Lite inspiration för elektriska tvåhjulingar...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Re: Lite inspiration för elektriska tvåhjulingar...

Inlägg av MarcusUmeå »

Jag älskar elektriska fordon, men tyvärr så finner jag den där saken monstruöst ful.
Under karossen så var det trevliga saker, men utsidan var horribel. Sen tror jag inte att det finns många motorcykelåkare som vill ha en motorcykel som stryps vid 120 km/h.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag kan bara hålla med om MarcusUmeå omdöme: det var nog den fulaste hoj jag har sett någonsin. Tekniken kan vara utmärkt och med en strypning på 120km/t är den alltså att räkna som en pendlarhoj och det är den alldeles för ful för att säljas som.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Märkliga siffror både 150Km och 200Km i räckvidd.
Men om ett land, som Sverige, USA och många andra har lagstadgad hastighets begränsning. Varför måste den kunna köras över 120Km/ h?
Förklaring tack!
jrl

Inlägg av jrl »

Jag tycker den har rätt häftig design. Men framför allt lite nya idéer...
Eller gamla. Som vanligt har ju oftast någon tänkt eller provat dom tidigare...
jrl

Inlägg av jrl »

Lasp: Den kan fås med olika batteri+kapacitet. 8,3 kWh resp 12,7 kWh
jpalsson

Inlägg av jpalsson »

MarcusUmeå skrev:Jag älskar elektriska fordon, men tyvärr så finner jag den där saken monstruöst ful.
Under karossen så var det trevliga saker, men utsidan var horribel. Sen tror jag inte att det finns många motorcykelåkare som vill ha en motorcykel som stryps vid 120 km/h.
Med 11KW går den nog inte så mycket fortare vilket kanske är tur eftersom chassit också ser lite klent ut.
Men, den har ju alla möjliga fel,

* Tung och undermotoriserad, dvs. ren pendlarhoj
* Navstyrning, dvs. brukar betyda en vändradie i klass med en långtradare.
* Inga förvaringsutrymmen eller skydd mot slask, dvs. ska man pendla så får man förmodligen ta en vattentät ryggsäck att ha dator och arbetskläder i.
* Groteskt utseende..

Jag tror att det faktiskt hade varit en bättre idé att skippa navstyrningen och istället hänga på en vespakaross på det här chassit.

Men, det är väl möjligt att det här är ett marknadsföringstrick för att få uppmärksamhet och att det snart dyker upp
en helt annan produkt.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

"Men, det är väl möjligt att det här är ett marknadsföringstrick för att få uppmärksamhet"

Givetvis, en vanlig ombyggd vespa/mc är inte särskilt intressant. Men med en riktigt fräck futuristisk design däremot, då kan den till och med hamna på framsidan av diverse tidningar. Se vad cool/ful framtiden är.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Målgruppen är rika kvinnor med yngre snygga män?

Helt riskfritt att någon ska få ragg med den här:

Bild
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ja, med backspeglarna som sticker upp sådär ser det ut som en snigel... Grymt ful! Men smaken är som baken, full med skit :D
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Undra hur den är att hantera med så där mycket ofjädrad vikt på bakaxlen.. Man brukar ju vilja hålla ofjädrad vikt låg.. Om de blir massa bakhjulsstuds och släpp i ojämnheter..
Sen funderar jag på hur styret fungerar, verkar vara mer som två separata "reglage" som är sammanlänkade, dvs dom vrids inte längs an axel i mitten som normalt.
Och hur mycket styrvinkel kan egentligen få ut ur den där framsvingen.. Känns som att parkera och garagevändning kan vara en aning knepigare..
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Hm undrar om den inte har navstyrning, vad som är intressant då är väl försprång och caster :humm:
Har kört mycket hoj och när man lägger ner(tex) till höger lite aggressivt så styr man lite snabbt till väster, bara i manövrar i lägre fart styr man som en cykel annars rör man styret mycket lite.
Tycker fö att den är rätt cool om man jämför med många hojar över disk, det finns ganska många avarter.
Skriv svar