switcha mellan 2st 2864 eeprom hjälp

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: switcha mellan 2st 2864 eeprom hjälp

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man kan ju använda en flipflop gjord med CMOS-kretsar så slipper du kontaktstudsar:

Bild

Du kopplar ena minnet till den övre utgången som heter OUT och det andra till undre (som inte heter något men ungefär som OUT ovan).
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

makino skrev:64an läser 0000-1FFF
256 läser 0000-7FFF
då vet väl huvudprogrammet inte var den ska läsa koden eller har jag fel.
Nej, med omkopplarna så är det fortfarande bara adressledningar för 8K byte som "syns" från styrboxen.

0000-1FFF i eprom'et kommer synas som 0000-1FFF för styrboxen när båda strömbrytarna står på GND
2000-3FFF i eprom'et kommer synas som 0000-1FFF för styrboxen när ena strömbrytaren står på GND och andra på +5V
4000-5FFF i eprom'et kommer synas som 0000-1FFF för styrboxen när ena strömbrytaren står på +5V och andra på GND
6000-7FFF i eprom'et kommer synas som 0000-1FFF för styrboxen när båda strömbrytarna står på +5V

Ljudbrigaden: Visst, en avstudsning hjälper men risken är ändå att omslaget sker på olämpligaste ställe i en minnessaccess-cykel och eftersom det är viss accesstid på eeprom'et så kan det då ta för lång tid innan utgångarna stabiliserat sig, så att de är i något ospecat tillstånd när boxen latch'ar in databussens tillstånd. (Ja, omvänt, ifall boxen skriver till eeprom'et så är risken att det blir en eller två ofullständiga skrivningar).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du har två separata 2864 eller en gemensam 28128 är utan betydelse! Tar du en 28128 är det vara att växla översta adressbit för att växla mellan de två halvor!

Med en 28256 är det de två översta adressbitar som ger dig tillgång till 4 st 2864, allt i samma kapsel.
makino
Kontakt:

Inlägg av makino »

Det verkar intressant att göra så istället
finns det någon fin ic krets som kan göra bytet mellan jord och 5v till 4 adresser?
Hur programmerar man sen, ska man lägga in 4st 0000-1FFF
eller hur gör man
svanted

Inlägg av svanted »

vad hade du tänkt styra denna ic med så i så fall?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: Programmera in fyra olika "program" i en 28C256 och sätt omkopplare som växlar mellan 5V och GND till pin 1 respektive 26 på eeprom'et. Troligtvis behöver du lyfta upp de benen så att de inte går ner i sockeln på styrboxen.
Så gjorde jag på min C64 för att växla mellan original och jiffyDOS.. fast jag använde 27C128, minns inte riktigt vad som satt där från början.

Jag använde ett egendesignat adapterkort iofs..
multidos.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Icecap skrev:Om du har två separata 2864 eller en gemensam 28128 är utan betydelse!
Finns det 28128? Jag försökte söka på nätet men lyckades inte hitta datablad. Det kanske aldrig gjordes någon sådan modell?
makino skrev:Det verkar intressant att göra så istället
finns det någon fin ic krets som kan göra bytet mellan jord och 5v till 4 adresser?
Vad ska du använda för att välja de fyra varianterna med? Ett par omkopplare? Ska de sitta direkt i boxen så kan du som sagt ha dem direkt vid hållaren. Ska de sitta på instrumentpanelen så behöver signalen från dem "renas".

4093 eller annan krets med schmidt-trigger-ingångar kan vara en bra idé att använda. Om du sätter en spänningsdelare med två ungefär lika stora motstånd och dessutom en zenerdiod på 4,7V över "nedre" motståndet, och också en liten kondensator parallellt med det "nedre" motståndet, och ansluter "nedre änden" till jord inne i boxen, så kan du dra ut ledningen till det "övre" motståndet utanför boxen och mata med en vanlig 0/12V-omkopplare på instrumentpanelen.
makino skrev:Hur programmerar man sen, ska man lägga in 4st 0000-1FFF
eller hur gör man
Du tar 4st "0000-1F000"-filer och laddar in dem till 0000-1FFF, 2000-3FFF, 4000-5FFF respektive 6000-7FFF i programmeraren. De flesta programmerare klarar väl nån slags "offset"-grej.

Beroende på vad det är för filformat så kan det gå att fixas med filerna före du laddar in dem i programmeraren. Om det är rena binärfiler (typ 100% obegripliga krumelurer ifall du öppnar dem i Notepad och de är exakt 8192 bytes stora) så kan du helt enkelt kopiera ihop dem. Om det är t.ex. S-recordfiler så får man göra annat specialjox.

(Alla de här S-recordformaten & co är egentligen ett arv från stenåldern då det fanns så många datorsystem som inte var kompatibla med varandra att man var tvungen att lagra sånthär som filer som går att läsa som text. Egentligen borde vi inte behövt S-recordfiler sen typ mitten av 80-talet, men de lever väl ändå delvis kvar).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

makino: Att växla mellan de 4 olika minnesområden är enkelt! Ett sätt är att ha en vridomkopplare med 4 positioner. Sedan beror resten på hur utgången ser ut från den men om vi antar att det är en 1x4 lägger man in + på den gemensamma.

På de 4 utgångar kan man sedan skapa ett binärt mönster medelst 3 st dioder (t.ex. 1N4148) och två motstånd.

Detta signal överförs sedan till kretsen - och precis som MiaM skriver - ska signalerna "rensas" då bilen är ett mycket strömskitigt miljö.

Vill du testa i realtid går det ju med en DP-RAM, då kan du skriva data samtidig som styrboxen läser dom, det kräver dock lite extra pyssel. Och då kan det vara vettigt att ha en kopia av originalet i EEPROM som snabbt kan läsas in, man kan kanske ha ett "arbetskopia" av de data man ändrar till också och när man är klar kan man dumpa det hela till en dator och skapa en HEX-fil för bränning.

Men som sagt: det kräver "lite" mer än bara en krets men en PIC (eller liknande) med UART och pinnar nog (40 t.ex.) kan byta rubbet och man kan sedan ändra data via en seriell port.

MiaM: om det finns/har funnits 28128 har jag ingen aning om och det är i grunden oviktigt, den blev omtalad som en förklaringsmodell.
makino
Kontakt:

Inlägg av makino »

Det verkar vara binärfil
programmeraren- Hi Lo Systems All-07 universal programmer.
Jag är amatör på el så lite svårt att hänga med,
kan styra omkopplaren med 12v eller 24v.
men det bästa hade ju varit att kunna ändra parametrar när man kör,
nu när jag har hittat parametrarna i minnet så programmerar man om
och så blev det inte bra, och på det igen och likadant.
det är rätt gamla saker från bosch 1991,
det hade kanske gott att göra ett litet program att ändra parametrarna online
typ bara 3st man behöver ändra.
Jag vet någon som kan programmera om minnet med seriel kabel men
han vill inte dela med sig av programmet, så det borde ju gå men
han kunde inte programmera i realtid.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Åh, en "OST"! (All-07 ser ju ut som en ost ungefär, med sin halvcirkelformade låda). Jag har en All-03 som jag just sparkat fart på, och de ska väl vara rätt lika. Om det behövs så kan jag titta hur man laddar in filer med "offset".

Att växla medan du kör är väl en chansning, risken är att programmet kraschar eller att det händer dåligheter.

Jag kan för lite om motorer, men undrar om man verkligen måste stanna bara för att starta om elektroniken? Är det inte bara att vrida om nyckeln till garageläget och ett ögonblick senare tillbaka till tändläget, eventuellt trampa ned kopplingen medan man gör det och så släpper man upp kopplingen istället för att behöva mala med startmotorn?

Det blir ju inte lika smidigt som att bara ändra medan man kör för fullt, men bra mycket smidigare än att behöva stanna.

Om du är riktigt händig med mekanik men inte så händig med elektronik så kan du väl i värsta fall sätta (fukttäta) omkopplare direkt på boxen och dra "värmereglage-wire'ar" för att slå om omkopplarna. Det är en typisk "man kan göra så, men det är inte rätt"-lösning.

Styrning med 12/24V eller över huvud taget med omkopplare på annat ställe än precis vid boxen kräver lite elektronik som filtrerar bort störningar och omvandlar till 5V-nivåer. Ett schemaförslag:
28256.PNG
IC-kretsen är en 4093. Schemat saknar två komponenter, från mittpunkterna mellan R1-R2-C1 respektive R1-R2-C2 behöver det sitta dioder med katoden mot +5V. Motstånden beräknas så att spänningen in på IC-kretsen blir minst 3,75V vid lägsta batterispänning, och väljs också så att det inte går så jättehöga strömmar. C1 och C2 väljs så att omslag tar åtminstone 1/10 sekund eller liknande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar