Modell rejälare "akutrenovering"
Modell rejälare "akutrenovering"
Tänkte jag ville bara dela med mig av några bilder på en skapligt rejäl "akutrenovering" av en maskin på jobbet.
Maskinen i fråga är ett Pegard Arborrverk som man under hösten fan en hel del kuggrester under vid rutinkoll under gejderskydden för X-axeln, detta resulterade i planering av drevbyte under kommande semester. Maskinen ville dock inte så länge, de senaste 2-3 veckorna har nu snabbmatningen på X-axeln varit nedskruvad till cirka 25% och man har känt väldigt distinkta "hopp" när man har åkt med i hytten.
Denna veckan började man då bytet av dessa drev och skall så hålla på tills slutet av nästa vecka. operationen innebär då att hela tornet samt spindeldocka ca 25-30 ton måste lyftas för att kunna flytta ut släden och kunna vända på den för byte av dreven som inte såg riktigt bra ut.
Maskinen i fråga är ett Pegard Arborrverk som man under hösten fan en hel del kuggrester under vid rutinkoll under gejderskydden för X-axeln, detta resulterade i planering av drevbyte under kommande semester. Maskinen ville dock inte så länge, de senaste 2-3 veckorna har nu snabbmatningen på X-axeln varit nedskruvad till cirka 25% och man har känt väldigt distinkta "hopp" när man har åkt med i hytten.
Denna veckan började man då bytet av dessa drev och skall så hålla på tills slutet av nästa vecka. operationen innebär då att hela tornet samt spindeldocka ca 25-30 ton måste lyftas för att kunna flytta ut släden och kunna vända på den för byte av dreven som inte såg riktigt bra ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av stefanden 17 april 2014, 19:48:42, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Modell rejälare "akutrenovering"
Det såg minsann inte trevligt ut, måste ju ha låtit fan.
Nej dä har blivit lite körigt må jag säga med flyttning av bearbetning mellan olika maskiner osv under denna perioden. Nja låt vet ja inte riktigt då maskinen i övrigt för sånt väsen samt att det sitter ju två likadana drevsatser för drivningen av X-axeln, kan nog va därför det har gått så länge som det har gjort....
Någon teori varför detta hänt ?. Dreven och kuggstång borde väl vara ganska väl skyddade på en sån här high-end maskin. Dåligt material i dreven ?
Osäker på om det finns någon riktig anledning hur detta har hänt faktiskt om det är något rent "mekaniskt" fel eller om det är någon form av material utmattning/dåligt material, drevpaketet i andra änden av släden finns det inget fel på åtminstone visuellt...
Jo under där sitter det riktigt skyddat så bearbetningsspånor kan man nog till 99% utdöma, men man skall ju aldrig säga aldrig då spånor tar sig in på de mest konstiga ställena...
Jag personligen skulle nog mest vilja tro på att det har blivit något fel så det har lossat någon bit av drevet som sen har tagit med sig resten, sen får man väll komma ihåg att maskinen är ifrån -98 om jag inte missminner mig helt och har ju gått mer eller mindre 4-5skift sen ny och alla verktygsväxlingar sker i X-axel då det sitter en robot/peggy i ena änden av X-axeln så den rullar ju en hel del fram och tillbaka på X-bädden...
Jo under där sitter det riktigt skyddat så bearbetningsspånor kan man nog till 99% utdöma, men man skall ju aldrig säga aldrig då spånor tar sig in på de mest konstiga ställena...
Jag personligen skulle nog mest vilja tro på att det har blivit något fel så det har lossat någon bit av drevet som sen har tagit med sig resten, sen får man väll komma ihåg att maskinen är ifrån -98 om jag inte missminner mig helt och har ju gått mer eller mindre 4-5skift sen ny och alla verktygsväxlingar sker i X-axel då det sitter en robot/peggy i ena änden av X-axeln så den rullar ju en hel del fram och tillbaka på X-bädden...
Ja, det är mäktigt.
Och jag som drar mig för att lyfta bordet på min lilla Abene....patetiskt....
Så X-axeln är kuggstångsdriven och det trasiga är internt i växellådan för den rörelsen? Är det det stora, skadade, drevet som löper mot kuggstången?
Det vore kul med nån form av storleksjämförelse på dreven, det är svårt att avgöra om de är 50 eller 200mm breda.
Och jag som drar mig för att lyfta bordet på min lilla Abene....patetiskt....

Så X-axeln är kuggstångsdriven och det trasiga är internt i växellådan för den rörelsen? Är det det stora, skadade, drevet som löper mot kuggstången?
Det vore kul med nån form av storleksjämförelse på dreven, det är svårt att avgöra om de är 50 eller 200mm breda.
- Krille Krokodil
Vi kunder vill ju ha feta servomotorer och höga accelerationer i snabbmatningen,
så klart att saker förr eller senare går sönder när man kör 4-, 5-skift med dem.
Var uppe och gjorde FAT på en hydraulpress hos APT i Tranemo, deras arborrverk
har 11 meter X-axel står i ett flera meter djupt schakt. 200 tons travers har jag för
mig det var som betjänade den. Tråkigt att rita eller fräsa fel på en sådan bit...
så klart att saker förr eller senare går sönder när man kör 4-, 5-skift med dem.
har 11 meter X-axel står i ett flera meter djupt schakt. 200 tons travers har jag för
mig det var som betjänade den. Tråkigt att rita eller fräsa fel på en sådan bit...

Man känner sig ganska svär när man åker runt uppe i en sån faktisktph skrev:Jag gillar verkstadsmaskiner med hytt

Ja en av de största haverierna/renoveringarna sen jag kom dit iaf.H.O skrev:Ja, det är mäktigt.
Och jag som drar mig för att lyfta bordet på min lilla Abene....patetiskt....![]()
Haha ja alla har vi våra utmaningar

Japp X-Axeln går med kuggstång som ligger på bädden och ja det är inuti växellådan som haveriet sitter, nej det drevet du se längst till vänster i "översiktsbilden" med grövre stigning är det som ligger mot kuggstången, kan se om jag kan fixa någon riktig jämförelse, tippar på att de bredaste dreven är någonstans 10cm breda +- nån cm.
Jo självklart har du rätt i det allt ska ju gå snabbast möjligt och med snabbaste möjliga matningar osv...Krille Krokodil skrev:Vi kunder vill ju ha feta servomotorer och höga accelerationer i snabbmatningen,
Haha ja de är ganska rejäla några av dessa maskinerna också kanske inte riktigt i den klassen dock, däremot är de väll lite udda på det viset då det är ren massproduktion som sker i dessa, 1-3 timmars bearbetningstid hydrauliska fixturer och 2-3 paletter per maskin.
Haha ja felkörning i en sån detalj är nog inte det man vill börja en måndag morgon med

funderar lite på varför det ser ut som det gör...
har det gått väldigt tung när den åker fram och tillbaka?? - det jag kan tänka mig är att den lilla axeln har skruvat/tvistat (torsionvridning) sig lite och det resulterar i att krafterna i kanterna där kuggarna slutar, blivit så höga att dessa knäcks. och av brytningarna så ser det ut som att när det rör sig åt ena hållet som håller emot extra...
Det kan finnas skäl att undersöka om det går tyngre än normalt vid förflyttning då man kanske annars står inför en ny haveri inom ganska kort tid
har det gått väldigt tung när den åker fram och tillbaka?? - det jag kan tänka mig är att den lilla axeln har skruvat/tvistat (torsionvridning) sig lite och det resulterar i att krafterna i kanterna där kuggarna slutar, blivit så höga att dessa knäcks. och av brytningarna så ser det ut som att när det rör sig åt ena hållet som håller emot extra...
Det kan finnas skäl att undersöka om det går tyngre än normalt vid förflyttning då man kanske annars står inför en ny haveri inom ganska kort tid
Jag gissar på att det har kommit något föremål emellan.
Det kan väl omöjligt bli helt tätt vid kuggstången?
Japp, volymproduktion i så stora maskiner är inte så vanligt i Sverige idagstefanden skrev: däremot är de väll lite udda på det viset då det är ren massproduktion som sker i dessa, 1-3 timmars bearbetningstid hydrauliska fixturer och 2-3 paletter per maskin.
Länge sedan jag besökte. På den tiden var Scharmann och Heckert dom största maskinerna i er verkstad. Vad har ni för stora fleropmaskiner förutom Pegarden idag ?
Det är du nog inte ensam om att fundera påxxargs skrev:funderar lite på varför det ser ut som det gör...

jag vet att pegard har varit där för en tid sedan då det har som jag förstod det varit något mystiskt med hydrostaten till just X-axeln vilket gjorde att den tydligen inte lyfte "vagnen" rätt i alla hörnen, annars vet jag inte vad som skulle kunna göra ett sådant haveri... Jag skulle vilja misstänka typ att hydrostaten inte funkar som den ska vilket gör att förflyttningen går trögt vilket slutar med materialutmattning och senare haveri eller helt enkelt att det har varit något i juste dessa kuggar som inte var bra från början...
Helt tätt är det ju ej som du säger Säter dock blir det en skaplig labyrint som spånorna skulle behöva ta sig för att kunna ta sig till just kuggstången, där emot skulle jag kunna tänka mej kanske om det skulle släppa delar ur en kugge som i sin tur kommer emellan och tar med sig mer kuggar det är en tanke som jag tror är helt rimlig...säter skrev:Jag gissar på att det har kommit något föremål emellan.
Ja de säger att det inte ska va så vanligt, första och enda arbetsplatsen sen man gick ut skolan så kan inte uttala mig om detpersa skrev:Japp, volymproduktion i så stora maskiner är inte så vanligt i Sverige idag
Länge sedan jag besökte. På den tiden var Scharmann och Heckert dom största maskinerna i er verkstad. Vad har ni för stora fleropmaskiner förutom Pegarden idag ?

av de större maskinerna är det väll 4-5 som klassas som stora här och nu en Scharmann (beroende på när du var där så kan den ha funnits då också -89) sen finns det två stycken Pegarder en styck Pama och en Styck Innse Berardi (Finns även ett gammalt manuellt arborrverk som är ombyggt med styrsystem dock manuellt byte av verktyg, samt ett helt och hållet manuellt dubbelarborrverk som endast kör justeringar samt enstycks grejjer)
Det finns ju ett antal "mindre" maskiner dit skulle man nog vilja klassa Heckerten du talar om övriga är väll en mindre Scharmann en Mazak samt två Heller maskiner.
Vad gäller stor eller inte så beror det väll på lite vad man jämför med men alla utom Mazaken kan man ju gå in i bearbetnings utrymmet på.
Vad menar du med vagnen ?. Hela plattan (släden) som tornet är monterat på ?stefanden skrev:jag vet att pegard har varit där för en tid sedan då det har som jag förstod det varit något mystiskt med hydrostaten till just X-axeln vilket gjorde att den tydligen inte lyfte "vagnen" rätt i alla hörnen
I sånt fall borde ju hela tornet luta sida/bakåt eller sida/framåt beroende på vilket hörn den inte lyfter. Är hydrostaten bara aktiverad vid förflyttning eller kan man stå still i X med den aktiverad ?. I sånt fall kan man ju mäta utmatad pinol mot bordplan förutsatt att bordet står rätt och är det fel på hydrostaten i ett av hörnen pekar ju pinolen svagt uppåt eller nedåt. Borde ju i och för sig också märkas tydligt på felaktiga vinklar på bearbetningen. Är det ett sådant fel så måste ju åtgärd av det vara högprioriterat. Men man får väl förmoda att det också blev åtgärdat vid Pegards besök
Ett sånt fel kan ju mycket väl fresta på ordentligt speciellt på det ena drevpaketet
Jo som du säger alltså hela vagnen/släden som tornet står på.persa skrev: Vad menar du med vagnen ?. Hela plattan (släden) som tornet är monterat på ?
I sånt fall borde ju hela tornet luta sida/bakåt eller sida/framåt beroende på vilket hörn den inte lyfter. Är hydrostaten bara aktiverad vid förflyttning eller kan man stå still i X med den aktiverad ?. I sånt fall kan man ju mäta utmatad pinol mot bordplan förutsatt att bordet står rätt och är det fel på hydrostaten i ett av hörnen pekar ju pinolen svagt uppåt eller nedåt. Borde ju i och för sig också märkas tydligt på felaktiga vinklar på bearbetningen. Är det ett sådant fel så måste ju åtgärd av det vara högprioriterat. Men man får väl förmoda att det också blev åtgärdat vid Pegards besök
Ett sånt fel kan ju mycket väl fresta på ordentligt speciellt på det ena drevpaketet
Jo det var just vad det gjorde om jag inte minns helt fel, om det går att aktivera hydrostaten vid stillastående maskin har jag faktiskt ingen aning om(möjlit om det går att tvångsaktivera den), känns väll mest logiskt att den enbart skulle vara aktiverad vid rörelse dock. Jag vet i varje fall att det hördes en rejäl duns varje gång maskinen skulle flytta sig i X-axel innan Pegard hade varit här vid det tillfället...
Som du säger går det garanterat att mäta fram det mellan pinol/bord, dock är jag tveksam på att det skulle göra någon större skillnad på just den bearbetningen vi kör här då det mesta är bara raka hål samt lite fräsning som medför rörelse i X-axel. Just det felet skulle som jag förstod vara åtgärdat vid det besöket.
Det känns ju som en möjlighet till att det kan ha med haveriet att göra åtminstone det lär ju tveksamt ha förlängt livslängden på kuggen om de kanske redan var i dåligt skick sen förut...
Tyvärr har jag dåligt med info att ge just runt problemet då jag bara är en nyfiken/intresserad operatör i andra maskiner på avdelningen...