Köpa elcykel kit
-
- EF Sponsor
Köpa elcykel kit
Vet att det finns en del trådar om elcykel kit men det vore ändå intressant att höra om någon har köpt kit från Kina på sistone och har några erfarenheter eller rekommendationer.
Funderar på att bygga om fruns cykel och har tittat på kit för montering på framhjul.
Det är alltså ingen räser vi pratar om utan mer om att kunna cykla lite längre sträckor utan att bli trött i benen.
Finns en mängd billiga kit att välja på från ebay men är det något speciellt man ska tänka på?
Har bland annat tittat på detta http://www.ebay.com/itm/Front-36V-500W- ... 27e00420aa
Funderar på att bygga om fruns cykel och har tittat på kit för montering på framhjul.
Det är alltså ingen räser vi pratar om utan mer om att kunna cykla lite längre sträckor utan att bli trött i benen.
Finns en mängd billiga kit att välja på från ebay men är det något speciellt man ska tänka på?
Har bland annat tittat på detta http://www.ebay.com/itm/Front-36V-500W- ... 27e00420aa
Re: Köpa elcykel kit
Om du vill att det ska bli en laglig cykel så ska effekten vara max 250W, dessutom ska det ingå pedalsensor.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Moral och lag kommer alltid förts på EF.
Jag tror att TS är lika medveten om detta som jag.
Men litet ser bra ut, jag har letat länge, men inte fastnat , bara velat.
Intresserad av samfrakt, om man vinner på det.
Jag tror att TS är lika medveten om detta som jag.
Men litet ser bra ut, jag har letat länge, men inte fastnat , bara velat.
Intresserad av samfrakt, om man vinner på det.

Finns något motsvarande kit som skeppas från något EU-land? På det kittet tillkommer garanterat både tull och moms...
Synd bara att det inte är ett motsvarande kitt... Fraktpriset var ju bra (0:-), men grundpriset var lika högt som för kittet från Kina inklusive frakt och moms (ca: 2200:-).
Har själv köpt en del satser från http://www.ev-power.eu
Ca 2200:- för ett kitt. Batterierna därifrån har jag ej testat.
Deras kitt går att köra upp till 48V om man nu vill det.
Sitter en 9C (Nine Continent) DD (Direkt driven) motor i deras kitt.
Har kört ca 1500 mil sommar och vinter dagligen och det har fungerat helt
utan problem, åtminstone för mig.
Ca 2200:- för ett kitt. Batterierna därifrån har jag ej testat.
Deras kitt går att köra upp till 48V om man nu vill det.
Sitter en 9C (Nine Continent) DD (Direkt driven) motor i deras kitt.
Har kört ca 1500 mil sommar och vinter dagligen och det har fungerat helt
utan problem, åtminstone för mig.
Om det händer en allvarlig olycka, någon blir svårt skadad... Det kommer fram att "cykeln" inte är en cykel utan en moped som skall ha trafikförsäkring. Vad händer då?Lasp skrev:Moral och lag kommer alltid förts på EF.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Tack för ditt påpekande Olle61.
Om du hängt här på EF ett tag så vet du säkert vem TS är.
Så det borde "moraltanten" också ha kunskap om.
Eller tar Ni på er ett Kollektivt ansvar för oss "Unga & Dumtrisktiga" ej självtänkande medlemmar!
Om du hängt här på EF ett tag så vet du säkert vem TS är.
Så det borde "moraltanten" också ha kunskap om.
Eller tar Ni på er ett Kollektivt ansvar för oss "Unga & Dumtrisktiga" ej självtänkande medlemmar!

Re: Sv: Köpa elcykel kit
Då borde trafikförsäkringsföreningen få reglera skadorna. Dom tar ordentligt betalt av fordonsägare som glömt försäkra just för att täcka skador med oförsäkrade fordon.Olle61 skrev: Om det händer en allvarlig olycka, någon blir svårt skadad... Det kommer fram att "cykeln" inte är en cykel utan en moped som skall ha trafikförsäkring. Vad händer då?
Jag har tyvärr inte koll på TS kunskaper i ämnet, inte heller övriga läsare i tråden. Det är inte en moralfråga, jag ville bara informera om vad som gäller, många verkar sakna kunskap om det. Varför måst det alltid bli diskussioner om det. Det behöver inte vara mer än en rad i en lång tråd om det inte blir tjafs om de. Vissa behöver den informationen, andra vet vad de håller på med.
Vad händer om ägarskapet inte kan fastställas?mrfrenzy skrev:Då borde trafikförsäkringsföreningen få reglera skadorna. Dom tar ordentligt betalt av fordonsägare som glömt försäkra just för att täcka skador med oförsäkrade fordon.Olle61 skrev: Om det händer en allvarlig olycka, någon blir svårt skadad... Det kommer fram att "cykeln" inte är en cykel utan en moped som skall ha trafikförsäkring. Vad händer då?
För fordon utan registreringsplikt så bör det väl rimligtvis vara föraren och inte ägaren som är ansvarig?
Det skyddar ju den som blir påkörd ja, men den som orsakade olyckan har ingen nytta av det, utan kan i extremfallet bli tvungen att betala enorma summor för en person som blivit invalidiserad för livet.mrfrenzy skrev:Då borde trafikförsäkringsföreningen få reglera skadorna. Dom tar ordentligt betalt av fordonsägare som glömt försäkra just för att täcka skador med oförsäkrade fordon.Olle61 skrev: Om det händer en allvarlig olycka, någon blir svårt skadad... Det kommer fram att "cykeln" inte är en cykel utan en moped som skall ha trafikförsäkring. Vad händer då?
Ägarskapet på det krockade fordonet spelar ingen roll, det är just i fall där ägaren/föraren är okänd eller oförsäkrad som föreningen betalar ut ersättning.MiaM skrev: Vad händer om ägarskapet inte kan fastställas?
För fordon utan registreringsplikt så bör det väl rimligtvis vara föraren och inte ägaren som är ansvarig?
Intäkterna kommer från ägare av fordon som körs utan att ha blivit försäkrade och det är alltså något man är tvungen att betala in även om man inte orsakat någon olycka.