Getto AVR programmerare

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Croaton

Getto AVR programmerare

Inlägg av Croaton »

Jag har hitentills endast använt PIC µProcar i mina projekt, men på senare tid blivit lite intresserad av att testa AVR, och då mest på grund av avr-gcc.

I morse blev jag lite sugen på att testa avr-gcc och gjorde det då med en ATtiny2313. Eftersom jag inte har köpt någon programmerare så fick jag lov att köra lite ghetto inkoppling på paralellporten enligt Brian Dean's "schema" med det undantaget att jag sket i alla resistorer :roll:

Konstigt nog så fungerade på programmeraren och koden jag hade skrivit på första försöket :!:

Bild

Frågan är nu vilken programmerare som jag skall bygga / köpa? alla input välkommen!

Krav:
- Skall klara In Circuit programmering
- Skall helst klara att programmera de vanligaste kretsarna direkt utan krets.
- Skall anslutas seriellt (alternativt via USB)

(OBS! Det är _inte_ att rekomendera att ni testar detta hemma! En felkoppling kan få stora konsekvenser!)

Hoj!

/Croaton
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Eftersom min nya laptop är legacy free (läs - inga serie och paralellportar) så kan jag inte längre använda min gamla seriella avrprogrammerare (AVRISP).

Så tag tog på vinst och förlust och beställde en AvrUSB500 från tuxgraphics ( http://www.tuxgraphics.org/electronics/ ... 5101.shtml ) för 23. Den är ju trevlig iomed att den är direkt kompatibel med AVRstudio så man slipper ha nåt fånigt tredjeparts brännarproram som så ofta är fallet med olika hemmabyggda brännara.

Har har byggt ihop den och bitbangat in firmwaren i mega8'an som sitter på kortet, så den verkar fungera som den ska. Men jag har inte provat den på riktigt ännu. Återkommer med rapport när jag gjort det.
Croaton

Inlägg av Croaton »

Hmm.. intressant, flera förslag är välkommna!

/Croaton
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag kör med en hemmabyggd stk-200 vilket funkar väldigt bra, iallafall sålänge man har en paralellport http://www.lancos.com/e2p/avrisp-stk200.gif
Croaton

Inlägg av Croaton »

bjärn: Jo, jag har funderat på att bygga en sån där STK-200, men jag skulle helst vilja göra/köpa en seriell programmerare.

/Croaton
Erik_Lind

Inlägg av Erik_Lind »

www.olimex.com har USB och rs-232 programmerare.

/Erik
JJ

Inlägg av JJ »

Glöm inte bort Atmels JTAG ICE Mk II. Alla AVR-modeller har väl inte JTAG-pinnar men med denhär kan du sätta brytpunkter i koden...vet du vad jag menar? (Kräver alltså JTAG-pinanr på processorn.)

ar du kört AVR studio? Gör det annars! (Finns att ladda ner gratis.) Med JTAG-debugger kan du debugga i ditt riktiga target lika lätt som du debuggar i simulatorn. JTAG-debuggern är dyr i jämförelse men inte jätte. Och jobbar du professionellt med det är det inget snack, det är den man skall ha!

http://www.atmel.com/dyn/products/tools ... ol_id=3353
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Och vill man ha en som kostar tio gånger mindre kan man ju alltid köpa en kopia. Jag köpte denna:
http://www.miklobit.com/JTAG_TWICE.530+ ... w__.0.html
Klarar visserligen inte debuggwire, men so what!
Den fungerar klockrent som debugger och dessutom som STK500 programmerare. :D Sweet!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

vad var det för fel på Brian Dean's koppling?
Mindmapper

Re: Getto AVR programmerare

Inlägg av Mindmapper »

Jag rekomenderar AVRISP mk2 den har USB och ISP men jag är inte säker på att den klarar nedanstående:
Croaton skrev: - Skall helst klara att programmera de vanligaste kretsarna direkt utan krets.
Om det innebär att du ska kunna stoppa in kretsen i programmeraren och programmera så är det STK500 som gäller. Den går på comporten.
Annars finns det fler alternativ om man vill göra lite eget jobb.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

AVRISP mk II har ett problem som inte den klassiska seriella AVRISP hade. Den lämnar inte ifrån sig pinnarna på ett snyggt sätt. Detta innebär att man inte kan använda TX0/RX0 som man vill utan att fysiskt ta bort mkII.
sdujolo2

Inlägg av sdujolo2 »

Kan tips om den här om du vill han en snabb programerare som klarar lite av varje.

http://www.pic-tools.com/prg_presto.htm
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

... och jag vill tipsa om att denna tråden är 2 år gammal och jag skulle tro att trådskaparen har löst det...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Pinsamt :oops: Dock bättre sent än aldrig.
limpan4all skrev:AVRISP mk II har ett problem som inte den klassiska seriella AVRISP hade. Den lämnar inte ifrån sig pinnarna på ett snyggt sätt. Detta innebär att man inte kan använda TX0/RX0 som man vill utan att fysiskt ta bort mkII.
Har aldrig upplevt detta, men brukar försöka undvika att koppla så att ISP ligger på samma pin som något annat. Förstår inte hur de kan påverka Rx/Tx de är inte fysiskt hopkopplade med ISP. Åtminstonne inte på de kretsar jag brukar använda. Vilka kretsar upplever du har detta problem? Och har du uppgraderat mjukvaran?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

MEGA128 delar ISP (PDI/PDO) med RX0 och TX0.
Nej, jag har inte uppgraderat mjukvaran i AVRISP´n.
Skriv svar