Modell rejälare "akutrenovering"

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
stefanden
Inlägg: 287
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Modell rejälare "akutrenovering"

Inlägg av stefanden »

Tänkte jag ville bara dela med mig av några bilder på en skapligt rejäl "akutrenovering" av en maskin på jobbet.

Maskinen i fråga är ett Pegard Arborrverk som man under hösten fan en hel del kuggrester under vid rutinkoll under gejderskydden för X-axeln, detta resulterade i planering av drevbyte under kommande semester. Maskinen ville dock inte så länge, de senaste 2-3 veckorna har nu snabbmatningen på X-axeln varit nedskruvad till cirka 25% och man har känt väldigt distinkta "hopp" när man har åkt med i hytten.

Denna veckan började man då bytet av dessa drev och skall så hålla på tills slutet av nästa vecka. operationen innebär då att hela tornet samt spindeldocka ca 25-30 ton måste lyftas för att kunna flytta ut släden och kunna vända på den för byte av dreven som inte såg riktigt bra ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av stefanden 17 april 2014, 19:48:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27248
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Modell rejälare "akutrenovering"

Inlägg av tecno »

Det såg minsann inte trevligt ut, måste ju ha låtit fan.
stefanden
Inlägg: 287
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Modell rejälare "akutrenovering"

Inlägg av stefanden »

Nej dä har blivit lite körigt må jag säga med flyttning av bearbetning mellan olika maskiner osv under denna perioden. Nja låt vet ja inte riktigt då maskinen i övrigt för sånt väsen samt att det sitter ju två likadana drevsatser för drivningen av X-axeln, kan nog va därför det har gått så länge som det har gjort....
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Modell rejälare "akutrenovering"

Inlägg av persa »

Någon teori varför detta hänt ?. Dreven och kuggstång borde väl vara ganska väl skyddade på en sån här high-end maskin. Dåligt material i dreven ?
stefanden
Inlägg: 287
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Modell rejälare "akutrenovering"

Inlägg av stefanden »

Osäker på om det finns någon riktig anledning hur detta har hänt faktiskt om det är något rent "mekaniskt" fel eller om det är någon form av material utmattning/dåligt material, drevpaketet i andra änden av släden finns det inget fel på åtminstone visuellt...
Jo under där sitter det riktigt skyddat så bearbetningsspånor kan man nog till 99% utdöma, men man skall ju aldrig säga aldrig då spånor tar sig in på de mest konstiga ställena...
Jag personligen skulle nog mest vilja tro på att det har blivit något fel så det har lossat någon bit av drevet som sen har tagit med sig resten, sen får man väll komma ihåg att maskinen är ifrån -98 om jag inte missminner mig helt och har ju gått mer eller mindre 4-5skift sen ny och alla verktygsväxlingar sker i X-axel då det sitter en robot/peggy i ena änden av X-axeln så den rullar ju en hel del fram och tillbaka på X-bädden...
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 294
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Modell rejälare "akutrenovering"

Inlägg av ph »

Jag gillar verkstadsmaskiner med hytt ;-)
H.O
Inlägg: 5914
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Modell rejälare "akutrenovering"

Inlägg av H.O »

Ja, det är mäktigt.
Och jag som drar mig för att lyfta bordet på min lilla Abene....patetiskt.... 8)

Så X-axeln är kuggstångsdriven och det trasiga är internt i växellådan för den rörelsen? Är det det stora, skadade, drevet som löper mot kuggstången?
Det vore kul med nån form av storleksjämförelse på dreven, det är svårt att avgöra om de är 50 eller 200mm breda.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Modell rejälare "akutrenovering"

Inlägg av Krille Krokodil »

Vi kunder vill ju ha feta servomotorer och höga accelerationer i snabbmatningen,
så klart att saker förr eller senare går sönder när man kör 4-, 5-skift med dem.

Var uppe och gjorde FAT på en hydraulpress hos APT i Tranemo, deras arborrverk
har 11 meter X-axel står i ett flera meter djupt schakt. 200 tons travers har jag för
mig det var som betjänade den. Tråkigt att rita eller fräsa fel på en sådan bit... :mrgreen:
stefanden
Inlägg: 287
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Modell rejälare "akutrenovering"

Inlägg av stefanden »

ph skrev:Jag gillar verkstadsmaskiner med hytt ;-)
Man känner sig ganska svär när man åker runt uppe i en sån faktiskt ;)
H.O skrev:Ja, det är mäktigt.
Och jag som drar mig för att lyfta bordet på min lilla Abene....patetiskt.... 8)
Så X-axeln är kuggstångsdriven och det trasiga är internt i växellådan för den rörelsen? Är det det stora, skadade, drevet som löper mot kuggstången?
Det vore kul med nån form av storleksjämförelse på dreven, det är svårt att avgöra om de är 50 eller 200mm breda.
Ja en av de största haverierna/renoveringarna sen jag kom dit iaf.
Haha ja alla har vi våra utmaningar ;)
Japp X-Axeln går med kuggstång som ligger på bädden och ja det är inuti växellådan som haveriet sitter, nej det drevet du se längst till vänster i "översiktsbilden" med grövre stigning är det som ligger mot kuggstången, kan se om jag kan fixa någon riktig jämförelse, tippar på att de bredaste dreven är någonstans 10cm breda +- nån cm.
Krille Krokodil skrev:Vi kunder vill ju ha feta servomotorer och höga accelerationer i snabbmatningen,
så klart att saker förr eller senare går sönder när man kör 4-, 5-skift med dem.
Var uppe och gjorde FAT på en hydraulpress hos APT i Tranemo, deras arborrverk
har 11 meter X-axel står i ett flera meter djupt schakt. 200 tons travers har jag för
mig det var som betjänade den. Tråkigt att rita eller fräsa fel på en sådan bit... :mrgreen:
Jo självklart har du rätt i det allt ska ju gå snabbast möjligt och med snabbaste möjliga matningar osv...
Haha ja de är ganska rejäla några av dessa maskinerna också kanske inte riktigt i den klassen dock, däremot är de väll lite udda på det viset då det är ren massproduktion som sker i dessa, 1-3 timmars bearbetningstid hydrauliska fixturer och 2-3 paletter per maskin.
Haha ja felkörning i en sån detalj är nog inte det man vill börja en måndag morgon med ;)
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Modell rejälare "akutrenovering"

Inlägg av xxargs »

funderar lite på varför det ser ut som det gör...

har det gått väldigt tung när den åker fram och tillbaka?? - det jag kan tänka mig är att den lilla axeln har skruvat/tvistat (torsionvridning) sig lite och det resulterar i att krafterna i kanterna där kuggarna slutar, blivit så höga att dessa knäcks. och av brytningarna så ser det ut som att när det rör sig åt ena hållet som håller emot extra...


Det kan finnas skäl att undersöka om det går tyngre än normalt vid förflyttning då man kanske annars står inför en ny haveri inom ganska kort tid
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35255
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Modell rejälare "akutrenovering"

Inlägg av säter »

Jag gissar på att det har kommit något föremål emellan.
Det kan väl omöjligt bli helt tätt vid kuggstången?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Modell rejälare "akutrenovering"

Inlägg av persa »

stefanden skrev: däremot är de väll lite udda på det viset då det är ren massproduktion som sker i dessa, 1-3 timmars bearbetningstid hydrauliska fixturer och 2-3 paletter per maskin.
Japp, volymproduktion i så stora maskiner är inte så vanligt i Sverige idag

Länge sedan jag besökte. På den tiden var Scharmann och Heckert dom största maskinerna i er verkstad. Vad har ni för stora fleropmaskiner förutom Pegarden idag ?
stefanden
Inlägg: 287
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Modell rejälare "akutrenovering"

Inlägg av stefanden »

xxargs skrev:funderar lite på varför det ser ut som det gör...

har det gått väldigt tung när den åker fram och tillbaka?? - det jag kan tänka mig är att den lilla axeln har skruvat/tvistat (torsionvridning) sig lite och det resulterar i att krafterna i kanterna där kuggarna slutar, blivit så höga att dessa knäcks. och av brytningarna så ser det ut som att när det rör sig åt ena hållet som håller emot extra...


Det kan finnas skäl att undersöka om det går tyngre än normalt vid förflyttning då man kanske annars står inför en ny haveri inom ganska kort tid
Det är du nog inte ensam om att fundera på ;)

jag vet att pegard har varit där för en tid sedan då det har som jag förstod det varit något mystiskt med hydrostaten till just X-axeln vilket gjorde att den tydligen inte lyfte "vagnen" rätt i alla hörnen, annars vet jag inte vad som skulle kunna göra ett sådant haveri... Jag skulle vilja misstänka typ att hydrostaten inte funkar som den ska vilket gör att förflyttningen går trögt vilket slutar med materialutmattning och senare haveri eller helt enkelt att det har varit något i juste dessa kuggar som inte var bra från början...
säter skrev:Jag gissar på att det har kommit något föremål emellan.
Det kan väl omöjligt bli helt tätt vid kuggstången?
Helt tätt är det ju ej som du säger Säter dock blir det en skaplig labyrint som spånorna skulle behöva ta sig för att kunna ta sig till just kuggstången, där emot skulle jag kunna tänka mej kanske om det skulle släppa delar ur en kugge som i sin tur kommer emellan och tar med sig mer kuggar det är en tanke som jag tror är helt rimlig...
persa skrev:Japp, volymproduktion i så stora maskiner är inte så vanligt i Sverige idag

Länge sedan jag besökte. På den tiden var Scharmann och Heckert dom största maskinerna i er verkstad. Vad har ni för stora fleropmaskiner förutom Pegarden idag ?
Ja de säger att det inte ska va så vanligt, första och enda arbetsplatsen sen man gick ut skolan så kan inte uttala mig om det ;)

av de större maskinerna är det väll 4-5 som klassas som stora här och nu en Scharmann (beroende på när du var där så kan den ha funnits då också -89) sen finns det två stycken Pegarder en styck Pama och en Styck Innse Berardi (Finns även ett gammalt manuellt arborrverk som är ombyggt med styrsystem dock manuellt byte av verktyg, samt ett helt och hållet manuellt dubbelarborrverk som endast kör justeringar samt enstycks grejjer)
Det finns ju ett antal "mindre" maskiner dit skulle man nog vilja klassa Heckerten du talar om övriga är väll en mindre Scharmann en Mazak samt två Heller maskiner.
Vad gäller stor eller inte så beror det väll på lite vad man jämför med men alla utom Mazaken kan man ju gå in i bearbetnings utrymmet på.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Modell rejälare "akutrenovering"

Inlägg av persa »

stefanden skrev:jag vet att pegard har varit där för en tid sedan då det har som jag förstod det varit något mystiskt med hydrostaten till just X-axeln vilket gjorde att den tydligen inte lyfte "vagnen" rätt i alla hörnen
Vad menar du med vagnen ?. Hela plattan (släden) som tornet är monterat på ?

I sånt fall borde ju hela tornet luta sida/bakåt eller sida/framåt beroende på vilket hörn den inte lyfter. Är hydrostaten bara aktiverad vid förflyttning eller kan man stå still i X med den aktiverad ?. I sånt fall kan man ju mäta utmatad pinol mot bordplan förutsatt att bordet står rätt och är det fel på hydrostaten i ett av hörnen pekar ju pinolen svagt uppåt eller nedåt. Borde ju i och för sig också märkas tydligt på felaktiga vinklar på bearbetningen. Är det ett sådant fel så måste ju åtgärd av det vara högprioriterat. Men man får väl förmoda att det också blev åtgärdat vid Pegards besök

Ett sånt fel kan ju mycket väl fresta på ordentligt speciellt på det ena drevpaketet
stefanden
Inlägg: 287
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Modell rejälare "akutrenovering"

Inlägg av stefanden »

persa skrev: Vad menar du med vagnen ?. Hela plattan (släden) som tornet är monterat på ?

I sånt fall borde ju hela tornet luta sida/bakåt eller sida/framåt beroende på vilket hörn den inte lyfter. Är hydrostaten bara aktiverad vid förflyttning eller kan man stå still i X med den aktiverad ?. I sånt fall kan man ju mäta utmatad pinol mot bordplan förutsatt att bordet står rätt och är det fel på hydrostaten i ett av hörnen pekar ju pinolen svagt uppåt eller nedåt. Borde ju i och för sig också märkas tydligt på felaktiga vinklar på bearbetningen. Är det ett sådant fel så måste ju åtgärd av det vara högprioriterat. Men man får väl förmoda att det också blev åtgärdat vid Pegards besök

Ett sånt fel kan ju mycket väl fresta på ordentligt speciellt på det ena drevpaketet
Jo som du säger alltså hela vagnen/släden som tornet står på.

Jo det var just vad det gjorde om jag inte minns helt fel, om det går att aktivera hydrostaten vid stillastående maskin har jag faktiskt ingen aning om(möjlit om det går att tvångsaktivera den), känns väll mest logiskt att den enbart skulle vara aktiverad vid rörelse dock. Jag vet i varje fall att det hördes en rejäl duns varje gång maskinen skulle flytta sig i X-axel innan Pegard hade varit här vid det tillfället...

Som du säger går det garanterat att mäta fram det mellan pinol/bord, dock är jag tveksam på att det skulle göra någon större skillnad på just den bearbetningen vi kör här då det mesta är bara raka hål samt lite fräsning som medför rörelse i X-axel. Just det felet skulle som jag förstod vara åtgärdat vid det besöket.

Det känns ju som en möjlighet till att det kan ha med haveriet att göra åtminstone det lär ju tveksamt ha förlängt livslängden på kuggen om de kanske redan var i dåligt skick sen förut...

Tyvärr har jag dåligt med info att ge just runt problemet då jag bara är en nyfiken/intresserad operatör i andra maskiner på avdelningen...
Skriv svar