteriet i onödan när slingan är sluten.
(Antar att "wire" är någon sorts larmslinga).
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Transistorn fyller två funktioner i kretsen. Dels ser den till så att endast en liten ström behöver flyta genom "wire", vilket är bra då magnetkontakter och andra larmprylar inte gillar de höga strömmar som kommer flyta om de ska driva sirenen "buzzer" direkt.
Transistorn förstärker alltså signalen.
Eftersom det normalt sett rör sig om klena ledningar och ganska många meter slipper man även bekymra sig om spänningsfall.

Dess andra funktion är att den vänder på ingången, så att en brytande - snarare än en slutande, kontakt släpper på strömmen till sirenen.
Det är bra för att få en säkerhet i systemet. Klipper tjuven av någon ledning och bryter kretsen så kommer larmet att gå.
"Wire" drar ner spänningen över transistorns bas till noll. När den bryts (larmet utlöst!) så kommer strömmen att flyta genom resistorn och få transistorn att börja leda.
Värdet 100 k har nog valts som en kompromiss. Strömmmen resistorn släpper igenom räcker för att trigga transistorn, men är ändå såpass liten att kortslutningen som "wire" skapar inte kommer ta slut på batteriet allt för fort.
Nerre

Re: Nybörjarhjälp - förklara schemat?

Inlägg av Nerre »

Transistorn påverkar ju inte strömmen genom slingan... Det är ju 100k-motståndet som gör det.

Det hela handlar alltså om en "balansgång".

Transistorn fungerar i den aktuella kretsen främst som en switch, den slår av och på (summar+lysdiod). Istället för summer och lysdiod skulle man kunna koppla en reläspole eller en lampa eller nåt.

När en transistor används som switch så måste strömmen in på basen vara "tillräckligt hög" så att transistorn "bottnar". Det innebär då att R1 ska vara "tillräckligt liten". I princip skulle R1 kunna vara noll, då bottnar transistorn helt utan problem.

Vill du fördjupa dig kan du t.ex. läsa här http://www.electronics-tutorials.ws/tra ... ran_4.html

MEN, nu har vi kruxet att när slingan är hel så är det R1 som begränsar strömmen genom slingan. För att inte slingan ska brinna upp eller batteriet ta slut på tre minuter så ska R1 vara "så stor som möjligt".

Nu får vi en motsats här: För att transistorn ska bottna ska R1 vara "tillräckligt liten" och för att spara batteri ska R1 vara "så stor som möjligt". Vi måste alltså hitta ett värde som uppfyller bägge kraven. Alltså ska R1 vara "så stor som möjligt men så att transistorn fortfarande bottnar".

100 k uppfyller uppenbarligen det kravet, beroende på transistor så kan andra värden fungera (se sidan jag länkade till ovan). Lägre resistans är vi inte intresserade av, men det kan säkert fungera med lite högre om transistorn har tillräckligt stor strömförstärkning.
Stridfish

Inlägg av Stridfish »

Den länken var lite knepig att läsa är inte så jättebra på engelska. Skulle någon kunna visa en bra uträkning man kan använda sig av för att vet vilken transistor som skall användas

Tack för alla svar hittills
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ska du hålla på med elektronik så är du nog så illa tvungen att bättra på engelskan, du hittar t.ex. knappt några som helst datablad som är skrivna på annat än engelska.
Stridfish

Inlägg av Stridfish »

Vad är det som händer i denna krets. För när jag har kopplat ihop allt och klickar på start lyser lampan starkt och sedan när jag släpper lyser den svagt och när jag trycker på stop slocknar den. Men ska lampan inte lysa lika stark även när jag släpper startknappen.
image.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Har du använt rätt transistorer? D.v.s. en PNP och en NPN?

Och vad är det för färg på lysdioden? Jag kan tänka mig att den där kretsen är tänkt för en röd lysdiod, en blå eller vit har då kanske för högt framspänningsfall för att det ska funka rätt.
Stridfish

Inlägg av Stridfish »

Jag hade en grön innan men nu har jag testa med en röd och det blir likadant. Och det är rätt med transistorn också. Men vad är det Igentligen för skillnad på npn och pnp alltså hur går strömen i dem?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Pilen på emitterns visar strömmens riktning
Stridfish

Inlägg av Stridfish »

Kan du förklara hur denna krets fungerar hur strömen går när man klickar på knapparna
Skriv svar