Hur stora strömmar kan experimentkort hantera?
Hur stora strömmar kan experimentkort hantera?
Har börjat mitt första "riktiga" elektronikprojekt där jag byggt en H-brygga som ska styra en DC-motor. Har testat bryggan på ett kopplingsdäck och nu är det dags för en mer permanent lösning. Har kikat lite på att etsa eget kretskort men det känns lite omständigt med tanke på att jag har ganska få komponenter. Funderar på att löda fast allt på ett "experimentkort" typ http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ort-p89416.
Det jag undrar är om den typen av kort kan hantera strömmarna som kan uppstå?
Bryggan ska klara ca 10A och när jag testat några av online kalkylatorerna som finns för beräkning av tjocklek av ledningar på kretskort så landar bredden på drygt 12 mm (vid 35 um koppartjocklek)
Det jag undrar är om den typen av kort kan hantera strömmarna som kan uppstå?
Bryggan ska klara ca 10A och när jag testat några av online kalkylatorerna som finns för beräkning av tjocklek av ledningar på kretskort så landar bredden på drygt 12 mm (vid 35 um koppartjocklek)
Re: Hur stora strömmar kan experimentkort hantera?
Jag vet inte hur stora strömmar ett sådant kort tål, jag har vid ngt tillfälle där jag misstänkte att det inte skulle gå
lödde jag på en ståltrådsbit längs hela "ledningsbanan".
Alt kan du använda flera banor.
lödde jag på en ståltrådsbit längs hela "ledningsbanan".
Alt kan du använda flera banor.
1,5mm2 kabel är väl det man använder upp till 10A, så om du löder fast en sån kabel...
Vad jag har sett är 12mm breda ledare inte vanliga för 10A's grejer, de förtennar oftast.
Vad jag har sett är 12mm breda ledare inte vanliga för 10A's grejer, de förtennar oftast.
Hur stora strömmar det klarar beror helt på hur lång sträcka strömmen ska gå i banorna. Kolla t.ex. på kraftiga transistorer som klarar många tiotals ampere, men ändå har förhållandevis tunna ben. Det funkar för att sträckan är så kort att spänningsfallet ändå blir lågt, och därav låg effektförlust = lite värme.
lödtenn är ingen bra ledare vare sig för värme eller elström - att lägga en bit koppartråd i sträckan mellan punkterna i förtenningen förbättrar ledningsförmågan ganska så mycket och huvuddelen av strömmen kommer att gå i kopparen.
Tack för alla svaren!
Tolkar det som att det borde funka med ett experimentkort om jag håller ledningarna korta samt ev löder på extra kopparkabel för ledningarna som ska hantera 10A strömmarna.
Tolkar det som att det borde funka med ett experimentkort om jag håller ledningarna korta samt ev löder på extra kopparkabel för ledningarna som ska hantera 10A strömmarna.
Online-kalkylatorn följer IPC-standard som jag har för mig grundar sig i gamla mätningar som alla glömt bort trots att det matematiska uttrycket levt kvar. Dessa värden från IPC gäller för långa ledare och det fungerar bra med större strömmar om den totala resistansen är låg.
Egentligen handlar det om effektförlust och egenuppvärmning. Sitter kretskortet svalt går det bra med högre egenuppvärmning och så vidare. Sedan klarar mönsterkortlaminatet till en viss temperaturgräns där antingen klister släpper eller något annat problem uppstår. Vidare som med andra komponenter medför lägre temperatur med bättre tillförlitlighet. Med detta vill jag säga att det inte finns någon magisk temperaturgräns utan att flera variabler spelar in.
Varför inte börjar att testa med lägre strömmar och då kanske även lägre spänningar. Jobba dig uppåt, blir det för varmt (IR-kamera är bra) eller något går sönder komplettera med koppar där det blir varmt.
Egentligen handlar det om effektförlust och egenuppvärmning. Sitter kretskortet svalt går det bra med högre egenuppvärmning och så vidare. Sedan klarar mönsterkortlaminatet till en viss temperaturgräns där antingen klister släpper eller något annat problem uppstår. Vidare som med andra komponenter medför lägre temperatur med bättre tillförlitlighet. Med detta vill jag säga att det inte finns någon magisk temperaturgräns utan att flera variabler spelar in.
Varför inte börjar att testa med lägre strömmar och då kanske även lägre spänningar. Jobba dig uppåt, blir det för varmt (IR-kamera är bra) eller något går sönder komplettera med koppar där det blir varmt.
Offra ett experimentkort och dra igenom en ström på en kortbana som du ökar långsamt nog för att värmeförlusten skall stabilisera sig. När den går av eller börjar ryka så vet du att det är för mycket och använd sedan 50% av maxkapacitet om det inte gäller nätspänning?