Hej alla kunniga matematiker mm,mm!
Jag försökte mig på att spänningsdela från 5 volt ner till 1,35 volt.
Det lyckades jag med, men jag skulle ha ut 100 mA.
Men jag fick under 10 mA, och jag är inte så bra på ellära så jag har svårt att räkna ut detta.
Jag skall ha det till ir dioder från KoC . det kanske finns en viss tolerans på något av värdena.
Men jag vet inte vilket eller hur noga det måste vara.
Jag letade efter fasta spänningsregulatorer på 1,35V men det hittade jag inte. Och jag letade oxå
efter batterier för kretskortsmontering på 1,35V och det fann jag inte heller.
Någon som kan hjälpa mig! Tackar på förhand.
5 volt från arduino ner till 1,35V 100mA
-
choppertony
Re: 5 volt från arduino ner till 1,35V 100mA
Ska du driva IR-dioder så är det inte så lämpligt med en spänningsdelare utan det är bättre att sätta ett strömbegränsningsmotstånd i serie med IR-dioden.
Ska du dessutom driva fler än en lysdiod så är det lämpligt att seriekoppla två eller tre IR-dioder till varje motstånd för att undvika att bränna bort onödigt mycket energi i motståndet.
Här kan du läsa lite mer om att beräkna motstånd till lysdioder.
http://elektronikforumet.com/wiki/index.php/Lysdiod
Ska du dessutom driva fler än en lysdiod så är det lämpligt att seriekoppla två eller tre IR-dioder till varje motstånd för att undvika att bränna bort onödigt mycket energi i motståndet.
Här kan du läsa lite mer om att beräkna motstånd till lysdioder.
http://elektronikforumet.com/wiki/index.php/Lysdiod
-
choppertony
Ok LaRdA.
Jag skall försöka mig på att göra en enkel fjärrkontroll, så jag behöver bara ha en diod på vart ställe. ett strömbegränsningsmotstånd är det bara ett
vanligt motstånd för att få ner amp ? Måste inte volten oxå ner??? eller är jag ute o reser?
Jag skall försöka mig på att göra en enkel fjärrkontroll, så jag behöver bara ha en diod på vart ställe. ett strömbegränsningsmotstånd är det bara ett
vanligt motstånd för att få ner amp ? Måste inte volten oxå ner??? eller är jag ute o reser?
Det räcker med ett motstånd med rätt värde då det är strömmen som är utav intresse.
Strömmen är nämligen beroende av vilken spänning man matar med, vilket spänningsfall IR-dioden har samt vilken storlek strömbegränsnings motståndet har.
Men om du ska driva IR-dioden direkt från en arduinon så måste du välja ett motstånd som begränsar strömmen nog mycket för att inte överbelasta arduinon.
Har inte letat rätt på databladet i fråga , men det brukar ligga på mellan 20 och 40mA maximalt per pinne, ska du driva IR-dioden med maximala 100mA så måste du troligtvis ha en transistor som buffert.
Strömmen är nämligen beroende av vilken spänning man matar med, vilket spänningsfall IR-dioden har samt vilken storlek strömbegränsnings motståndet har.
Men om du ska driva IR-dioden direkt från en arduinon så måste du välja ett motstånd som begränsar strömmen nog mycket för att inte överbelasta arduinon.
Har inte letat rätt på databladet i fråga , men det brukar ligga på mellan 20 och 40mA maximalt per pinne, ska du driva IR-dioden med maximala 100mA så måste du troligtvis ha en transistor som buffert.
-
choppertony
ok. Jag skall testa lite grann så återkommer jag med rapport 
Som sagt, en lysdiod (färgad eller IR) har ingen speciell spänning de ska drivas med, utan dem har en specificerad drivström, denna ström begränsas av ett motstånd i serie som beräknas med hjälp av lysdiodens spänningsfall (1.35v i ditt fall, varierar för olika lysdioder).